Všem zlomeným květinám

Barbora Černošková

Ahoj, holky! Tento článek je věnovaným primárně vám. Taky někdy máte pocit, že je všechno na levačku? Možná jste právě po rozchodu. Možná vám umřel někdo blízký. Možná jste matka samoživitelka. Možná se cítíte osamělá. Možná je toho všeho prostě najednou moc. A teď navíc ještě korona.

Já tam byla. V tom bodě, kdy mi hlavou probíhá věta: „Pokaždé, když mám pocit, že jsem na dně, někdo mi hodí lopatu.“ Byla jsem tam a ne jednou. Kdysi jsem to řešila naprostým odevzdáním se takovým pocitům. Chodila jsem jako tělo bez duše, podpořila to pěkně depresivníma písničkama od Radiohead. Nakonec jsem neměla chuť ani vídat lidi a skončila jsem u návštěv psycholožky. Přesto jsem se z toho nějak vyhrabala.

Když jsem se do toho bodu dostala znovu, došlo mi, že nechci dopadnout jako posledně. Že už nechci chodit ulicemi jako duch, plakat každý večer do polštáře a cítit se pod psa. A tak jsem kompletně změnila taktiku a ono to zabralo. Mnoho lidí říká, že je důležité si to prožít a tím smutkem projít. To se mi ale zdálo spíš jako cesta do pekel, a proto jsem se rozhodla všechny smutné myšlenky nahradit veselýma. A hrozně ráda bych se teď s vámi, úžasné ženy, podělila o pár zásad, které jsem dodržovala. Pokud se zrovna nacházíte v takovém začarovaném kruhu i vy, zkuste něco z následujících tipů pro lepší náladu:

1. Choďte ven

Radit něco takového v tuhle chvíli je asi trochu odvážné, ale krátká procházka s kamarádkou nebo kamarádem vám určitě udělá dobře. I když máte pocit, že se vám nikam nechce a toužíte se jen schovat pod peřinu, běžte. Zapomenout na chvíli na svoje trápení je hrozně osvobozující. Dejte tomu šanci.

2. Hudba

Tohle vnímám jako zcela zásadní bod. Jestli mi něco fakt hodně pomohlo, tak to byla kompletní změna playlistu. Ve svém stařičkém MP3 přehrávači jsem si vytvořila holčičí složku s písničkama, které mě pokaždé nakoply. Pouštěla jsem si je pokaždé, když jsem odcházela z bytu, tedy na cestě do práce, z práce, do obchodu, někdy i před spaním. Písničky o síle. O tom, že to zvládnu. Klidně i děsnej pop, a to já na pop zase tak moc nejsem.

Pokud je i pro vás hudba nedílnou součástí života, sestavila jsem vám na YouTube úplně stejný playlist. Klidně si ho upravte podle sebe, nebo si pouštějte jen svoje oblíbené písničky, ale určitě nepodceňujte samotnou sílu hudby. Dokáže vyplnit spoustu hluchých míst, třeba i jízdu v MHD, kterou byste třeba jinak strávily nezdravým přemýšlením.

3. Sitcomy

Jak jsem už psala, jako zásadní krok beru neutápět se ve vlastních depresivních myšlenkách. A když člověk navíc přijde utahaný domů z práce, může to na něj všechno o to více dolehnout. Proto jsem tehdy taky nasadila sitcomy, konkrétně nestárnoucí klasiku Přátelé, abych mohla zkrátka vypnout a nemyslet – a třeba se i zasmát. Pouštěla jsem si je k vaření, čištění zubů a první týdny dokonce i u snídaně. Hlavně s tím vším nebýt sám.

4. Pohyb

Znáte taky ten konstantní pocit nervozity a napětí v žaludku? Na to skvěle funguje pohyb, třeba i obyčejný běh. Rozběhnout se a nezastavit, dokud vám bude stačit dech. Věnovat veškerou energii pohybu a uvolnit to nekonečné napětí. Anebo tanec. Ten jde ostatně ruku v ruce s druhým doporučením o něco výše. Když se mi nechtělo jen nečinně sedět u seriálů a nešla jsem zrovna ven, pustila jsem si hudbu a tančila po bytě. „Tancuj, jako by se nikdo nedíval,“ říkal Mark Twain. A to je přesně to, co musíte udělat i vy, užít si svoje oblíbené písničky, možná si i zazpívat. Tanec i zpěv totiž uvolní tolik endorfinů a pozitivní energie, že vás zvládnou nabít i na zbytek dne.

5. Starejte se o sebe jako o někoho, koho máte rádi

Po rozchodu jsem si hrozně dlouho lámala hlavu, jak je možné, že se všechno tak pokazilo, když jsem do vztahu dávala tolik energie a lásky. A pak mi došlo, že možná ten, komu jsem měla věnovat primární péči a lásku, jsem byla já. Když jsem začala bydlet sama, měla jsem ze začátku tendence se odbývat, možná to taky znáte. A to je chyba. Aby věci správně fungovaly, musíte být to číslo jedna na svém seznamu jen a jen vy. Tím samozřejmě nechci říct egoismu zdar. Ale starejte se o sebe s láskou. Dělejte to, co vás baví. Malujte, zpívejte, tančete, pleťte. Kupte si voňavé mýdlo a hýčkejte se. (například tady – jsou sice dražší, ale bez krutosti na zvířatech a co si budem povídat, máte chuť je sníst). Buďte přítelkyní sama sobě.

Nemůžu vám slíbit, že to bude dobrý dneska nebo zítra. Ale bude! Fakt! Jsme tu jen na malou chvíli a pak už dost možná nic nebude. Tak buďme šťastní, protože co taky jiného…

Stay strong. Stay invincible. Stay woman!

Chcete tančit, ale schází vám nápady na hudbu? Chcete vypnout hlavu a zapnout televizi, ale už jste „všechno viděli“? Nebo „všechno četli“? Možná vás příjemně překvapí i naše tipy na filmy, seriály, knihy, podcasty, ale třeba i dobré snídaně.

Foto: photopinu.com, pixabay.com