Médiím karanténa svědčí, mnohým z nich roste čtenost

Lukáš Kuřík

V souvislosti s omezením pohybu osob tráví stále více lidí svůj čas čtením elektronických médií, která nyní nabízí články nejen o koronaviru, ale i mnoho jindy nepřístupného obsahu. Ten často média, která jinak vychází v tištěné podobě a karanténa pro ně byla postrachem, zpřístupnila až jako svou poslední záchranu s vědomím, že stánky a kamenné obchody zůstanou na dlouhou dobu uzavřené. Nyní je dobře vidět, že se tento krok vyplatil.


Přestože to se spoustou tištěných médií vypadalo po vyhlášení celorepublikové karantény bledě, dokázaly nevýhodnou situaci využít ve svůj prospěch. Velké množství lidí teď tráví podstatnou část svého času v obklopení médii. Jejich zpětná vazba na sebe nedala dlouho čekat.

Deník N na konci března oznámil, že počet jeho předplatitelů dosáhl 17,5 tisíce. Této mety přitom plánovalo médium dosáhnout až v srpnu 2022. Deník N navíc doufá, že rostoucí zájem čtenářů bude pokračovat. „Máme velkou šanci potvrdit, že Deník N je pro české čtenáře jedním z klíčových zdrojů informací, který díky svým předplatitelům stojí na vlastních nohou. Dnes určitě máte starostí a problémů nad hlavu, ale věřím, že právě v této době pro vás můžeme být o to důležitějším a užitečnějším pomocníkem,“ uvedl Ján Simkanič.

O současném zájmu čtenářů mluvil i šéfredaktor týdeníku Respekt Erik Tabery. „Za tu dobu nám narostla čtenost o 450 procent,“ řekl o současném trendu Tabery, který celou věc komentoval ve videu na svém facebookovém profilu. Dodal ale, že to je dáno současnou výjimečnou situací, proto prý nárůst nemůže brát úplně vážně. Zároveň přidal i čísla, která popisují nárůst čtenosti i u ostatních portálů vlastněných Ekonomií. V jedenáctém týdnu letošního roku stoupl meziroční nárůst návštěvnosti serveru Centrum.cz o čtrnáct procent, iHNED.cz o padesát a Aktuálně.cz dokonce o sto sedmdesát procent.  Hospodářské noviny také lákají nové čtenáře slevou dvaceti procent na roční předplatné a již zmiňovaný týdeník Respekt snížil měsíční předplatné o celou polovinu.  Se slevou přišel i týdeník Echo, který následně zaznamenal týdenní nárůst předplatitelů až o osmdesát procent. Pozadu nezůstává ani regionální Deník a své prémiové obsahy zpřístupňuje například iDnes.

Kromě čtenosti internetových portálů stoupá sledovanost i televizím. Podíl sledovanosti veřejnoprávní ČT 24 se v týdnu vyhlášení krizového stavu až ztrojnásobil. Zároveň si Česká televize dala za cíl občany ve složité situaci podporovat. Důkazem toho je spuštění kanálu ČT 3, který cílí na seniory, koronavirem nejohroženější věkovou skupinu. „Chceme v této těžké situaci sloužit další velké skupině našich diváků. Vysíláme už speciální vysílací bloky pro děti a rodiče, a teď se zaměřujeme na nejzranitelnější skupinu populace, která tráví doma nejvíce času,“ uvedl na adresu seniorů ředitel České televize Petr Dvořák. ČT 3 nabízí starým lidem především důležité aktuality a filmovou i seriálovou klasiku. Spuštění tohoto kanálu se zapíše do historie především rychlostí svého vzniku. „Celý kanál jsme postavili snad během jednoho týdne, ale není to tak, že bychom vycházeli úplně z nuly. Projekt archivního kanálu je v České televizi už několik let, akorát jsme neměli prostor a ani finanční prostředky, abychom ho mohli spustit,“ popisuje Dvořák.

Že sledovanost roste i v ostatních zasažených zemích a nejedná se pouze o český trend, dokazuje i statistika EBU (Evropské vysílací unie), podle které stoupla sledovanost zpravodajství evropských veřejnoprávních televizích až na dvojnásobek. Navíc přibyl i počet mladých lidí, kteří usedají k obrazovkám.

Pokud už Vás sledování médií a televize nebaví, není nic lepšího než Únik do světa knih.

Zdroj a foto: Mediaguru.cz, Česká televize