RECENZE: Vlastníci, zrcadlo pro všechny, kteří jsou součástí SVJ

Původně se scénář Jiřího Havelky objevil na prknech divadla Vosto5, dnes už jeho filmovou verzi vidělo obrovské množství diváků, kteří se na ni vydali do kin nebo si ji jednoduše pustili v pohodlí domova. Film sklidil hned tři ocenění Českého lva a najde se v něm nejeden z nás.

Celý příběh se v podstatě odehrává v jedné místnosti, kde probíhá schůze společenství vlastníků jednotek. Máme možnost sledovat dohadování hned několika z nich. Hlavní roli zastává Tereza Ramba společně se svým filmovým manželem Vojtou Kotkem. Jelikož je hlavní hrdinka na mateřské dovolené, rozhodli se s manželem, že bude plnit funkci předsedkyně a mají v plánu dům zachránit před totálním rozpadem, který hrozí, pokud se vlastníci bytů nedomluví, co bude s domem dál.

Jak to, tak ale bývá, každý má trochu jiné priority. Ta nechce výtah, ten nechce prodat půdu, ti nechtějí plynovou revizi a někomu se jednoduše nelíbí vůbec nic. „Ten film je komedie. A myslím, že pro všechny věkové kategorie i pro voliče všech politických stran. Snad tam je celé dnešní spektrum. Takže ideální by bylo se v kině bavit a doufat, že „peklo jsou ti druzí“,“ vyjádřil se ke snímku sám tvůrce. Mezi vlastníky najdeme zastoupení různých typů lidí. Ať už je to prostý mamánek pan Švec (David Novotný), homosexuál z podkroví pan Nitranský (Andrej Polák), klasická drbna paní Horvátová (Dagmar Havlová), její ex manžel pan Kubát (Jiří Lábus), který se rozhodl, že bude sabotovat vše, co zbytek osádky navrhne, novomanželé Bernáškovi (Jiří Černý, Maria Sawa) či paní Procházková (Pavla Tomicová), kterou zastupuje pan Novák (Ondřej Malý) se svými vizitkami, které jsou řešením na každý nově vzniklý problém.

Pokud se na film podíváme z pohledu čísel, zjistíme, že do kina na něj přišlo 282 614 diváků. Film si v České republice vydělal přes 35 milionů korun a na ČSFD si nevede vůbec špatně. Od diváků Vlastníci dostali celkem 76 %, což už je řadí k těm lepším filmům, které stránka doporučuje. Snímek byl nominován hned na několik cen Českého lva a uspěl ve třech případech. Prvním z nich byla cena za nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli pro Terezu Rambu, další putovala k herečce Kláře Melíškové za nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli a poslední získal sám autor Jiří Havelka za nejlepší scénář.

Pokud jste si na Vlastníky nestihli zajít do kina, nezoufejte. Momentálně je můžete najít na O2 TV, ve videotéce Aerovod či v některém z menších kin po republice, která během karantény provozují kino online.

Autor: Tereza Hrubá

Pokud jste fanoušky českých komedií určitě Vás zaujme i snímek Poslední aristokratka.

Příspěvek vytvořen 665