Recenze: Pět jazyků lásky pro lepší vzájemné porozumění

Kniha, která vás uvítá kapitolou „Co se děje s láskou po svatbě?“ zaujala i mě, a to po svatbě ještě nemám. Autor Pěti jazyků lásky Gary Chapman si získá vaši pozornost už od první stránky. Chapman se zabývá partnerskými vztahy, je manželským poradcem a v knize vás provede – jak již název napovídá – pěti jazyky lásky. Nenechte se odradit délkou, i když je kniha tenká, je nabitá cennými informacemi a tipuji, že u každého čtenáře se dostavil AHA moment a jisté prozření.

Pět jazyků lásky pomůže pochopit potřeby vaše i partnerovy

Porozumět jazyku lásky našeho protějšku je základním stavebním kamenem pro harmonický vztah. Problém je, že nikdo nemluví o tom, že je několik jazyků lásky. Hodně lidí teorii objeví právě až když se jim dostane do rukou tento výtisk. Kdyby kniha byla na seznamu povinné četby na střední škole, možná by vztahy byly silnější a trvalejší.

Chapman vysvětluje rozdíl mezi zamilovaností a láskou. Podle něj je zamilovanost součástí každého začátku vztahu a může trvat až dva roky. Láska je to, co ve vztahu potřebujeme, aby fungoval po odeznění zamilovanosti. Abychom se cítili obklopeni láskou, potřebujeme mít plnou citovou nádrž. Ta se nám plní podle toho, jak nám partner dává najevo svoji lásku a jestli ji vyjadřuje tak, aby to pro nás bylo důležité a jasné. To, co uspokojí jednoho, nemusí fungovat na jiného.

Tím, že zjistíte, jaký je váš primární jazyk lásky a který je partnera, se může hodně zlepšit komunikace ve vztahu a vaše vazby se prohloubí. Zmíněnými jazyky lásky jsou slova ujištění, pozornost, dary, služby a skutky a fyzický kontakt. Každý jazyk je popsán v jednotlivých kapitolách. Chapman uvádí přímo příběhy svých klientů a čtenáři tím víc přiblíží, jak to funguje v praxi.

Když se mi kniha dostala do rukou poprvé, s díky jsem ji odmítla. Na tuto tematiku jsem neměla náladu a obálka mě nezaujala vůbec. Jenže o něco později název této knihy zazněl na přednášce z psychologie, což mě zaujalo, a nakonec jsem knihu přečetla. Vůbec nelituji. Ze sekce naučná literatura to pro mě byla zatím nejpřínosnější knížka, jakou jsem četla. Ačkoli je Chapman odborník, kniha je napsaná jednoduše a vše je pochopitelné. Když jsem se dostala ke svému jazyku lásky, okamžitě jsem ho poznala. Pak jsem začala pátrat po jazyku lásky partnera a najednou víc věcí dávalo smysl. Celá teorie o jazycích lásky je pro mě logická, ale musela jsem si to přečíst, abych ty souvislosti viděla.

Knihu doporučuji určitě každému, už od věku, kdy začíná navazovat první partnerský vztah. Kniha je primárně určena partnerům, ale získané informace se dají praktikovat na rodinné vztahy i ty přítelské. Nezadaní nemusí mít strach, že pro ně není vhodná.

Závěrem si dovolím citovat přímo Chapmana a věřím, že ve vás těch pár slov vyvolá zvědavost a chtíč pracovat na vašich vztazích a zjednodušit si je. Nebudete litovat.

Můžeme na našeho partnera mluvit některým z jazyků lásky. Pokud to však není jeho primárním jazykem, nebude chápat, že mu vyjadřujeme city. Je pěkné partnera pochválit, nebo mu dát dárek. Avšak pro toho, kdo potřebuje mluví jazykem fyzický dotek, jde jen jedno z pěkných (obecných) gest.

Autor: Adéla Sobotíková

Příspěvek vytvořen 50