Textovky vládnou světem. Ale papírová přání nenahradily

Karolína Krhutová

Kdy jste naposledy dostali poštou papírový pohled nebo přání? A kdy jste ho naopak naposledy někomu poslali? Pohlednice jsou naštěstí i v dnešním online světě stále oblíbené. A co víc, tento průmysl je opět na vzestupu. Jen si vzpomeňte, kolikrát jste dostali novoroční textovku, kterou jste za pár dní smazali a vlastně vás ani moc nepotěšila. Mileniálové si totiž uvědomují kouzlo hmotných pohlednic a posílají je znovu do světa. Třeba vás inspirujeme k tomu, abyste jedno takové poslali i vy. 

Zatímco nám e-mailové schránky, textovky a sociální sítě zjednodušují komunikaci na maximum, čím dál více mladých lidí opět posílá papírové pohledy a přáníčka. Je pravdou, že s nástupem internetové pošty se začalo od pohledů a přáníček upouštět a dokonce to vypadalo, že firmy s papírovými kartami obchody neudrží. Je to přeci jen složitější – jít koupit přání, nadepsat ho, koupit poštovní známku a poté ho dát na poštu nebo hodit do schránky. Místo toho lidé volili snadnější variantu, tedy naťukat prsty pár vět a odeslat zprávu příjemci bez jakéhokoliv chození a nakupování. Naštěstí se brzy přišlo na to, že textové zprávy a e-maily nemají to hmatatelné kouzlo pohlednic, a přáníčka jdou opět na odbyt.

Experti na papírová přání říkají, že jsou to právě mileniálové a mladší generace, kdo udržuje průmysl s pohlednicemi nad vodou. Nejenom, že si kupují přání na narozeniny, Vánoce, výročí, svatého Valentýna nebo si posílají gratulace k různým životním úspěchům, ale udržují také takzvaný Postcrossing, neboli projekt, jenž propojuje celý svět pomocí skutečné pošty.

Postcrossing vznikl v roce 2005 a od té doby se stával čím dál víc populární a má své nadšence po celém světě. Podle oficiálních statistik se k lednu 2019 projektu zúčastnilo více než 750 tisíc lidí z 214 různých zemí. Ti společně poslali více než 50 milionů pohlednic, které společně urazily více než 241 miliard kilometrů. Postcrossing funguje tak, že se zaregistrujete na oficiální stránce a poté si náhodně vylosujete adresu, na kterou pošlete pohlednici. Za každou odeslanou pohlednici vám naopak jedna do schránky přistane. Propojit se se světem, aniž by bylo zapotřebí mobilního signálu nebo internetu, je v dnešní době opravdu kouzelně milé.

Další a inovované posílání pohlednic nám umožňuje rychlý internetový svět. Existují stránky, kde stačí vložit fotografie, napsat adresu a vzkaz příjemci, a pohlednice může buď elektronicky, nebo vytištěná putovat k budoucímu majiteli. Tuto službu dokonce vede i Česká pošta, která na svých stránkách nabízí nahrání fotografie a vzkazu do aplikace s tím, že pohlednici vytiskne a zašle na uvedenou adresu. Je to originální, je to moderní a má to stále to správné pohlednicové kouzlo. Existují také mobilní aplikace, do nichž se dá vložit fotografie z telefonu a aplikace umožňuje odesílateli napsat vzkaz s jejich vlastním rukopisem.

Američtí mileniálové dovedli papírová přání ještě o krok dál, a dokonce si zakládají vlastní společnosti, kde vytváří úplně nové druhy pohlednic, obsahující vtipné komiksy, 3D obrázky, ručně malovaná umělecká díla, LED světýlka, nebo i přání, která vydávají zvuky a hrají písně. Snaží se tak vytvořit přání, která budou budit osobní dojem a zároveň budou blíž mladší generaci.

Pokud tedy máte možnost někomu poslat narozeninovou gratulaci nebo pohlednici poštou, rozhodně to zvažte. Protože nic neudělá větší radost, než vlastnoručně napsané přání.

Zdroj: www.npr.org