Odstartovala revoluce v prodeji nápojů v Česku?

Anna Weidenhöferová 3. 5. 2022

O tom, že jednorázové plastové obaly nejsou ekologické, se už dnes nedá pochybovat. S plastovými talíři a brčky už se v České republice pomalu loučíme, ale PET lahve na nápoje jsou zatím v obchodech stále k vidění. Na rozdíl třeba od piva, které se u nás prodává ve skle se zálohou běžně a zákazníci jsou na tento způsob prodeje zvyklí, u nealkoholických nápojů to stále vyhrávají na celé čáře PET lahve. V posledních měsících ale i v této oblasti dochází ke změnám směrem k udržitelnosti, které by neměly zůstat bez povšimnutí.

Prvním způsobem, jak zahájit boj s jednorázovým plasty, je udělat z nich plasty na více použití. Možná jste si i vy všimli toho, že některé značky minerálních vod prošly v posledních měsících designovou proměnou. Už dříve k tomuto kroku přistoupila firma Mattoni 1873 a značky spadající do jejího portfolia a teď se připojuje i Kofola. Své hlavní značky převlékají z barevných plastových obalů na čiré, světle zelené nebo světle modré plastové obaly, které se snáze recyklují.

Kromě tohoto faktoru hraje roli i to, že v loňském roce společnost Eko-kom, která se stará v České republice o sběr odpadů, snížila poplatky za čiré plasty, a naopak za plechovky a ostatní plastové obaly sazby zvýšila. Jedná se tak o první z řady změn v rámci tzv. ekomodulace, což je opatření dané směrnicí Evropské unie. Ideální by bylo, pokud by se firmy napříč odvětvím dokázaly dohodnout na omezeném počtu barev, které budou pro své obaly využívat. Třeba v sousedním Slovensku už se dostali o krok dál a zavedli zálohovací systém na PET lahve i plech. Lahve se tak budou od zákazníků vracet zpět do obchodů a budou z nich vyrobeny další lahve. Pokud se tedy firmy dokážou dohodnout na setu základních barev používaných na PET lahve, usnadní to práci i při zálohování.

Na pulty se vrací i limonády ve skle

Druhou variantou ekologičtějšího prodeje nápojů je nahradit plastový obal skleněným. Ten už ale musí být zálohovaný, jinak je jeho dopad na životní prostředí mnohem vyšší, než je tomu u plastu. Aby se zálohovaná sklenice takzvaně vyplatila, je potřeba ji „otočit“ minimálně osmkrát. To ale u těchto sklenic není problém, ty totiž běžně vydrží až dvacet „otoček“. Ke skleněným zálohovaným obalům se už loni na podzim vrátila ve vybraných obchodních řetězcích společnost Mattoni 1873. Aktuálně byl spuštěn projekt firmy Kofola Cirkulka, který má za cíl znovu ukázat československým zákazníkům, že pít limonády ze skla má své kouzlo.

„Nealko ve vratných skleněných lahvích bylo v minulosti běžnou součástí našich životů. Věříme, že nejen ekologická šetrnost a opětovné použití již vyrobené lahve, ale také možnost vychutnat si naše oblíbené značky ze skla, budou hlavními motivátory, díky kterým přijdou spotřebitelé Cirkulce na chuť,“ říká generální ředitel společnosti Kofola Jannis Samaras.

Kofola se ve skleněných litrových lahvích prodává na online prodejci Rohlík.cz a ve vybraných kamenných obchodech. Co by mohlo zákazníky zpočátku odradit je vyšší cena zálohy, než tomu bývá i pivních lahví. Tady se jedná až o osm korun za jednu lahev. Výhodou celého projektu je ale mimo jeho udržitelnost také to, že prázdné lahve se dají svážet pomocí takzvané reverzní logistiky, což v praxi znamená, že se kamiony nebudou vracet zpět ze supermarketů prázdné, ale povezou sesbírané lahve.

Ať už nechcete kupovat limonády v plastových obalech z ekologických důvodů, skleněné lahve vám připomínají dětství nebo vám zkrátka nealko ze skla více chutná, v obchodech už nemusíte marně bloudit mezi regály. V plánu je totiž rozšíření nabídky skleněných limonád i do dalších obchodů, takže bychom se s nimi měli potkávat stále častěji. Díky iniciativám výše zmíněných firem tu tak máme novou alternativu nákupu nealkoholických nápojů. Vzhledem k významnosti těchto značek na československém trhu je tu možnost, že dojde i k celkové změně spotřebního chování lidí a PET lahve tak budou další z řady plastů, které budeme v budoucnu vídat jen zřídka.

Autor: Anna Weidenhöferová


Pokud si při použití jednorázových obalů mnohdy nevíte rady s jejich tříděním, přečtěte si naši příručku ze seriálu Buď eko, kde vám v recyklačních symbolech uděláme pořádek jednou provždy.


Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás podpořit? Zavítejte na náš Patreon! Prostřednictvím drobné částky nás můžete měsíčně i jednorázově podpořit a pomoci nám dále se rozvíjet.


Zdroje: Ekonews, Kofola

Zdroje fotek: Pixabay