Chtěli jsme bořit mýty o TikToku a ukázat lidem, že tam nejsou jen hlouposti, říká Vít Janda, spoluzakladatel úspěšné agentury TikTokuj.cz

Lidskoprávní festival Jeden svět v úterý promítal dokument Dívčí gang. Snímek sleduje čtrnáctiletou influencerku Leonii, zbožňovanou miliony fanoušků, která se proslavila díky sociální síti TikTok. Nabídku na pofilmovou debatu přijal Vít Janda, spoluzakladatel a CEO agentury TikTokuj.cz, která pomáhá firmám propagovat produkty skrze krátká videa. Dvaadvacetiletý vizionář má pod palcem hned několik projektů, jedním z nich jsou Aktivní studenti, na kterém pracuje s Karolínou Dědovskou. S Vítkem jsme si povídali nejen o úspěšné agentuře, ale i o nástrahách TikToku a jeho vlivu na dnešní společnost.

Se sociálními sítěmi a obzvlášť s TikTokem přicházíte ve své práci do styku denně. V čem vám přijdou prospěšné?

Sociální sítě vnímám jako nástroj, který dokáže velice efektivně oslovit velkou masu lidí. Věřím, že skrz ně dokážeme produkovat hodnotný vzdělávací obsah. Navíc dokážou poskytnout věcné informace i lidem z odloučených lokalit a regionů nebo rozvojových zemí, kteří by se k obsahu jinak nedostali.

Vnímáte také jejich negativní dopad?

Určitě. Velkým problémem je hlavně závislost na online světě, a to především u mladší generace. Na internetu se navíc najde spousta lidí, kteří sociální sítě zneužívají k propagaci nemístných věcí, radikálních názorů a šíření nenávisti. I sociální sítě mají dvě strany mince, já se snažím zaměřovat na tu prospěšnou.

V pouhých 22 letech jste CEO platformy Tiktokuj.cz. Čím si vysvětlujete svůj úspěch?

Úspěch je hrozně relativní pojem, každý ho vnímáme na základě jiných hodnot. U mě hrál velký faktor rodinné zázemí a výchova rodičů. Dále pak vlastnosti, které jsem po nich zdědil jako cílevědomost, soutěživost a empatie, které mi dopomohly k tomu stát se tím, kým jsem dnes. Stále však vnímám, že mám před sebou ještě velký kus cesty, která zdaleka není u konce.

Agenturu TikTokuj jste zakládal společně s Davidem Ducem. Kde se vzala první myšlenka pro její vybudování?

Platforma vznikala v době, kdy už jsem se věnoval marketingu a měl jsem marketingovou agenturu, která se specializovala na sportovce a podnikatele ve sportu a lidském zdraví. Díky tomu jsem se také dostal do světa sociálních sítí, které jsem spravoval a viděl jsem, že mají potenciál. Ten jsem viděl hlavně v TikToku, což byla síť, která v té době hodně rychle rostla. Spoluzakladatel David a moji kolegové to vnímali stejně, a tak jsme naše klienty začali o TikToku školit. Zároveň jsme se o něm snažili bořit mýty, což byla ostatně prvotní myšlenka pro založení naší platformy. Chtěli jsme veřejnosti ukázat, že tam nejsou jen hlouposti, ale i dobrý obsah. Postupem času nás firmy začaly poptávat a chtěly, abychom jim krátká videa produkovaly.

Proč jste se svým týmem zvolili zrovna TikTok? Nepřemýšleli jste například na Instagramem?

TikTok jsme zvolili kvůli tomu, že to nikdo nedělal. Byli jsme první agentura v Česku, která s TikTokem začala pracovat. Instagram mezitím řešilo dalších tisíc agentur, viděli v něm větší potenciál. Šli jsme strategií tzv. „modrého oceánu“, tedy do prostředí, ve kterém v takovém měřítku zatím nikdo nepůsobil. Za dva roky jsme vyprodukovali 1 800 videí pro klienty jenom na TikTok, což nám vybudovalo dobrou pozici. Teď se pomalu přesouváme i na jiné platformy jako Instagram. Výhodou je, že nás už klienti znají.

Jaké služby agentura TikTokuj provozuje?

Chodí za námi klienti s různou potřebou. Podnikatelé jsou si vědomi, že budou potřebovat přilákat novou skupinu zákazníků, a ta se skládá z mladší generace. Řeší proto, jak se k mladým lidem dostanou a jak jim budou propagovat svoje produkty. Další potřeba firem se nese ve stejném duchu, akorát směřuje k potenciálním zaměstnancům. Firmy ví, že mladí lidé jednou budou chtít někde pracovat, proto přemýšlí, jak zaujmout, aby šli pracovat k nim a ne ke konkurenci. V neposlední řadě za námi klienti chodí, protože stávající platformy, které používají, už nefungují tak vlivně jako dřív, hledají proto efektivnější způsoby, jak se k lidem dostat. Všechny tyto aspekty spojují služby, které poskytujeme. S klienty jednáme individuálně, proto finální produkt vypadá pro každého trochu jinak. Primárně se však jedná o balíček aktivit, v němž je zahrnuto co a jak chceme prezentovat, forma obsahu, kterou pro to zvolíme, zakomponování placené reklamy a spolupráce s influencery.

Vaše platforma sdružuje zejména mladší generaci. Přemýšleli jste nad tím, jak oslovit tu starší?

To vnímáme jako obrovské téma. Většina firem se na tuto skupinu vůbec nezaměřuje a nemá na ni určenou komunikační strategii. Naše agentura si je tohoto problému vědoma. Určitě by bylo dobré přijít s kampaní, která by starší generaci edukovala například v oblasti šíření falešných zpráv. Zatím jsme nad tím s týmem přemýšleli pouze v této rovině.

Vidíte budoucnost TikToku pozitivně?

Neutrálně. Můj život nerovná se TikTok. Beru ho jako nástroj, který nám pomáhá oslovit mladé lidi a doručit jim věci, které chceme, aby zaznamenali. To je jediná rovina, která mě kolem TikToku zajímá. Nemůžu ovlivnit bezpečnostní a politické faktory, které do toho vstupují a rozhodují o tom, zda bude platforma dál fungovat. I kdyby měla skončit, jsem přesvědčený, že přežije formát krátkých videí, který se těší úspěchu i na jiných sociálních sítích.

Společně s Karolínou Dědovskou spolupracujete na projektu Aktivní studenti. Co přesně tento program studentům nabízí?

Jedná se o program, který si klade za cíl mladým lidem ukázat, co všechno mohou po dobu studia dělat mimo školu nebo v rámci ní. Snažíme se studentům ukázat, kam můžou jít na praxi, jak se připravit na přijímací zkoušky, výhody a nevýhody jimi vybraného oboru a spoustu dalšího. K tomu se snažíme dojít skrz různé nástroje –⁠ skupinu na Facebooku, mentoringové programy nebo soutěže. Projekt má vést k tomu, aby si studenti uvědomili, co je naplňuje a v čem vynikají. Nechceme, aby se po škole ocitli v práci, která je nebude bavit.

Kam byste se se svými projekty chtěl posunout do budoucna?

Chci, aby projekty oslovovaly co nejvíc lidí a předávaly jim nějakou hodnotu. Chtěl bych, aby projekt Aktivní studenti pomohl studentům rozhodnout se, na jakou životní cestu se mají vydat. Co se týče naší agentury, tak máme jasně stanovené plány a víme, za čím si jdeme, snažíme se pro to dělat maximum.

Autor: Johana Snášelová


Festival Jeden svět je v plném proudu a naši redaktoři vám přinášejí poznatky z těch nejzajímavějších akcí. Rozhovor s Vítem Jandou vznikl po promítání dokumentu Dívčí gang. Pokud vás zajímá, o čem dokument pojednává, můžete zavítat na naši recenzi.


Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás nějak podpořit? Prostřednictvím drobného příspěvku na náš transparentní účet můžete jednorázově či pravidelně pomoci Dobrým Zprávám se i nadále rozvíjet.


Zdroje: tiktokuj.cz, jedensvetolomouc.cz
Foto: tiktokuj.cz, vitjanda.cz

Příspěvek vytvořen 23

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek
Dobrý Zprávy