Ústav pro studium totalitních režimů pomáhá vést od roku 2016 webovou aplikaci HistoryLab. Ta se stala v současné době, kdy školy musí zůstat zavřené, vděčnou pomůckou učitelů dějepisu a zájem o ni výrazně stoupá. Z toho důvodu pořádají tvůrci pravidelné webináře, ve kterých učitele seznamují s aplikací a jejím používáním. Přednášky na platformě youtube jsou pro všechny dostupné zdarma a umožňují učitelům pokládat při nich otázky v přímém přenosu.
Název aplikace v sobě ukrývá dvě slova: historická laboratoř. Unikátní projekt, který zatím ve světě nemá obdoby, pomáhá utvářet tým složený z didaktiků, učitelů, znalců mediálního prostředí a programátorů. Jde o to předat dětem historické znalosti zábavnou a zajímavou formou. Žákům jsou postupně a srozumitelně v jednotlivých cvičeních představeny různé historické prameny. Jedná se o texty, fotografie, karikatury, mapy nebo třeba i zvukové záznamy. Ty potom žáci vlastními slovy komentují, sami si uspořádávají získané informace a přemýšlí nad příčinami, které mohly vést k historickým událostem.
Cvičení se týkají moderních dějin a měla by vést k něčemu, co tvůrci aplikace nazývají historická gramotnost. Nejde tu pouze o to naučit žáka zadanou látku, ale zároveň ho zajímavou cestou donutit přemýšlet o souvislostech a svoje tvrzení podložit důkazy. Dalším neopomenutelným přínosem aplikace je mediální gramotnost, kterou žákům předává. Učí je nad informacemi kriticky uvažovat v době, kdy se vše dozvídáme z novin nebo z televize.
„Řada zpětných vazeb nám potvrzuje, že HistoryLab žáky aktivizuje a baví je v jeho prostředí pracovat. A i když jsou pro ně aktivity třeba náročnější, jsou pro ně výzvou. Oceňují je zejména žáci, kteří se chtějí učit,“ popisuje přínosy aplikace gymnazijní učitel Jaroslav Najbert, který vede jeden z webinářů a zároveň se podílí na vytváření celé aplikace i jednotlivých cvičení. Zkušenosti učitelů dějepisu, kteří aplikaci použili, jsou vesměs pozitivní. V době zavřených škol, kdy zájem o distanční výuku výrazně stoupá, se jedná o skvělý doplněk k dálkovému vyučování dějepisu.
Ze stejného důvodu se oddělení vzdělávání v českém Ústavu pro studium totalitních režimů, které má HistoryLab na svědomí, rozhodlo pořádat online webináře pro učitele dějepisu a jakékoliv další zájemce. Stačí si v předem stanovený čas pustit video přes webovou stránku youtube, které probíhá živě. Jednotliví tvůrci digitální pomůcky zde zájemcům vysvětlují například fungování a přínos celé aplikace nebo i jak nejlépe hodnotit odpovědi žáků. První webinář se uskutečnil již 20. března a později k němu přibylo ještě několik dalších. Na všechna videa se jde dodatečně podívat, při živém přenosu ale mají všichni sledující možnost pokládat dotazy nebo připomínky.
HistoryLab momentálně obsahuje 24 cvičení z moderních světových i českých dějin a další brzy přibydou. Aplikace by měla být definitivně hotová v únoru 2021, chystají se cvičení připomínající Sametovou revoluci, německé vzpomínání na druhou světovou válku nebo například fenomén klimatických změn a ekologie. „V jednom cvičení například žáci v roli reportérů pátrají po příběhu židovského uprchlíka, který z Československa utekl před nacisty do Velké Británie,“ dodává Najbert. Každé cvičení, které se do projektu zapojí, je předem otestováno žáky i učiteli a na základě zpětné vazby je před zveřejněním upraveno.
HistoryLab mohli na jednom z historických soustředění vyzkoušet i zahraniční učitelé. Kromě amerických pedagogů, kteří si aplikaci vyzkoušeli, ji ocenila i asociace evropských učitelů Euroclio. Těm tvůrci HistoryLabu pomáhají s jejich vlastním výukovým prostředím Historiana.
Autor: Tereza Stará
Máte děti doma na krku, úkoly mají hotové a už nevíte jak je dále zabavit? Zkuste se s námi inspirovat v článku Jak zvládnout karanténu s dětmi nebo jednoduše zavolejte všechny členy rodiny ke stolu a užijte si společně zábavné odpoledne u jedné z deskových her.
Foto: historylab.cz