Sportovní comeback roku: Robert Kubica je zpět ve Formuli 1!

Jan Meichsner

Královská třída Motorsportu Formule 1 napíše v letošní sezóně jeden z nejdojemnějších sportovních příběhů poslední doby. Do závodní sedačky totiž opět usedne polský závodník Robert Kubica, který se vrací po těžké nehodě, při které v roce 2011 málem přišel o pravou ruku. Pojďte si s námi projít jeho nelehkou životní cestu.

Tenhle příběh se začal psát před Vánoci 1984 v polských Katovicích, kde na svět přišel Robert Kubica. U toho se už od útlého věku začal projevovat patřičný závodnický talent. Jako malý se na dvorku proháněl na malé motokáře okolo plastových lahví a s věkem rostl nejen talent a jezdecké vlohy, ale také velikost a síla strojů. Mezi první Kubicovy úspěchy patřily závody motokár, při kterých získal dohromady šest titulů. Jako čtrnáctiletý vstoupil Robert Kubica do Mezinárodního italského Motokárového šampionátu a hned při své první sezóně celý seriál ovládl. Následovaly další úspěšné roky, v nichž mladý polský závodník postupoval přes nižší formulové třídy, až jeho stoupající hvězda dorazila do Formule 1.

Před sezónou 2006 získal tehdy dvaadvacetiletý rodák z Katovic místo testovacího jezdce u stáje BMW-Sauber. U švýcarské stáje se polskému závodníkovi dařilo a svými výkony v trénincích a testech si řekl o místo v prvním týmu pro další sezónu. Do hry však vstoupil osud a Robert Kubica v závodech Formule 1 odstartoval ještě dřív. Při velké ceně Německa totiž havaroval Kubicův závodnický vzor Jacques Villneuve a silné bolesti hlavy kanadského závodníka trápily až do další velké ceny. A to byla šance na premiérový start prvního polského závodníka ve Formuli 1.

Velká cena Maďarska 2006 se tehdy jela o prvním srpnovém víkendu a Kubica si v kvalifikaci na svou první velkou cenu vyjel skvělé deváté místo, a zastínil tak mnohem zkušenějšího týmového kolegu Nicka Heidfelda. V nedělením závodě pak svou pozici ještě o dvě místa vylepšil a svou první velkou zkušenost ve Formuli 1 zakončil sedmým místem. Co na tom, že byl následně diskvalifikován pro příliš lehký monopost. Doma v Polsku totiž Robert Kubica odpálil Kubicamánii, která se vystupňovala o to víc, když mladý závodník urval své první pódiové umístění při VC Itálie. Hodí se navíc poznamenat, že Jacques Villneuve už do dalších závodů za stáj BMW-Sauber v sezóně 2006 nenastoupil a Robert Kubica tak v závodní sedačce získal trvalé místo i pro další sezóny.

Do ročníku 2007 vstupovali (nejen) jeho fanoušci s velkým očekáváním, co polský talent s monopostem BMW, který byl pasován do role černého koně, předvede a jestli dokáže naplnit vysoká očekávání z loňské sezóny. Celý rok však zastínila Kubicova vážná nehoda z VC Kanady, při níž modrobílý monopost najel na konci dlouhé rovinky na trávu, narazil do betonové zídky a v obrovské rychlosti se několikrát přetočil, až se následně zastavil o několik desítek metrů dál. Robert Kubica však z celé nehody vyvázl jako zázrakem téměř nezraněn a za rok se na stejné místo vrátil a ve Velké ceně Kanady 2008 zaznamenal své první vítězství. Sezóna roku 2008 zároveň pro Kubicu znamenala nejlepší umístění v celkovém hodnocení v podobě čtvrtého místa a 75 bodů. Další sezóny 2009 a 2010 však tak úspěšné nebyly a vše měl změnit rok 2011, pro který se navíc rýsovala spolupráce s legendární stájí Ferrari. Do života polského závodníka však podruhé zasáhl osud.

V únoru roku 2011 absolvoval polský závodník předsezónní testy a po nich vyrazil do Itálie, kde kdysi nastartoval svou skvělou kariéru, aby se zúčastnil závodu Rallye Ronde di Andora. Start v italské rally soutěži však Kubicovi otočil život naruby. Čtyři kilometry po startu totiž závodní speciál narazil do stěny kostelíku, od které se odrazil a narazil čelně na svodidlo u cesty. To proniklo dovnitř vozu a Robertu Kubicovi prakticky amputovalo pravou ruku a vážně zranilo obě nohy. Záchranáři polského závodníka z vozu vyprošťovali přes hodinu. Následovala sedmihodinová operace, při níž se italským specialistům podařilo odvrátit nejhorší možný scénář a zachránili závodníkovi nejen život, ale i pravou ruku před amputací. S profesionálním závoděním byl v tu chvíli pro Roberta Kubicu konec.

Polský závodník se však nevzdal a už krátce po první operaci a prvotním zotavení prohlásil, že se hodlá ještě v sezóně 2011 vrátit. Jak se však ukázalo, zranění pravé ruky byla o hodně vážnější, než by se na první pohled mohlo zdát, a návrat do závodění se mu značně posunul. Robert Kubica ale dokázal to, co by si 9. února 2011 odvážil tvrdit jen málokdo. Vrátil se k závodům Rally, ve kterých už dva roky po své nehodě získal titul šampiona WRC-2. Od stejného roku také pomáhal Mercedesu a další týmům testovat závodní monoposty na simulátoru. I přes svůj skvělý návrat do života závodního jezdce byl však zlými jazyky odepisován a někteří už v jeho vysněný návrat do sedačky Formule 1 přestali věřit…

Jenže najednou se píše konec roku 2018 a Robert Kubica ohlašuje svůj velký comeback do královské třídy motorsportu. Pro letošní sezónu získal místo u tradiční stáje Williams a ve druhém únorovém týdnu zahájil předsezónní testy. Bez ohledu na pozici v prvním závodě, který se pojede 17. března v Austrálii, je tohle podle nás největší sportovní comeback letošního roku. Zraněný a odepisovaný závodník se totiž dokázal vrátit do života a umlčel všechny své kritiky. Nevzdal se ani v té nejtěžší chvíli a ve Formuli 1 si vybojoval svůj vysněný start. Už podruhé.

Pro inspirativní příběhy nemusíte chodit daleko. I v českém sportovním rybníčku plave spousta velkých ryb se zvučnými jmény.

Foto: speedsport-magazine.com, bmwblog.com, snaplap.net