RECENZE: Sam a Julie z Domu myšek vás v posledním díle zavedou do muzea

Jak to asi vypadá ve světě myšek? Pokud to někdo neví, pomůže mu tuto záhadu rozlousknout Dům myšek. Bohužel na otázku „jak vypadá život skutečných myší“ tato nizozemská knížka v českém překladu od nakladatelství Meander neodpoví, zato se aspoň podíváte na krásné figurky myšek, které objevují svět. Naposledy se myšky podívaly do muzea, kam utekly z blešího trhu.

Dům myšek je knižní série pro děti, kde s dvojicí myších kamarádů Samem a Julií prozkoumáváte svět a zajímavá místa. S těmito myškami jste už mohli zavítat na pouť, do divadla, cirkusu nebo prozkoumat přístav. Naposledy se ale podívaly na trh, ze kterého se vydaly za dobrodružstvím do muzea.

Během průzkumu muzea objeví spoustu zajímavých věcí jako třeba dinosauří kostry, egyptské artefakty, zároveň se dozví i něco nového. Myšky to jsou zvídavé, takže mají spoustu otázek. Občas ale provedou i nějakou tu neplechu. Zejména Julie, která problémy jen přitahuje. Její největší vylomenina byla zajisté návštěva toalet, kde našla toaletní papír, a nenapadlo ji nic jiného, než se jím obalit a jít zpět do muzea strašit jako mumie. A to není zdaleka vše! Víc ale nemohu prozradit.

Čím je ale celá série Dům myšek unikátní? Jedná se převážně o obrázkovou knížku, v níž nalezneme ne ilustrace, ale fotografie přímo z místa dění. Myšky jsou loutkové, ručně vytvořené, stejně tak celé kulisy a všechny rekvizity. Za těmito výtvory stojí nizozemská výtvarnice Karina Schaapman, která chtěla vytvořit knížku pro děti s fotografiemi scén z ručně vyrobených miniatur, jak uvádí na svém webu. První dům myšek postavila z kartonu v roce 2008 a za tři roky se mohla těšit první knihy Sam a Julie.

Díky tomu, že je vše ručně vyrobené a nafocené, vás dokáže celá knížka (ale i ostatní díly) vtáhnout na místo činu. Obrázky jsou totiž plné detailů, plné dalších postav, na každém obrázku je, co hledat a co najít. Fotografie z Domu myšek by se rozhodně daly označit jako tzv. wimmelbild – tedy obrázek, na kterém lze najít mnoho různých prvků, postav i dění.

Koho by Dům myšek natolik zaujal, že by mu ani knížka nestačila, na webu Domu myšek najde samotné myšky, ale i návody, jak si takový domeček pro myši postavit.

Autor: Lukáš Ždan

Příspěvek vytvořen 43