Oppenheimer si podmanil letošní Oscary. Úspěchy slaví ale i Chudáčci, Zóna zájmu nebo ukrajinský Mariupol 

Tradičně v hollywoodském Dolby Theatre se letos udílely již 96. ceny americké filmové akademie. Dle očekávání opanoval slavnostní večer zejména snímek Oppenheimer, který z obálek zazněl celkem sedmkrát, včetně z té pro nejlepší film. Oscara si premiérově odnáší Cillian Murphy a Robert Downey Jr., mezi herečkami si pak pro svou druhou sošku došla Emma Stone a za vedlejší roli Da’Vine Joy Randolph. Dokument 20 dní v Mariupolu zvítězil ve své kategorii, čímž získala Ukrajina historicky prvního Oscara. Celý večer moderoval už počtvrté komik Jimmy Kimmel a atmosféra se opět nesla na vlně humoru, legendárních osobností, ale i protestů a kontroverzí.

Se třinácti nominacemi byl letošní favorit předem jasný – film Oppenheimer hvězdného režiséra a scénáristy Christophera Nolana. Dílo natočené podle skutečné události o astrofyzikovi a konstruktérovi atomové bomby Robertu Oppenheimerovi si získalo nejen diváky, ale dneškem můžeme říct, že i přední světové kritiky. Po dlouhých letech totiž uspěl opravdu čistokrevný kasovní trhák, jenž utržil necelou miliardu dolarů, naposledy to byl s podobnými tržbami snímek Argo z roku 2012.

Hlavní postavu ztvárnil irský herec Cillian Murphy, známý především ze seriálu Peaky Blinders, který s Nolanem netočil poprvé, objevil se například už v Počátku (2010), Dunkerku (2017) či trilogii Batman (2004–2012). Na kontě ale dosud neměl žádné ocenění, přesto o jeho výhře nebylo pochyb, neboť během roku slavil úspěch na mnoha filmových festivalech, především na Zlatých glóbech. „Natočili jsme film o muži, který vymyslel atomovou bombu. Ať už v dobrém, nebo ve zlém, všichni žijeme ve světě Roberta Oppenheimera,“ řekl Murphy ve své děkovné řeči. „Takže bych cenu rád věnoval všem mírotvorcům,“ dodal.

Rovněž za druhý mužský herecký výkon ve filmu, tedy za vedlejší roli, získal sošku Robert Downey  Jr.  – ten byl nominován poprvé v roce 1993 za ztvárnění krále němých filmů, Charlieho Chaplina. Média začala už během večera připomínat fotografie ze soudu v roce 1996, na nichž je představitel admirála Lewise Strausse odsouzen za užívání drog a zbraní, jako připomenutí toho, jak umí být život někdy nevypočitatelný. Snímek Oppenheimer dominoval i v technických a estetických kategoriích – kamera, střih, hudba. V prvé řadě se ale díky němu  konečně povedlo Nolanovi přetavit nominaci v tolik vytouženého rytíře na filmové cívce za režii a nejlepší film (neproměněné Nolanovy nominace: Memento z roku 2000 za scénář, Počátek z roku 2010 rovněž za scénář a před sedmi lety Dunkerk za režii; pozn. red.).

Pomyslné stupně vítězů 

Spokojeně může z Dolby Theatre odejít také ansámbl britského snímku Chudáčci. Sci-fi drama z 19. století o mladé ženě Belly Baxter, kterou k životu vrátí nekonvenční vědec Dr. Godwin, je ukázkou toho, jak by se asi choval člověk, kdyby měl mozek dítěte v dospělém těle. Syrová prezentace sexu a nevšedního prostředí zapůsobila na vkus akademiků, podobně jako tomu bylo v minulých letech třeba u Moonlightu, Tváře vody nebo Všechno, všude, najednou. Jedenáct nominací přeměnili Chudáčci celkem ve čtyři Oscary, mimo jiné i za masky, výpravu a kostýmy. Poslední jmenovanou kategorii předával nahý wrestler a rapper John Cena, jenž si přirození zakrýval jen obálkou se jménem vítěze. Šlo o narážku na půl století starou scénu z Oscarů, kdy při předávání ceny Elizabeth Taylor přeběhl přes pódium nahý fotograf a galerista Robert Opel, přičemž zdviženými prsty ukazoval symbol míru.

Pravděpodobně nejhůře šlo predikovat ocenění pro herečku v hlavní roli. Hlavní duel probíhal mezi Emmou Stone s jejím výkonem v Chudáčcích a Lily Gladstone, která vynikla v Zabijácích rozkvetlého měsíce jako tichá a introvertní Mollie. Stala se vůbec první ženou s kořeny mezi domorodými americkými kmeny nominovanou na Oscara. Nakonec však z úst Michelle Yeoh zaznělo jméno Angličanky, která si tak ve stále ještě mladé kariéře připsala už druhý úspěch, a to po roli Mii Dolan v muzikálovém La La Landu (2016).

Nejlepší ženský výkon ve vedlejší roli pak předvedla podle kritiků Da’Vine Joy Randolph v Zimních prázdninách. V příběhu z prostředí internátní školy ztvárnila kuchařku, která ztratila syna ve válce. Joy Randolph se dokonce kvůli své postavě musela naučit kouřit. „Tak dlouho jsem chtěla být jiná, a teď jsem si uvědomila, že prostě musím být sama sebou. Děkuji, že jste mě přijali,“ převzala dojatě svého prvního Oscara.

Třetím nejúspěšnějším snímkem se ukázala být Zóna zájmu, pojednávající o holokaustu zcela jiným způsobem než doposud. Mrazivý snímek o banalitě zla ukazuje život Rudolfa Hösse a jeho rodiny, v kombinaci znepokojivých zvuků a zoufalých křiků z Osvětimského tábora. Právě v kategorii o nejlepší zvuk a mezinárodní film nenašla Zóna zájmu konkurenci.

Film utváří paměť, a paměť utváří dějiny, řekl filmař Mariupolu

Jinak uvolněný večer přerušilo vyhlašování celovečerního dokumentu, jelikož 20 dní v Mariupolu, tedy svědecká výpověď o obelhaném městě na jihu Ukrajiny, si získalo své zlaté uznání. Novinář Mstyslav Černov natáčel během ruské invaze jako jeden z posledních. „Pravděpodobně budu prvním režisérem, který zde řekne, že si přeji, abych tento film nikdy nenatočil,“ uvedl.

Tím tohle téma ale neskončilo, objevilo se i v dalších kategoriích. Mezi krátkými animovanými filmy zvítězil příběh Válka skončila!, odkazující na slogan proti zapojení Spojených států do konfliktu ve Vietnamu. Podtitul snímku hlásá, že inspiraci čerpal z hudby Johnna Lennona a Yoko Ono. Ke světovému konfliktu se vrací i hororová Godzilla Minus One, ta dominovala ve vizuálních efektech.

Růžový večer plný vtípků a narážek

Největším komerčním tahákem ale samozřejmě byla Barbie. V předních místech u pódia seděli hlavní představitelé Ryan Gosling a Margot Robbie. Možná až trochu nečekaně si tento odlehčený, avšak hlubokou myšlenkou nesoucí film vysloužil osm nominací, ale očekávaně uspěla jen Billie Eilish s Finneasem O’Connellem za původní píseň What Was I Made For? Oba autoři tím dovršili unikátní dvojité ocenění, neboť Oscara i Grammy za stejnou píseň získala naposledy Céline Dion za My Heart Will Go On z kultovního snímku Titanic v roce 1997.

Nicméně téma panenky bavilo všechny přítomné, Jimmy Kimmel na úvod „pochválil“ loňský biják, když prý „plastovou panenku, kterou už nikdo nemá rád“ přetvořil ve feministickou ikonu. „Před tímto filmem byla větší šance, že moje žena koupí naší dceři červený Marlborky,“ neodpustil si následný vtípek. Protagonista Kena, Ryan Gosling, pak v polovině pořadu vystoupil s hitem I’m just Ken. Choreografie s tanečníky na schodech až nápadně připomínala jedno z nejikoničtějších vystoupení sexsymbolu Marilyn Monroe a její Diamonds Are a Girl’s Best Friend v muzikálu Gentlemen Prefer Blondes z roku 1953, kde v růžových šatech tančí obklopená nápadníky, i když v Goslingově případě místo srdcí nesli tanečníci ve smokingu velké fotografie Barbiiny hlavy. Můžeme přesto spekulovat, zda píseň nechtěla právě tímto způsobem vzdát hold nejslavnější blondýnce historie.

Kimmel si však dělal legraci i z jiných, třeba na dlouhou stopáž nominovaných titulů, zejména na tříhodinový epos Martina Scorseseho Zabijáci rozkvetlého měsíce. „Za dobu, kterou vám zabere sledování, byste mohli jet do Oklahomy a vyřešit ty vraždy,“ navrhnul. Zareagoval také na vyjádření exprezidenta Donalda Trumpa, který během ceremoniálu Kimmela kritizoval.

Legendy na pódiu 

Vzdával se však i hold hereckým legendám. Kimmel připomněl, že letos je – již poosmé – nominován jak Robert De Niro, tak po 29 letech i Jodie Foster, přičemž naposledy spolu byli nominování v klasice Taxikář z roku 1976 od Martina Scorseseho. Právě starý klasik nám naservíroval další své velkolepé dílo, již zmíněné „Zabijáky“, ale opět z deseti kategorií neproměnil ani jednu, naposledy stejným poměrem vyšel „na prázdno“ s mafiánským Irčanem (2020), kdekdo si tak mohl v jeho tváři povšimnout zklamaného výrazu. Přesto hudba k jeho filmu vzbudila jednu z největších ovací ve stoje, poté co indiánský kmen za doprovodu bubnů dozpíval netradiční soundtrack.

Vizuální efekty přišel vyhlásit Arnold Schwarzenegger s Dannym DeVitem – vzpomínka na kultovní komedii Dvojčata (1988), oba pak rozesmáli celý sál, když si rýpnuli do Michaela Keatona, protože právě představitel Batmana bojoval s oběma herci na plátně.

V tradičním smutném okénku In Memoriam, v němž se promítají všichni zesnulí světové kinematografie, zazpíval Andrea Bocelli se synem Mattem nesmrtelné Con te partirò.

Také vyhlašováním těch nejprestižnějších kategorií pověřila Akademie ikony Hollywoodu. Christopheru Nolanovi předával sošku Steven Spielberg, hlavní cenu pak přišel vyhlásit Al Pacino na počest půlstoletí od premiéry Kmotra II – a vzal to symbolicky stylem Michaela Corleona. „Jsem tady, abych vyhlásil nejlepší snímek, a kvůli tomu musím otevřít obálku. No a moje oči vidí Oppenheimer,“ řekl na závěr večera třiaosmdesátiletý herec, čímž slavnostně ukončil letošní ročník jedné z nejpopulárnějších cen, udělovaných Akademií filmového umění a věd již od roku 1929.

Autor: Kryštof Morong


Hned dvěma z nominovaných filmů jsme se věnovali také ve speciálních recenzích. Přečtěte si více o snímcích Zabijácích rozkvetlého měsíce a Barbie v našich článcích.


Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás nějak podpořit? Prostřednictvím drobného příspěvku na náš transparentní účet můžete jednorázově či pravidelně pomoci Dobrým Zprávám se i nadále rozvíjet.


Zdroj: Česká televize, csfd.cz

Foto: aframe.oscars.org, The Hollywood Reporter

Příspěvek vytvořen 5

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek
Dobrý Zprávy