RECENZE: Česko se zahalilo do růžové. Barbie baví kinosály nadsázkou a sarkasmem

Jeden z nejočekávanějších filmových snímků tohoto roku konečně dorazil do českých kin a stal se zatím nejúspěšnější letošní premiérou. „Růžová vlna“ v podobě diváků zahalených v růžových outfitech se dočkala fenomenální komedie. Režisérka Greta Gerwig v ní řeší důležité společenské otázky, podáváné odlehčenou formou se silnou dávkou ironie. Co se asi stane, když si Barbie uvědomí, že ne všechno je tak „růžové“, jak se na první pohled zdá?

Kdo by neznal nejznámější panenku světa. Pro někoho Barbie znázorňuje obyčejnou hračku, pro jiné zase ideál ženy s perfektními mírami. Ať už Barbie milujete nebo nenávidíte, její filmovou podobu si zamilujete všichni do jednoho.

Růžový svět Barbielandu, do něhož se Barbie (Margot Robbie) a její přítel Ken (Ryan Gosling) každé ráno probouzí, nemá jedinou chybu. Ženská utopie, ve které vzkvétá ženské přátelství a všechny Barbie zastávají významné profesní posty, zatímco Kenové jim dělají „křoví“, ironicky naráží na reálný svět.

K ohrožení bezstarostného života dojde v momentě, kdy se protagonistka začne potýkat s myšlenkami na smrt a k tomu se přidá trápení s celulitidou. Svůj glanc může získat zpět jen pokud se vydá do reálného světa.

Po překročení hranic Barbielandu se však střetává s hořkou realitou. Zatímco Ken, který ji na cestě doprovází, je v reálném světě okouzlen myšlenkou patriarchátu, Barbie si prochází existencionální krizí. Sužují ji úzkosti a připadá si jako věčně sexualizovaný objekt. Prozření, jehož oba po svém výletu dosáhnou, navždy změní nejen jejich osudy, ale také budoucnost celého Barbielandu.

Satirická trefa do růžového

V pohádkovém světě mají panenky od Mattela za to, že svým působením vyřešily v reálném světě otázku feminismu, nemůžou být ale dál od pravdy. Greta Gerwig ve svém snímku nastavuje zrcadlo společnosti a dělá si legraci z toxické maskulinity.

Chytrý humor je protkán celým komediálním počinem a zároveň výborně kontrastuje s absurdním chováním některých postav. Dílo přitom není přehnaně „feministické“ a nesnaží se muže potopit, pouze ukazuje pohled zoufalých pracujících žen, čelících v reálném světě nedosažitelným nárokům, které po nich společnost vyžaduje.

Komedie se místy kriticky vymezuje i vůči své protagonistce a snaží se poukázat na její (ne)dokonalost, dělá si srandu ze stereotypů i naivního pohledu na svět všech Barbie. Blažená nevědomost Kenů a Barbínek a jejich prosté konverzace působí místy tak komicky, až se budete za břicho popadat.

Film v sobě navzdory své vtipné a ironické složce skrývá přesah, který vás po skončení nechá v příjemném zamyšlení. Výborné herecké obsazení a fenomenální scénář se růžové fantazii zkrátka nedají vytknout.

Gosling v roli Kena září

„Ona je vším, on je jen Ken,“ zní v podtitulu filmu. „Ryan Gosling byl pro roli Kena zkrátka narozen,“ zaznívá jednohlasně z prvních dojmů nadšených diváků. I přes počáteční pochyby internetového publika, které se obávalo, že je Gosling pro roli příliš starý, se představiteli Kena povedlo získat obecenstvo na svou stranu. Místy dokonce herecky zazdíval i samotnou Margot Robbie, té se podařilo Barbie vdechnout pověstnou nevinnost. Už nyní se ve spojitosti s Goslingovým jménem spekuluje o nominaci na Oscara za nejlepší herecký výkon ve vedlejší roli.

Kenův hlavní úděl je Barbie bezmezně obdivovat a žít z radosti, když si ho konečně všimne. Přestože je to „jen Ken“, nejde si nevšimnout komediálního nadání jeho představitele, který v roli naprosto vyniká. Nejen po herecké stránce, ale i po té muzikální nejde Goslingova Kena přehlédnout. Scéna, v níž s ostatními Keny zpívá písničku o tom, že se cítí být Barbie upozaděn, se okamžitě stala hitem internetu. Ať už se jeho výkon v nominaci na Oscara promění nebo ne, publikum během promítacího času rozhodně přesvědčil, že je víc než jen přítel panenky od Mattela.

Růžová, růžová a zase růžová

Úžasná scénografie, přinášející fantazijní svět Barbielandu na růžovém podnose, přímo bije do očí. Růžovou se to zde jen hemží, kromě růžového Bílého domu nebo růžového „barbmobilu“ můžeme pozorovat jeden růžovější outfit za druhým. Ikonická barva ale nezůstala jen na filmových plátnech, Margot Robbie v ní na press turné zářila po celou dobu a pozadu nezůstal ani její kolega Ryan Gosling. Růžovou na sebe při premiéře oblékli i mnozí návštěvníci, kteří se fotkami pochlubili na sociálních sítích.

Marketingová kampaň, jakou svět filmu nezažil

Rozpočet 145 milionů dolarů zaručil režisérce mnohem větší svobodu než u jejích předchozích režisérských počinů. Jen za první víkend snímek celosvětově vydělal bezmála 337 milionů dolarů a předpokládá se, že v příštích týdnech pokoří miliardu. To by z něj dělalo jeden z nejvýdělečnějších filmů všech dob.

Skutečnými hvězdami Barbie nejsou Margot Robbie ani Ryan Gosling, ale marketingový tým, ten se postaral o kampaň, jakou filmový svět ještě nezažil. Přes rozhovory, press turné a vtipné obrázky se dostalo i na vlastní Barbie album. Největší úspěch však sklidily produkty, které vzešly ze spolupráce s několika firmami. Zatímco v zahraničí frčí „Barbie Burger“,  v Česku se fanoušci mohou těšit na makeupové produkty od značky NYX nebo oblečení z obchodního řetězce Sinsay.

Třešničkou na dortu je marketingové spojení s filmem Oppenheimer, společně se snímkem Barbie soutěží v počtu návštěvností. Historické drama mělo celosvětovou premiéru ve stejný den, a tak fanoušci dvojici filmů trefně pojmenovali „Barbenheimer“. I když by oba snímky nemohly být rozdílnější, jejich spojení funguje, o čemž svědčí i dosavadní tržby – oběma produkcím totiž zajistily značný obnos. Ať už se tedy chystáte do kina na Barbie nebo Oppenheimera – případně na obojí – rozhodně si odnesete nezapomenutelný zážitek.

Autor: Johana Snášelová

Na našem webu můžete najít spoustu dalších tipů na zajímavé filmy. Přečtěte si třeba recenzi o filmové adaptaci knihy Chlapec, krtek, liška a kůň od Charlieho Mackesyho.

Zdroj: kinobox.cz, twitter.com, bbc.com, cosmopolitan.com, vox.com