RECENZE: Motivující příběh Chlapec, krtek, liška a kůň si získal nejen srdce mnohých čtenářů, ale i britskou filmovou cenu BAFTA

Filmová adaptace prvotiny Charlieho Mackesyho získala britskou filmovou cenu BAFTA za nejlepší krátký animovaný film. Půlhodinový snímek je adaptací známé knihy, která dodala naději a sebedůvěru více než milionu čtenářů za pomoci jednoduché, ale krásné kresby a pár důležitých slov. Celý projekt přitom začal na instagramovém účtu. Ten dnes sleduje přes 1,7 milionu fanoušků.

Kniha o společném putování chlapce, krtka, lišky a koně a jejich cestě za domovem je příběhem pojednávajícím o přátelství, laskavosti a chuti do života. Čtyři poutníci společně objevují svět, navzájem si kladou otázky, učí se milovat sebe i druhé, procházejí společně bouřemi a sdílí s ostatními své vlastní životní zkušenosti. Samotné dílo se nedá ovšem označit za typický příběh s jasným koncem a začátkem. Naopak jde spíše o citlivě zpracovaná témata, kdy se čtenář může vcítit do jednotlivých postav. Do krtka lačnícího po dortu a neustále ukazujícího svou chuť do života. Do ostražité a nedůvěřivé lišky, která si prožila mnohé a nedokáže jen tak někomu důvěřovat. Nebo do něžného koně skrývajícího v sobě více než se na první pohled může zdát. A nakonec i do zvídavého chlapce, jímž pouť začíná.

Jaký je tvůj nejlepší objev? zeptal se krtek. Že stačí být takový, jaký jsem, odvětil chlapec.

První vydání knihy z roku 2019 se skládá z nádherných ilustrací, které nutí čtenáře prohlížet si výjevy stále dokola a všímat si i před tím neznatelných drobných detailů. Krátké promluvy hlavních hrdinů nejsou nikterak dlouhé, ale svůj záměr a hlavně své poslání plní tím, že se čtenář nezarazí jen nad krásnými kresbami, ale zamyslí se i nad tím, co se za jednoduchými slovy skutečně skrývá.

Druhé vydání, které vzniklo jako oslava práce více než stovky animátorů a dvou let výroby filmu, je obměněna stylem ilustrací. Ty nyní ožívají v plných barvách s ručně kreslenou tradiční animací. Kniha je doplněna i o doprovodný ručně psaný scénář. Dílo tak celkově získává mnohem pohádkovější nádech a zvolený font písma se čte podstatně snadněji než u prvního vydání, kde mohou být jednotlivá slova složitější k rozluštění například pro mladší čtenáře. V nových barvách se zdá, že kniha je skutečně hmatatelným ztělesněním nového filmu.

Čím chceš být, až vyrosteš? Laskavým člověkem, řekl chlapec.

Jak to celé začalo

„Doufám, že vám tato kniha dodá odvahu a budete se díky ní cítit milováni,“ vzkazuje hned v úvodu autor příběhu, jehož počátek sahá až k Instagramu. Jako kreslíř magazínu Spectator se Mackesy rozhodl publikovat své příspěvky na sociální síť s úmyslem pomoci lidem, kteří by se mohli nacházet v nějaké svízelné životní situaci. V té době se sám vyrovnával se smrtí svého kamaráda a jeho projekt měl být pomocnou rukou lidem ve vyrovnání se se strachy, bolestí a očekáváními. Z obyčejných náčrtů založených na konverzaci mezi chlapcem, krtkem, liškou a koněm se stal brzy fenomén, který dosáhl nejen knižního, ale i filmového zpracování. Mackesyho díla si lze ovšem prohlédnout i na jeho osobní webové stránce.

Největší iluze je, řekl krtek, že život by měl být dokonalý.

Filmová adaptace, která uchvátí jedinečnou animací

Filmová adaptace knihy má přesně 34 minut a umožňuje čtenáři ponořit se do jeho oblíbeného světa mnohem hlouběji než předtím. Za hudebního doprovodu Isobel Waller-Bridge, která dává vyniknout hlavně klavíru a violoncellu, diváka obklopí známé a přesto nové kresby Charlieho Mackesyho. Staří známí hrdinové v doprovodu jemné hudby nyní promlouvají vlastními hlasy a vdechují kresbám potřebný život. Jedním z herců, který propůjčil svůj hlas, je i známý britský umělec Tom Hollander. Film režíroval sám Mackesy spolu s Jonem Crokerem. Nejnovějším úspěchem filmového snímku je první místo v kategorii Nejlepší krátký animovaný film Filmové ceny Britské akademie. Ve stejné kategorii film získal i letošní Cenu Akademie.

Často čekáme, až k nám někdo bude laskavý… ale sám k sobě můžeš být laskavý ihned, řekl krtek.

Autor: Tereza Stryková

Autorka zhodnotila i další animovaný film, který se těší velké oblibě. Přečtěte si recenzi na pokračování Kocoura v botách.

Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás nějak podpořit? Prostřednictvím drobného příspěvku na náš transparentní účet můžete jednorázově či pravidelně pomoci Dobrým Zprávám se i nadále rozvíjet.

Zdroj: csfd.cz, databazeknih.cz, theguardian.com

Příspěvek vytvořen 8