RECENZE: Scorseseho Zabijáci rozkvetlého měsíce v sobě umně spojují thriller s westernem, ne každému však budou vonět

Strhující nemilosrdný příběh, natočený podle skutečné události o nalezištích ropy a zbohatlém indiánském kmenu Osedžů, jemuž rázem začnou záhadně umírat členové. Je jasné, že prsty v tom má někdo z bělošských obyvatel, kteří se touží zmocnit jejich majetku a financí. Indiány z oklahomské rezervace však nikdo nebere vážně, teprve když se případu ujme začínající federální úřad pro vyšetřování, dnešní FBI. Do režisérského křesla neusedl nikdo jiný než legendární Martin Scorsese a vzal si k sobě své dva dvorní herce: Roberta De Nira a Leonarda DiCapria. Co nám tento fenomenální dirigent v bezmála tří a půl hodinovém koncertu přichystal?

Již osmdesátiletého, avšak stále vitálního a aktivně tvůrčího režiséra Martina Scorseseho není filmovým fajnšmekrům třeba představovat. Půl století tvorby ho zařadilo mezi největší velikány kinematografie. To on dal světu ty nejlepší gangsterky všech dob, Mafiány (1990) a Casinem (1995) počínaje, Irčanem (2019) konče. Chopil se také několika památných životopisných snímků, mezi kterými asi nejvíce vyčnívají Letec (2004) a Vlk z Wall Street (2013).

Ustavičný kritik novodobého hollywoodského směru – tedy především roztrhnutého pytle „marvelovek“ a další mainstreamové tvorby – a starý konzervativní klasik nám opět servíruje další velkolepé dílo, avšak pro velmi úzký okruh diváků. Ne, Zabijáci rozkvetlého měsíce opravdu nejsou pro každého, a měli byste dobře zvážit, zda se na tento snímek vypravit, nebo raději oněch 206 minut obětovat nějaké jiné aktivitě.

Hlavní role ztvárnili Leonardo DiCaprio a Robert De Niro, pro DiCapria šlo o šestou, pro De Nira dokonce už o desátou spolupráci se Scorsesem. Všichni tři si tenkrát skvěle sedli a na stříbrném plátně to jde v každém jejich společném filmu vidět. Scénář psal Scorsese spolu s Ericem Rothem podle knižní předlohy Davida Granna a za kameru se postavil zkušený Rodrigo Prieto, jenž má na kontě třeba 21 gramů (2003), Zkrocenou horu (2005) nebo Argo (2012).

Chodí pešek okolo…

Přesuňme se už ale k samotnému filmu. Začátek je trochu rozháraný, velký nával informací pro uvedení do kontextu, hlavní dějová linka pro vyprávění příběhu vám ale neunikne. DiCaprio coby válečný veterán Ernest Burkhart – jsme ve dvacátých letech minulého století – přijíždí za svým strýcem Williamem Halem (De Niro) na severovýchod USA do oklahomských rezervací, konkrétně do městečka Fairfax, kde žije pouze patnáct set místních obyvatel. Především je to kmen Osedžů, který měl to štěstí, že se na jejich půdě našla ropa, a tak profitují z každého vytěženého barelu. Vlastní obrovské domy, krásná auta a bělošské sloužící. V přepočtu na obyvatele šlo o nejbohatší společenství na světě.

Burkhart zde hledá po válce práci a hodlá se usadit, a protože strejda Hale patří k nejváženějším mužům celého kraje, nabídne mu možnost dělat řidiče. Jednoho dne sveze jistou Mollie, jednu ze sester Osedžů, která ho okamžitě okouzlí. Začne ji proto vozit čím dál častěji, až mezi nimi přeskočí jiskra. Se vším se svěří svému strýci, a ten mu sdělí, že by měl udělat všechno pro to, aby se s ní oženil, jelikož disponuje obrovským majetkem, který by v budoucnu mohl zdědit. Svatba nakonec opravdu proběhne, brzy se jim dokonce i narodí dcera, jenomže idylku záhy začnou narušovat postupná úmrtí novomanželčiných příbuzných. Všechny dcery z kmene jsou provdané za bělochy, kteří kalkulují stejně jako Hale s Burkhartem. Vražd, s nimiž nikdo nic nedělá, tak stále přibývá, a když konečně dorazí případ vyšetřit detektiv, zanedlouho je po smrti i on.

Nevšední dokonalost

Trailer i obsah filmu vypadal na další na akci bohatou „Martyho“ kriminálku, ale dostáváme pravý opak. Zabijáci rozkvetlého měsíce jsou pomalé emoční drama s antihrdiny v hlavní roli, vykreslené do sebemenších detailů, ale zaměřené především na tři postavy: Mollie, Burkharta a Halea. Místy se můžete ztrácet v propletených vztazích nebo v retrospektivní vsuvce v první třetině snímku. Scorsese si hraje s dlouhými, táhlými záběry, vyžívá se v pohledech a grimasách, tedy v typických rysech spaghetti westernů. Příběh si prostě vypráví po svém. Na světě najdeme jen pár režisérů, kteří mají v současnosti takovou důvěru herců a producentů, že dvou set miliónový projekt je zcela v jejich rukou. Scorsese  své „Zabijáky“ totiž netočil pro mainstreamovou tvorbu, miliardový výdělek a příležitostné, nenáročné diváky. Tohle je kvalitní filmařina v té nejryzejší podobě.

A vlastně ani onen krimi žánr tak úplně nesedí, na vyšetřování totiž dojde až v posledních pětačtyřiceti minuátch. Celý snímek je hlavně o hraní na divákovy pocity, o syrových brutálních scénách podávaných pokud možno neutrálně, ať si je divák přebere sám. DiCaprio ztvárnil doposavad nejzápornější roli své kariéry, vypočítavého, bezohledného a hloupého cynika. Jeho schválně vysunutá brada na mě jakožto určité dokořenění postavy působila opravdu zvláštně. Místy jsem se přistihl, že mně některé scény přišly vtipné, i když by neměly být, ale Leonardův opět neskutečný koncert (ano, už je to klišé) vás perfektně celou dobu vyvádí z míry, protože nevíte, zda ho máte litovat, či nenávidět.

Ještě krutější charakter má však Robert De Niro, zákeřný a bezcitný stařec, který ovšem navenek vystupuje mile a dobrosrdečně, což, jak víme například z Mysu hrůzy (1991), De Niro umí dokonale. Mezi těmito hvězdami pak září Lily Gladstone jako tichá, introvertní Mollie. Poměrně neznámé herečce role perfektně sedla, hraní především pohledy je opakem výše zmíněných pánů, a dle mého názoru se díváme na jednu z letošních kandidátek na Oscara za hlavní ženský herecký výkon.

Když se do filmu ponoříte, tak plyne svižně a jeho přílišná délka vám vadit nebude. Hodně tomu napomáhá výprava oklahomských dlouhých plání, která dodává na atmosféře dané doby. Propracované kulisy a lehký retro filtr kamery jen dokreslují autenticitu. Závěrečný epilog se Scorseseho cameem je pak pro filmové fanoušky skvělým zakončením dalšího úžasného kulturního zážitku. Měli bychom si vážit, že stále máme režiséry, kteří jdou cestou kvality, nikoli kvantity.

Autor: Kryštof Morong


Přečtěte si také naši nedávnou filmovou recenzi na nejnovější kousek hororové série Saw.


Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás nějak podpořit? Prostřednictvím drobného příspěvku na náš transparentní účet můžete jednorázově či pravidelně pomoci Dobrým Zprávám se i nadále rozvíjet.


Zdroj: csfd.cz, rottentomatoes.com, imdb.com
Foto: rottentomatoes.com, imdb.com

Příspěvek vytvořen 5

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek
Dobrý Zprávy