RECENZE: Žádný dopis z Bradavic? Hrdinové a zloduši se učí ve Škole dobra a zla

Slavná knižní série Škola dobra a zla z pera Somana Chainaniho se konečně dočkala filmového zpracování. O filmovou adaptaci prvního dílu slavné fantasy série se pokusila společnost Netflix. Jejím cílem bylo zařadit tento filmový počin mezi ostatní úspěšné snímky, které vychází z knižní předlohy, jako je například Harry Potter nebo Hunger Games.

Nacházíme se v malém městečku Gavaldon, které je obklopeno hlubokým lesem. Poklidný život obyvatel ovšem každé čtyři roky naruší tajemný únos dvou dětí. Jedno z nich je pokaždé krásné a hodné, to druhé je naopak bez výjimky ošklivé a zlé. Hlavní hrdinka, krásná Sophie s blonďatými vlasy, si ze všeho nejvíce přeje, aby se z města dostala pryč a stala se princeznou. Jedinou oporou jí je kamarádka Agatha, velmi prostořeká, nehezká a mrzutá dívka. Obě jsou nakonec uneseny a společně se ocitají v pohádkovém světě. Zde se hrdinové a zloduši učí svému řemeslu na dvou školách, aby následně naplnili své osudy a začali žít svou vlastní pohádku. I oběma dívkám je nyní nabídnuta šance žít v pohádkovém světě, ovšem je tu jeden malý zádrhel. Krásná a na první pohled laskavá Sophie se octne ve Škole zla a její mrzutá kamarádka ve Škole dobra. Sophie je přesvědčena o tom, že muselo dojít k nějaké chybě. Nedokáže se smířit se svou situací a ze všech sil se tak snaží dostat se do druhé školy. Pomoci se jí snaží právě Agatha, která si ale nejvíce přeje navrátit se zpátky domů do Gavaldonu. Současně je ale ochotná pro svou kamarádku podstoupit kdejaké hoře a dokonce jí i dopomoci k polibku od prince Tedrose, syna krále Artuše. Jedině jeho polibek z pravé lásky totiž dokáže, že je Sofie skutečně dobrosrdečnou princeznou a ne proradnou čarodějnicí.

Příběh by se dal popsat jako souhrn všemožných pohádek, které autor zasadil do jediného světa. Fanoušci pohádek se tak mají možnost setkat s potomky jednotlivých významných i nevýznamných pohádkových bytostí. V knize klape všechno od začátku až do konce. Jasná dějová linka, bravurně vykreslené postavy a na první pohled jednoduchá zápletka, která ale nezabrání čtenáři, aby se zcela ponořil do pohádkového světa divů. Šestidílná série se ostatně už od prvního dílu těšila velké oblíbenosti a fanoušci již dlouho nedočkavě vyhlíželi filmovou verzi oblíbeného příběhu. To, že by ovšem režisér Paul Feig velká očekávání splnil, se bohužel říci nedá. Netflix svou adaptací nepotěšil jednak čtenáře původní série, tak ani diváky, kterým knižní předloha nic neříká.

Z pohledu čtenáře došlo k prvnímu zklamání už u obsazení, které příliš neodpovídá detailnímu popisu v knižní předloze. To by samozřejmě nebyl až takový problém, kdyby byl herecký výkon dostatečně dobrý. Hlavní hrdinka Sophie v podání Sophie Anne Caruso nepůsobí ale ani trochu hrozivě, jak by působit měla. Většinu času je hlavně otravná a divákovi nezbyde nic jiného, než počítat s menší alergií při každé její scéně. Oproti tomu herečka Sofia Wylie v roli Agathy podala výkon, díky kterému si ji divák musel nakonec oblíbit. Jen díky tomu je možné odpustit tvůrcům nedodržení reálií.

Co se týče zbytku obsazení, nedá se říci, že by si Netflix nedokázal obstarat známé tváře. Charlize Theron v roli jedné z profesorek rozhodně zazářila. Příjemným překvapením byli rovněž i Laurence Fishburne a Michelle Yeoh.

Film, který by nejspíš dopadl mnohem lépe, kdyby byl zpracován jako seriál, skáče z jedné scény na druhou. Divák je tak vržen do neznámého světa, kde se mu dostává ochutnávek z jeho různých částí, aniž by měl šanci si jednotlivé kousky patřičně vychutnat. Děj přitom nezačíná nijak zmateně. V prvních dvaceti minutách je však filmová posloupnost ztracena, stejně jako je ztracen i samotný divák. Scénář nás tak okradl nejen o možnost blíže poznat samotný svět, který je v knize popsán velmi jednoduše a pospolitě, ale ani neumožní vcítění se do jednotlivých postav. Silné momenty z knihy působí mnohdy nuceně, nebo jsou nafouklé až do zbytečných rozměrů. Jako je tomu například u epického souboje, který je hlavně přehlídkou triků než čímkoli jiným.

Co filmu ale upřít rozhodně nelze, jsou nádherné scenérie a o to dokonalejší kostýmy. Film v tomto velmi připomíná sérii Harryho Pottera, ovšem pouze po té vizuální stránce kouzel a magických bytostí. To je nejspíš i jeden z hlavních důvodů, který vás donutí dokoukat se až do samotného konce.

Ačkoli měla Škola dobra a zla velký potenciál, k jeho naplnění nedošlo. V tomto případě se tak potvrzuje nepsané pravidlo, že kniha je lepší než film a sama bych doporučila užít si raději kvalitní četbu. Zvlášť poté, co film naznačuje svým otevřeným koncem druhý díl.

Autor: Tereza Stryková

Také byste se rádi objevili na filmovém plátně? Spolek ThalamusProduction hledá nové herecké tváře do svého hororového seriálu. Jak začít svou kariéru filmové hvězdy se můžete dočíst v našem článku.

Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás nějak podpořit? Prostřednictvím drobného příspěvku na náš transparentní účet můžete jednorázově či pravidelně pomoci Dobrým Zprávám se i nadále rozvíjet.

Příspěvek vytvořen 8