Města budoucnosti patří chodcům

V současnosti ve většině měst převládá individuální automobilová doprava nad všemi ostatními způsoby přepravy. Auta mají samozřejmě celou řadu výhod, v první řadě je to rychlost a pohodlí, ale bohužel také nevýhod. Kromě značné ekologické zátěže jde hlavně o stále se zvyšující potřebu parkovacích míst. Jako řešení se nabízí pěší chůze. Je velmi ekologická a prostorově nenáročná, takže by se mohla stát budoucností moderních měst po celém světě.

Chůze jako taková naplňuje celou řadu funkcí. Zásadní je to, jak sami lidé vnímají čas mezi tím, než se dostanou z bodu A do bodu B. Pokud jedou sami v autě, většinou je jejich prioritou dostat se co nejrychleji do cíle. Pěší chůze už ze své podstaty nabízí lidem mnohem více. Během chůze máme šanci potkat starého známého a pohovořit s ním, prohlédnout si zboží ve výlohách obchodů nebo třeba potkat životní lásku. Podle urbanisty Jana Gehla posiluje pěší chůze sociální funkci veřejného prostoru a znovu se z něj stává místo pro setkávání. Také používání hromadné dopravy souvisí s prostorem, který je město ochotné pro chodce vyčlenit. Pokud bude cesta na metro nebo autobus zdlouhavá a nepříjemná, lidé raději pojedou osobním autem.

Jak by tedy mohlo vypadat ideální město pro chodce? Kdo se někdy snažil po rušných ulicích někam dostat pěšky, určitě už o tom přemýšlel. Základem je, aby se chodci ve městě cítili bezpečně. Toho se dá docílit různými prvky, které takzvaně zklidňují dopravu. Jedná se například o ostrůvky na přechodech, pravidelné střídání zelené na semaforu pro chodce a pro auta nebo o zařazování pěších zón a úseků se sníženou rychlostí. Naprostou samozřejmostí by měla být nulová tolerance parkování aut na chodnících. Dalšími podpůrnými prvky je funkční veřejné osvětlení a zeleň v okolí pěších tras.

Město Vídeň se řadí mezi ta města, která se rozhodla upravit své prostory pro pěší dopravu. Projevilo se to také ve statistikách. Dlouhodobě si Vídeň drží vysoký podíl pěší chůze na celkové dopravě po městě, aktuálně je to 28 %. Rakouské metropoli se tak daří snižovat osobní automobilovou dopravu ve městě. Podle studie z roku 2018 chodí 70 % obyvatel Vídně denně pěšky a 66 % dotázaných dokonce označilo Vídeň za „město chodců“. Povědomí o prospěšnosti chůze předává vedení města pomocí mobilní aplikace Wien zu Fuss, v níž uživatelé sbírají body za každý kilometr, který ušli. Mimo to v ní najdou také mapy pro pěší, které jsou doplněny o zkratky, průchody mezi domy a tipy na nejklidnější trasu. Každé září se v ulicích Vídně pořádá festival v rámci Evropského týdne mobility, který si klade za cíl propagovat udržitelnost v dopravě.

A jak jsou na tom česká města? Změny plánované u nás jsou zatím spíše pozvolné a opatrné. Podařilo se ale vytvořit pěší zóny v řadě historických center měst napříč celou Českou republikou. Takovýto prostor pro chodce vznikl například v Praze, Brně, Olomouci nebo Táboře. Praha a několik dalších měst se také účastní již zmiňovaného Evropského dne mobility, během kterého na jeden, nebo více dní zakážou vjezd automobilů do centra města. Podobné uzavírky se konají také během akce Zažít město jinak, která se snaží ukázat, jak se promění město, když patří jen lidem. Pěším chodcům v Praze může posloužit portál Chodci sobě. Ten sbírá podněty od občanů a upozorňuje na skutečnost, že pěší dopravě není v našem hlavním městě stále věnována dostatečná pozornost.

Autor: Anna Weidenhöferová


O tom, co vám může dát měsíc pravidelné chůze, napsala dřívější článek, naše redaktorka Barbora. Přečíst si ho můžete ZDE.


Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás podpořit? Zavítejte na náš Patreon! Prostřednictvím drobné částky nás můžete měsíčně i jednorázově podpořit a pomoci nám dále se rozvíjet.


Zdroje: moudramesta.cz, pixabay.com

Příspěvek vytvořen 19

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek
Dobrý Zprávy