Já do práce nechodím, živím se tím, co mě baví, říká zakladatel Medoo

Jste milovníci medu a poctivé domácí gastronomie? Ponořte se do rozhovoru s medařem Robertem Chlebišem, který se odhodlal jít dál a nezůstat jen u výroby nejznámějšího a nejdůležitějšího včelího produktu. Jeho zámecká medárna nabízí všemožné produkty od medových perníčků, přes kvalitní kávu až po trhanou kachnu. Originální koncept je v provozu téměř tři roky a i přes ne všechny světlé chvilky se posouvá stále kupředu.

Proč zrovna název Medoo?

Název Medoo jsme chtěli vytvořit, protože podnikáme v oblasti medu. Je to novotvar, tento nápad vznikl v rámci brainstormingu s rodinou a s přáteli, kteří se trošku kolem marketingu pohybují. Na začátku jsem s tím měl trošku problém, protože v době, kdy jsme vymýšleli název, tady byla kampaň Hyudiee (od značky Hyundai) a mně to docela trhalo uši. Dneska se už k tomu Hyundai nehlásí, ale tehdy jsem s tím měl maličko problém. Nakonec si myslím, že to byla dobrá volba. Měli jsme další názvy, nad kterýma jsme přemýšleli, ale Medoo bylo takové moderní, svěží a obsahovalo slovo med, což pro nás bylo důležité.

Pamatujete si na prvotní okamžik, kdy se vám zrodila myšlenka zámecké medárny?

Od začátku se to plánovalo ve větším duchu. Nechtěl jsem být jen včelařem, producentem medu, a nabízet ho do gastronomie. Chtěl jsem si vytvořit podmínky a prostor k tomu, abychom mohli dát medu přidanou hodnotu a vytvářet nové, zajímavé produkty, které bychom mohli dodávat jak na trh, tak je prodávat i v našem vlastním krámu. Proto se začal rodit i další prodejní kanál, což je tato medárna. Celému projektu ovšem předcházel provoz na zpracování medu tady na zámku. Až po dvou letech jsme zrekonstruovali horní část a postavili z toho naši zámeckou medárnu.

Jak vaše okolí reagovalo na tento nápad? Neměli pochybnosti o úspěchu vašeho projektu?

Reakce si moc nevybavuji. Vzhledem k tomu, že jsem Medoo opravdu propadl, nebyl příliš velký prostor trávit čas s přáteli. Ze začátku to bylo jen o práci, jít si za cílem a budovat medárnu krok za krokem. Takže v prvotní fázi nebyla žádná velká zpětná vazba. Ze strany rodiny jsem podporu měl, tam jsme si řekli ano, pojďme to zkusit. Vůbec jsme nevěděli, co nám medárna přinese a jak to bude probíhat. Neměli jsme ani žádný konkrétní business plán a čekali jsme co ukáže realita.

Stali jsme se sociálním podnikem a dáváme prostor lidem, pro které nebyl život žádný med.

Jak těžké pro vás byly začátky? Určitě to nebyla procházka růžovou zahradou.

Jednoduché to určitě nebylo, a dokonce ani teď nemáme vyhráno. Stále jsme malá rodinná firma, která má pár zaměstnanců, a krušné chvíle pořád odchází a přichází.

Vaše sladké produkty jsou všechny domácí. Prozradíte, kde chodíte na tyto skvělé nápady?

Všechno si vymýšlíme sami, a hlavně s manželkou vymýšlíme receptury. Se základem některých receptů ale přišli také zaměstnanci. Kupříkladu medové kuličky nám poradila jedna pracovnice, která říkala, že je pečou u nich doma na Vánoce a mají úspěch. Takže přinesla základní recept a my jsme si ho potom upravili, doladili a odzkoušeli. Jinak například nápady na zmrzliny a další věci, toho jsem nositelem já.

Jak dlouhý čas uplyne od nápadu, výrobu, přes testovací období až po prodej vašich nových věcí?

Všechno to trvá neskutečně dlouho. Jiné firmy mají oddělení vývoje a týmy lidí, kteří pracují jenom na tom, aby myšlenku uvedli co nejrychleji do konečné služby nebo produktu na trh. Tím, že já se musím starat o všechno, jde opravdu vždycky o běh na dlouhou trať. Například mám v hlavě už pár let myšlenku Api domku, který má fungovat jako služba pro exkurze, ale konečná realizace není zatím žádná. Medový cheesecake trvalo uvést na trh pět měsíců, než jsme doladili recepturu a mohli ho začít prodávat.

Tedy i když je vývoj podařený, tak se bavíme o řádech měsíců?

Ano, vždycky to jsou minimálně měsíce.

Který výrobek nebo zákusek se vám zatím nejvíce povedl a jde nejvíc na odbyt?

Těžko říct, protože to neměříme. Tím, že jsme malá firma, nemáme analytické nebo obchodní oddělení, které by dokázalo tyto věci měřit a aktuálně vyhodnocovat. Zatím to bereme hodně ze široka. Dobře se prodávají zmrzliny, na které si lidi zvykli, a medové cidery jdou taky dobře na odbyt.

Je krásné, jak nám samotná příroda přináší pestrost chutí, které máme možnost ochutnat.

V zámecké medárně prodáváte také produkty dalších regionálních výrobců. Pomáháte si navzájem, nebo mezi vámi spíše existuje rivalita?

Vzhledem k tomu, že máme všichni malé firmy, tak tlačím hodnoty vzájemné spolupráce dopředu, protože buď budeme spolupracovat, nebo nás časem pohltí systém a zlikvidují velké firmy jako gastro či obchodní řetězce. Takže spíše razím teorii spolupracovat, vytvářet a dávat dohromady nové produkty a celkově si pomáhat. Myslím si, že toto je správná cesta.

Co se týče vašich zaměstnanců, dáváte prostor také lidem, kteří na tom nejsou se svým zdravím stoprocentně dobře. Mohl byste to blíže specifikovat?

Když jsme zakládali Medoo, přemýšleli jsme nad hodnotami firmy. Vzhledem k tomu, že manželka má vystudovanou sociální práci, napadlo nás zaměstnávat lidi, kteří mají nějaké zdravotní znevýhodnění. My jsme se přihlásili k principům sociálního podnikání, stali se sociálním podnikem a dáváme prostor lidem, pro které nebyl život žádný med.

Pro takovou rodinnou firmu byl covid a opatření s ním spojená určitě zásah. Jak jste to zvládali?

Zaprvé bych chtěl říct, že jsem byl hodně naštvaný, protože docházelo ze strany vlády k nezákonnému porušování základních ústavních práv a svobod a také práv podnikatelů. Toto je potřeba neustále připomínat, aby se stejná situace už neopakovala.

Pro nás covidová situace byla moc těžká. My jsme si předtím budovali několik let síť zákazníků v gastronomii, kde jsme dodávali med a kde jsme chtěli navázat kontakt a dodávat různé výrobky z medu. Medárnu jsme otevřeli koncem roku 2019 a krátce nato přišla veškerá opatření, která pro nás byla málem likvidační. Od vlády, která slibovala pomoc, jsme samozřejmě nedostali vůbec nic, protože jejich podmínky byly v podstatě nesplnitelné. Tím jsme skončili ve ztrátě.

Celkově to bylo velmi náročné období, protože se nadalo nic plánovat, neměli jsme zákazníky a museli jsme co čtrnáct dní improvizovat. Díkybohu jsme to nevzdali, naopak jsme tady byli a vytvořili jsme službu pro lidi, kteří v té době, kdy bylo všechno zavřené, mohli aspoň využít našich omezených možností a přijít k okýnku, a to bylo fajn. Po nějaké době jsme rozšířili také sortiment s potravinami, což se zároveň ukázalo jako dobrá cesta. Nakonec jsme covid i přes ekonomické ztráty zvládli, ale bylo to náročné.

Byla tedy covidová situace pro vás tím nejtěžším momentem, nebo zažila zámecká medárna i větší komplikace?

Problémů bylo hodně. Od samého začátku se myšlenka Medoo tvořila ve třech lidech, kteří měli jasně dané pravomoce, kompetence a oblasti, ve kterých budou působit. Bohužel těsně před otevřením jeden z těchto lidí odpadl, a to bylo hodně těžké. Potom tady byl covid. Takže celý čas mého podnikání okolo Medoo byl zatím velmi náročný.

V podstatě, jaké si to udělám, takové to mám. Sám sobě si tvořím budoucnost.

Kdo nebo co vás hnalo nejvíce dopředu, když jste si sám sobě například pokládal otázku, jestli to má stále smysl?

Všechny začátky jsou těžké. Někdo to má o něco těžší a někdo zase lehčí. My jsme začátek neměli jednoduchý, ale já nejsem člověk, který se na to vykašle a utíká někam jinam, když vidí na začátku problém. Takže odhodlání vydržet tady vždycky bylo. I když se dnes opět nenacházíme v jednoduché situaci, protože máme válku na Ukrajině a s tím například spojené neustále zdražující se energie, tak se nevzdávám. Úspěšní podnikatelé hodnotí, že prvních deset let je opravdu náročných. My jsme pořád na začátku a musíme vydržet.

Vy si vyrábíte vlastní med. Je chuť medu pořád přibližně stejná, či je vždycky překvapením, jak bude chutnat zrovna ten letošní?

My máme na našich etiketách napsáno, že med je vyroben včelami, protože to ony ho vyrábějí. My se o včely jenom staráme a med si od nich potom vezmeme. Ano, každým rokem je skvělé objevovat nové chutě medu a on je opravdu každým rokem jiný. Včely máme na více stanovištích, takže na každém jednotlivém místě může být odlišný. Máte to stejné jako u vína. Je krásné, jak nám samotná příroda přináší pestrost chutí, které máme možnost ochutnat.

Medárna na zámku má své kouzlo. Dokázal byste si představit svoji kavárnu v jiných prostorách?

Jo, a mám dokonce i takovou myšlenku. Tím, že tady máme výrobnu, je automaticky s místem spojená zámecká medárna. Myšlenka je ale taková, že pokud tento koncept bude životaschopný a budou vhodné podmínky, je možnost, aby se podobných medáren objevilo v kraji, případně v celé České republice, více. Myslím si, že koncept, který vytváříme, je v celé republice unikátní a pokud Medoo bude expandovat, tak u jediné medárny nezůstaneme.

Máte nějaké další plány do budoucna, jak medárnu zase o maličko vylepšit?

Určitě musíme zapracovat na rozjezdu e-shopu. Teď dokončujeme celou sérii nových výrobků. Ve finální části jsou také menší věci jako nové etikety. V neposlední řadě chceme poslat naše produkty na soutěž Regionální potravina, kde budeme mít zastoupení v pěti kategoriích. Snem je vyhrát tři kategorie, ale to se zatím nikomu nepovedlo, takže bych byl rád za jakýkoliv úspěch. Hlavně si přeji, aby koncept Medoo dále fungoval a chodilo k nám stále víc lidí, kteří nelpí na kvantitě, ale na kvalitě.

Co vás osobně na vaší práci nejvíc baví?

K podnikání patří starosti, ale je tam velká volnost. V podstatě, jaké si to udělám, takové to mám. Sám sobě si tvořím budoucnost. Obrovským rozdílem mezi mnou a spoustou lidí je, že já nechodím do práce, já dělám to, co mě baví, a to je na mém živobytí nejlepší.

Autor: Adam Kučatý


Přečtěte si také rozhovor se zakladateli české značky Mybelka.


Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás podpořit? Zavítejte na náš Patreon! Prostřednictvím drobné částky nás můžete měsíčně i jednorázově podpořit a pomoci nám dále se rozvíjet.


Foto: instagram.com/medoo_silesia

Příspěvek vytvořen 30

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek
Dobrý Zprávy