CZestování: Na kole Českým rájem

Do Českého ráje obvykle vyráží lidé za pěší turistikou. To ale není nic pro nás, a proto vyrážíme na horských kolech. Máme naplánováné tři zhruba třicetikilometrové trasy, na kterých navštívíme hrady Valdštejn, Trosky nebo zámek Hrubá skála a mnoho dalšího. Na konci našeho pobytu nezapomeneme ani na dominantu Českého ráje – Prachovské skály. Cestu záměrně volíme převážně po turistických značkách, abychom místo asfaltu jezdili co nejvíce přírodní terénem a v lesích.

V sobotu ráno vyrážíme autem směrem k našemu cíli, kterým je Kemp Sedmihorky. Tady budeme po několik dalších nocí a dní bydlet ve stanu. Kemp nám nabízí vše, co budeme v následující dnech potřebovat.

Přes Valdštejn, Pekařovou bránou a Podtroseckým údolím.
(Délka 28 km, převýšení 406 m, přírodní terén i cyklostezky)

Hned první den na nic nečekáme a časně ráno vyrážíme stoupáním z kempu Sedmihorky po žluté turistické značce na hrad Valdštejn. Pokud vyjedete brzy ráno, narazíte na pár ranních ptáčat jako jsme my. Sílu ke šlapání nám dodává okouzlující prostředí s neuvěřitelnými skalami Českého ráje. Tím si odbýváme nejprudší stoupání z celého třicetikilometrového výletu a dále pokračujeme už převážně jen po rovině. Nahoře využíváme místního občerstvení, kde ochutnáváme pivo Českého ráje Rohozec. Není čas na zdlouhavé posedávání, a tak pokračujeme přírodním terénem směrem Kasanovy. Odtud kousek po modré a údolím říčky Žehrovky po žluté turistické značce dorážíme těsně před Pekařovu bránu do restaurace Chlum. Tady doplňujeme energii výborným jídlem a pitím, a poté navštěvujeme již zmíněnou Pekařovu bránu, kde se po vydatném obědě ještě chvíli oddáváme odpočinku a psychicky se připravujeme na druhou část trasy. Po siestě vyrážíme Podtroseckým údolím kolem krásných panoramatických rybníků Věžičcký, Krčák, Vidlák, Hrudka a Rokytnický, u kterých jsme měli výhled i na samotné Trosky. Po celou dobu trasy nás baví neuvěřitelné pískovcové skály. U posledního jmenovaného rybníku se dáme po cyklotrase směrem k lázním Sedmihorky až do kempu, kde na nás čeká odměna.

Z Drábských světniček, přes Valečova na Kost a zpět
(Délka 26 km, převýšení 354 m, převážně přírodní terén)

Tentokrát na začátek pondělní trasy musíme popojet s koly autem. Máme namířeno po modré turistické značce k zřícenině hradu Drábské světničky. Hned zkraje výletu však narážíme na problém s výběrem trasy. I když jsme počítali, že na několika málo úsecích budeme muset kola přenášet, není dobrý nápad sem s koly chodit. Zkrátka z tahání kol po úzkých schodech mezi skalami se stává skoro boj o přežití. Je tedy lepší se z Krásné vyhlídky vydat po zelené naučné stezce k zřícenině hradu Valečov. Pod hradem se zastavujeme na krátké občerstvení, po kterém se vydáváme k zřícenině hradu. Odtud jsme měli pokračovat dál po zelené turistické značce do Nové vsi. Bohužel tady narážíme na další komplikaci, když jednoho z nás skolí úpal, takže se musíme vydat zpět k autu a tento výlet ukončujeme dřív, než začal. Na Krásné vyhlídce se rozhodujeme, že vyrazíme na Kost autem.

Pokud bychom výlet nepřerušili, naše cesta by pokračovala přes zelenou a žlutou turistickou značku a následně po Zlaté stezce Českého ráje až k hradu Kost. Po Zlaté stezce a modré turistické značce bychom se vrátili zpět Na krásnou vyhlídku (viz. mapa).

Na Trosky přes Hruboskalsko a ještě jednou Valdštejn
(Délka 25 km, převýšení 512 m, zpevněný i přírodní terén)

Předposlední den vyrážíme na jednu z největších dominant Českého ráje, na hrad Trosky. Začínáme v kempu Sedmihorky, pokračujeme přes zdejší lázně a následně okolo Rokytnického rybníku směřujeme pod dlouhý kopec. Jedeme po cyklotrase, která vede po silnici, ale nejedná se o příliš frekventovanou silnici. Asi za hodinu přijíždíme do podhradí Trosek. Tady už musíme pěšky, protože zde platí zákaz pro kola. Pod hradem se nachází restaurace, kde se zastavujeme na malé občerstvení, mají zde i vyhlášené borůvkové knedlíky.

A konečně přichází odměna v podobě dlouhé sjezdu až do Podtroseckého údolí, kde se napojujeme na Zlatou stezku Českého ráje. Od rozcestí Věžické údolí pokračujeme mírným stoupáním mezi pískovcovými skalisky k zámku Hrubá skála, který za svých časů navštěvoval i prezident Tomáš Garrigue Masaryk. Na Hrubé skále se nachází několik možností k občerstvení, my ale pokračujeme dál kolem arboreta Bukovina k vyhlídkám na Kapelu a U Lvíčka, ke kterým jsme se na horských kolech dostali úplně bez problémů. Pozor, v odpoledních hodinách tady narazíte na davy turistů, takže se sem vyplatí vyrazit časněji z rána. Z vyhlídek míříme po naší oblíbené Zlaté stezce k hradu Valdštejn, kde míjíme další turisty a sjíždíme po žluté turistické značce do kempu. Tady na nás čeká vychlazené pivo a oběd.

Návštěva pivovaru

V blízkém okolí se nachází dva pivovary – Turnovský Rohozec a Svijany, který jsme si vybíráme i my. Tam ale vyrážíme ještě téhož dne, a to vlakem s jedním přestupem na autobus v Turnově. Bohužel na prohlídku pivovaru nás není dostatečný počet, tak využíváme Pivovarské restaurace. Neodoláváme degustační nabídce s deseti vzorky místních piv a následně si jich několik odnášíme. Vzhledem ke komplikovaným spojům musíme vyrazit na autobus, ale pokud byste měli čas, můžete navštívit i místní zámek.

Na skok v Prachovských skalách

I když náš výlet byl převážně cyklistický, nemohli jsme odolat ani dominantě Českého ráje a cestou zpět k domovům jsme si vyzkoušeli i trochu turistiky v Prachovských skalách. Vzhledem k ranním komplikacím s balením ke skalám přijíždíme těsně před polednem, takže narážíme i na hodně turistů. Vydáváme se na velký okruh po skalách. I když je středa, tvoří se především na schodech menší zácpy. Nic, co by se však nedalo překousnout. Čtyřkilometrová trasa nám trvala necelé dvě hodiny.

Autor: Dominik Tatarka

Co takhle udělat i krátkou zastávku Turnově? O tom, co všechno v tomto městě můžete navštívit, se dočtete v našem článku.

Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás nějak podpořit? Prostřednictvím drobného příspěvku na náš transparentní účet můžete jednorázově či pravidelně pomoci Dobrým Zprávám se i nadále rozvíjet.

Foto: Dominik Tatarka, janbavor.cz

Příspěvek vytvořen 11

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.