České animované filmy mají úspěch ve světě. Užít si je mohli i diváci v Liberci

Tereza Vaňková 27. 6. 2021

Animované filmy se těší oblibě hlavně u dětí. I dospělí si ale můžou vychutnat krásné snímky s hlubšími příběhy, a to nejen v Česku. Filmy z domácí produkce se totiž dostaly na plátna prestižního Festivalu animované tvorby v Annecy nebo Filmového festivalu v Cannes. V úterý začal dvacátý ročník libereckého Anifilmu, na kterém se taktéž představilo velké množství českých animovaných filmů.

Cenou poroty z Festivalu animované tvorby v Annecy se může pyšnit česká autorka Michaela Pavlátová. Úspěchem jí byl film Moje slunce Mad, ve kterém předložila citlivý rodinný příběh. Do soutěže na francouzském festivalu byl navíc český snímek vybrán po téměř třiceti letech.

Moje slunce Mad je majoritně český titul, koprodukčně se na něm podílela Francie a Slovensko. Vypráví příběh mladé Češky, která odjíždí do Kábulu za svatbou. Při hledání samy sebe v novém světě do jejího života vstoupí citlivý chlapec jménem Mad. Námět nalezla autorka v knize Frišta novinářky Petry Procházkové.

Pavlátová se netají ani úspěchy z minulosti. V roce 2012 ve Francii získala cenu za krátkometrážní snímek Tramvaj. Dostala se dokonce i do nominací na Oscara, a to v roce 1991 za osmiminutové Řeči, řeči, řeči. Animační tvorbě se režisérka věnuje naplno, vede katedru animace na pražské FAMU.

Dalším českým dílem, které se dostalo do Annecy je celovečerní debut Denisy Grimmové a Jana Bubeníčka Myši patří do nebe. Ten vznikl na motivy stejnojmenné knihy Ivy Procházkové a soutěžil v prestižní sekci Screening events. Příběh o naději, lásce, odvaze a přátelství dvou přirozených nepřátel, myšáka a lišky, mohli diváci vidět i na Anifilmu v Liberci.

České postavičky i v prestižním Cannes

V červenci se české animáky objeví i na světoznámém Filmovém festivalu v Cannes. Studentka FAMU Anna Podskalská se dostala do studentské soutěže Cinéfondation s filmem Rudé boty. Ten vznikal celé tři roky technikou animace malby na skle. Příběh je adaptací lidové pohádky. „V každé adaptaci znamenají boty něco jiného. Třeba u Hanse Christiana Andersena je to marnivost, tady boty představují závislost,“ prozradila Podskalská.

Rudé boty mohli diváci poprvé vidět už na Anifilmu. Mezi další snímky, které promítl liberecký zámek, kino Varšava nebo Lidové sady patří například Barevný sen. Za loutkovým snímkem o tom, jak je lehké ztratit svobodu a obtížné ji získat zpět stojí Jan Balej, režísér filmu Fimfárum 2. Na Anifilm se letos přihlásilo 477 snímků, které se zaměřují i na životní prostředí nebo queer tematiku.

Autor: Tereza Vaňková


V oblasti audiovizuální tvorby se z mezinárodních úspěchů těší například i český seriál #martyisdead. Ten v minulém roce získal ocenění Emmy.


Zdroj: ČT24

Foto: Myši patří do nebe, Aktuálně.cz