Ženy a auta se (ne)půjčují. Nový projekt vyvrací stereotypy

Ačkoli více než dvě třetiny Češek vlastní řidičské oprávnění skupiny B, velká část z nich aktivně neřídí a své schopnosti hodnotí spíše negativně. Tato data vyplývají z průzkumu veřejného mínění společnosti HoppyGo, jež se stal jedním ze základních kamenů projektu Ženy auta půjčují. Cílem projektu je udržitelným způsobem zpřístupnit mobilitu ženám v tíživé životní situaci a dodat kuráž českým řidičkám.

Přes online platformu Znesnáze21 se ženy dostanou k zapůjčení pojištěného vozu s plnou nádrží zdarma. Bude zajištěný platformou HoppyGo, která umožňuje řidičům půjčit si auto přímo od majitele. Projekt si zakládá na tom, že nepřidává do provozu další auta. Naopak využívá ta, která by jinak jen stála na parkovišti. I proto HoppyGo vyzývá, aby české řidičky, které mají automobil, jež plně nevyužívají, zvážily možnost jeho sdílení. Za každé nově registrované auto ženskou majitelkou teď přidá HoppyGo 1 000 Kč na zapůjčení vozů znevýhodněným ženám.

Na podporu iniciativy Ženy auta půjčují otevřela dárcovská platforma Znesnáze21 sbírku na pohonné hmoty a Nadace Kooperativy poskytla dar 100 000 Kč na pojištění. Od projektu si slibují, že pomůže snížit obavy žen z městské mobility. Právě obavy, strach z řízení a nedostatek finančních prostředků ženy nejčastěji uvádějí jako důvody, proč neřídí.

„Ženy jako účastnice silničního provozu častěji než muži nereagují na hrozící nebezpečí, reagují příliš pomalu, či naopak zbrkle. Jsou to ale muži, kteří ve srovnání se ženami jezdí rychleji a agresivněji a havarují z důvodu nepřiměřené rychlosti jízdy, jízdy v nesprávném směru nebo kvůli pozdní reakci,“ porovnává data Roman Budský, expert iniciativy Vize O, který se zúčastnil konference Ženy a mobilita, kde projekt odstartoval.

Jak vysvětluje iniciátorka projektu z HoppyGo Radka Jenka Šubířová, odpovědi z letošního průzkumu HoppyGo i loňského průzkumu společnosti Volkswagen Financial Services ukazují, že předsudky o ženských řidičkách jsou v naší společnosti hluboce zakořeněné. Až je dokonce často vnímáme jako něco přirozeného. Ženy samy přisuzují při hodnocení činností týkajících se užívání či údržby automobilů větší roli mužům. Jediná aktivita, ve které podle vlastních domněnek předčí muže, je úklid interiéru vozu. Své řidičské schopnosti zhruba polovina dotázaných žen zhodnotila jako průměrné.

Projekt si také klade za cíl prozkoumat aktuální situaci v této oblasti a fungovat jako prostředek boření stereotypů o ženách za volantem. Automobilová doprava je pro ženy stejně důležitá jako pro muže. Data HoppyGo dokonce dokazují, že jsou ženy obecně bezpečnějšími řidičkami než muži. A často mohou v řízení najít i zálibu. Třeba jako ambasadorka projektu Olga Roučková, která se jako první Češka zúčastnila Rallye Dakar.

„Automobilový sport je stále výrazně mužskou doménou. Pro mě jako ženu bylo velmi náročné prorazit. Musela jsem na sobě pracovat víc intenzivněji a tvrději, nakonec se mi to povedlo a letos se připravuji na svůj čtvrtý Dakar,“ popisuje svou zkušenost Roučková.

Autor: Vendula Berčková


Dalším odvětvím, které je považováno spíše za mužskou parketu, je politika. Přitom z historického hlediska, se českým ženám v politice daří. Více se můžete dočíst v článku ZDE.


Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás nějak podpořit? Prostřednictvím drobného příspěvku na náš transparentní účet můžete jednorázově či pravidelně pomoci Dobrým Zprávám se i nadále rozvíjet.


Zdroj: HoppyGo

Foto: Jan Čermák

Příspěvek vytvořen 30

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek
Dobrý Zprávy