Pastva pro oči i pro uši. Světový šampionát poprvé v Česku v rámci Středoevropské rally

Minulý víkend se vůbec poprvé v historii odehrál šampionát World Rally Championschip (WRC) na české půdě, což je pro někoho nepodstatná informace, ale pro fanouška je to pastva jak pro oči, tak pro uši. Ze závodního víkendu se ale jezdci v Česku dlouho nezdrželi. Byli tu pouze první dva dny akce, a to ve čtvrtek a pátek. Zbytek víkendu totiž strávili v Rakousku a v Německu. K tomu, že by jeden event hostily rovnou tři země, nikdy dříve nedošlo. Jak se tedy tento koncept osvědčil, jak samotná rally dopadla, a pojede se za rok znovu? Na tyto otázky se v dnešním článku podíváme a snad budeme odpověďmi příjemně potěšeni.

Nejjednodušší možností, jak se mohl český fanoušek rally podívat na WRC, bylo navštívit Rally Deutschland. Ta se ovšem od roku 2019 nekoná, a tak je Světový šampionát českému fanouškovi mnohem více vzdálen. Autoklub České republiky (a nejen ten) se bezesporu o světovou událost v rámci WRC zajímal už dříve. Internetem kolovaly myšlenky a nápady, jak pro světovou třídu transformovat některou z již existujících českých rally jako kupříkladu zlínská barumka, boleslavská Bohemia Rally, anebo Rally Šumava Klatovy. Nakonec se ale osvědčil jiný přístup, jelikož o svůj podíl ve WRC usilovali i Němci a Rakušané. I kvůli nemalým finančním požadavkům na uspořádání rally takového formátu se tedy český autoklub spojil s německou organizací ADAC a rakouskou federací motoristického sportu (AMF) a nápad na rally tří států byl na světě.

Zlínská Barum rally nebo Mladá Boleslav tedy kvůli dlouhým přejezdům mezi jednotlivými rychlostními zkouškami nepřipadaly v úvahu, a organizátoři museli přijít s něčím bližším k německému a rakouskému pohraničí. Bylo tedy zvoleno atraktivní okolí šumavských kopců a jakožto servisní centrum bylo ustanoveno výstaviště v německém Pasově. Slavnostní zahájení Středoevropské rally se odehrálo ve čtvrtek v samotném srdci Prahy, na Hradčanském náměstí, kde tuto událost slavnostně odstartoval prezident republiky Petr Pavel a další představitelé vlády s českou vlajkou v rukou. První trochu netradiční a spíše formální malá super stage se uskutečnila na dostihovém závodišti ve Velké Chuchli. Na trať jako první vyjela mladá naděje českého motorsportu – Erik Cais navigovaný Danielem Trunkátem. Nejzajímavějším jezdcem světového formátu byl ale Kalle Rovanperä, řídící vůz Toyota GR Yaris s číslem 69, který právě zde mohl ve svých pouhých 23 letech útočit na druhý titul mistra světa v řadě. 

Zpět ke zkouškám. Ještě ve čtvrtek čekal diváky okruh v Klatovech, který už byl pro diváky trochu zajímavější, jelikož na delší trati mohli jezdci opravdu ukázat, co v nich vězí, a co od nich můžeme po zbytek víkendu očekávat. První den zakončil na nejvyšším schůdku rychlý Belgičan ve voze Hyundai i20 Thierry Neuville. Další závodníci mu ale nedali veliký náskok. Zatímco Kalle Rovanperä se snažil o titul, jeho týmový kolega Elfyn Evans byl jediný, kdo mu to mohl překazit. Dále byli hodně viditelní Estonec Ott Tänak ve Fordu a osminásobný šampion Sebastien Ogier. Toho ale o pátečním dopoledni na rychlostní zkoušce u města Vlachovo Březí zradila prasklá pravá přední pneumatika. Zatímco Ogier se v pátek trápil a novinářům se svěřil, že po nemoci není moc motivovaný, mladý Fin Kalle vypadal přesvědčivě a hlídal si vedení soutěže před Neuvillem a Evansem. Páteční odpoledne šlo vidět zrychlení tempa všech jezdců díky zlepšujícímu se počasí. Dopolední déšť ale vynesl na asfalt hodně bahna, který dal některým jezdcům pořádně zabrat. Poslední českou a zároveň osmou rychlostní zkoušku s názvem Šumavské Hoštice 2 zakončil nejlépe Neuville, který se pomalu snažil dohnat zhruba třiceti sekundovou ztrátu na průběžně prvního Kalleho Rovanperu. 

Sobotní (rakouská) etapa byla pro vývoj šampionátu zlomová, jelikož v jedenácté RZ havaroval Elfyn Evans na kluzkém povrchu a skončil napůl zabořený ve stodole. Z té už vyjet nedokázal a odklidit jeho Toyotu museli fanoušci. Fin vedoucí průběžné pořadí šampionátu mohl tak zvolnit, a stačilo mu tak Středoevropskou rally pouze dojet bez větších komplikací. Toho se okamžitě chytil Thierry Neuville, který postupně stahoval Rovanperův náskok a v nedělní (německé) etapě úspěšně zakončil tento podnik na prvním místě. Kdo ale slavil nejvíce, byl nyní už dvojnásobný šampion Rovanperä, který sám přiznal, že letošní sezona byla o poznání těžší, než ta loňská. O to je ale podle něj sladší vítězství. No a česká posádka Erik Cais a Daniel Trunkát byla také velice spokojena, jelikož skončila na krásném třetím místě ve třídě a na místě druhém v klasifikaci WRC2. Spokojenost se nesla i v řadách fanoušků, kterých bylo dle pořadatelů až na 125 tisíc. Kdo to zmeškal, tak nemusí smutnit, jelikož Středoevropská rally je potvrzena i na příští sezonu.      

Autor: Lukáš Jakubíček


Pokud fandíte automobilům, neměla by vám uniknout ani recenze na pořad The Grand Tour. Chcete se dozvědět více o Praga Bohema? I tomuto sportovnímu automobilu se autor věnoval v dalším ze svých článků.


Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás nějak podpořit? Prostřednictvím drobného příspěvku na náš transparentní účet můžete jednorázově či pravidelně pomoci Dobrým Zprávám se i nadále rozvíjet.


Zdroj: wrc.com, centraleuropeanrally.eu, rally-base.com

Foto: wrc.com, motorsport.com

Příspěvek vytvořen 11

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek
Dobrý Zprávy