REPORTÁŽ: Zažít město na vlastní uši. Olomouc se ponořila do zvuků dalšího ročníku Prix Bohemia Radio

Rok se s rokem sešel a do Olomouce opět zamířil Festival rozhlasové tvorby Prix Bohemia Radio. 39. ročník účastníkům nabídl čtyři nabité dny v podobě rozhlasových projektů a bohatého doprovodného programu. Soutěžní kategorie Dokument, Reportáž, Drama a Podcast představily posluchačům svá díla, ze kterých porota vybrala ty nejlepší. Na první tři dny festivalu jsem zavítala i já a rozhodla se vám ho představit mýma očima  –⁠ nebo spíš ušima?

Pomalu mířím k budově jezuitského konviktu, kde sídlí Katedra divadelních a filmových studií Univerzity Palackého. Chystám se na první den festivalu Prix Bohemia Radio a už teď se mi hlavou honí nejrůznější myšlenky. Výtahem se vydávám do třetího patra, kde v divadelním sálu usedám na místo a netrpělivě čekám na slavnostní zahájení celé akce. Moderátor Jiří Žák nás s ostatními účastníky nejdříve přivítá, nastíní harmonogram následujících dnů a představí dnešní čtyřčlennou porotu ve složení Barbora Hovorková, Zdeněk Chaloupka, Liam O’Brien, Vaida Pilibaityté a Filip Titlbach. Poté už začíná projekce rozhlasových pořadů v kategorii Dokument a všichni zúčastnění se těší, co uslyší.

Dokumenty zasáhly posluchače u srdce

Svůj poslech začínám rozhlasovým počinem od Ivony Remundové a Waltera Nagyho s názvem Příští stanice Hlavák. Zavádí mě do doby, kdy vypukla válka na Ukrajině a zasvěcuje do života ukrajinských uprchlíků na pražském Hlavním nádraží. Spoluautorka projektu se jako dobrovolnice Iniciativy Hlavák vydává na místo, kam každý den přijíždí stovky válečných uprchlíků. Skrze další dvě dobrovolnice, Martinu a Martu, se brzy sráží s krutou realitou a zjišťuje, že z prvotního záměru pomáhat ostatním se stalo něco úplně jiného. Nedostatek teplého jídla, rasistické narážky a odtažité chování, to jsou znepokojivé aspekty, které mi po skončení dokumentu zní neustále v hlavě.

V odpoledním bloku na mě čeká dílo Daniela Kupšovského Strom Storm, které mě provází problematikou likvidace živých stromů. Střetávají se zde názory arboristy (odborník na péči stromů) a majitele nemovitostí, který je za likvidaci stromů rád. Autor dokumentu mluví také o citovém poutu, které si lidé ke stromům pěstují. „Každý máme příběh, že nám zmizel náš oblíbený strom,“ ozývá se z reproduktoru a posluchači v sále souhlasně přikyvují. Poté, co zazní potlesk, se zvedám ze židle a cestou zpět na kolej se nechávám pohltit myšlenkami na dnešní sérii dokumentárních příspěvků. Jak se mi asi bude líbit další den na Prix Bohemia Radio?

Reportáže přemístily publikum na místo činu

Začíná druhý festivalový den a s ním i kategorie Reportáž, na kterou jsem si vyhradila nejvíce času. V porotě tentokrát sedí pouze zahraniční reportéři, jejichž jména mi nejsou nijak povědomá. Dopolední blok začínám poslechem reportáže od Jonnyho Dymonda Pohřeb královny Alžběty II. Dílo mě přenáší na místo pohřebního dne. Jonny v něm připomíná významný život anglické královny, která svůj život zasvětila službám své země a svými činy se nepochybně zapsala do dějin.

Následuje pořad Jak tři muži sbírali stovky těl v Buče autorů Tarase Ibrahimova a Khrystyny Havryliuk. Reportáž o kruté realitě ukrajinských vojáků, kteří během masakru v Buče pohřbívají těla padlých civilistů a vojáků zabitých okupanty. Následné debaty se zúčastnila i ukrajinská šéfredaktorka, pod jejíž hlavičku autoři reportáže spadají. „Cítím povinnost ukazovat lidem každodenní realitu ukrajinských vojáků,“ komentuje silný příběh.

Dopolední blok zakončuji dílem od Petra Kubáta z Českého rozhlasu Komunisté ji odsoudili jako sabotérku. Až nyní se rodina statkářky z jihu Čech dočkala plné rehabilitace. Jedná se o neuvěřitelný příběh Marie Švejdové, kterou soud v roce 1955 označil za sabotérku národního hospodářství. Dozvídám se, jak Marie strávila tři roky ve vězení a přišla o svůj statek. I když polistopadové soudy rozsudek zrušily, teprve nedávno byla rodina plně rehabilitována. „Dodnes v té vesničce žijí pozůstalí těch lidí, co stojí za těmi vykonstruovanými procesy a pro dceru té zavřené maminky, která tam žije, je to divné a vlastně traumatizující,“ říká autor reportáže v závěrečné debatě.

Po vyčerpávajícím dopoledním bloku se odpoledne chystám pouze na závěrečné dílo poslechového dne, Čekání na tátu od Ivy Vokurkové. Svého výběru ale nikterak nelituji, autorka v druhém dílu reportážního seriálu Rodičem přes mříže přináší svědectví trojnásobné matky, která s dětmi čeká, až se její muž vrátí z vězení. Součástí poslechu je i telefonický rozhovor partnerů, který mi pomáhá pochopit jejich komplikovaný vztah. Záhy však zjišťuji, že i láska mříže přenáší, a jak se zdá, pokud má vztah silné kořeny, ani vězení ho nezastaví.

Dramatická jízda světem internetu

Středeční, pro mě poslední, festivalový den představuje kategorii Drama. Jelikož jsou díla poněkud rozsáhlá, vybrala jsem si pro svůj poslech pouze jednu rozhlasovou hru. Jak ale brzy zjišťuji, byla to trefa do černého. Díky dramatu Sleduj! autora Tomáše Ráliše a režiséra Ondřeje Štefaňáka jsem se ponořila do světa mladých influencerek. ÁjTý a Bibi jsou nerozlučná dvojka, která se společně vydala na cestu youtuberek, záhy však zjišťuje, že i internetový svět v sobě skrývá spoustu nástrah. Z nevinného příběhu se postupem času stane hororový scénář toho nejhoršího, co se může stát, když jedna z hlavních hrdinek propadne omamnému kouzlu internetu.

Z celého díla jsem unešená, musím ocenit perfektní herecký výkon hlavních hrdinek Antonie Rašilové a Anežky Šťastné, ochotu natáčet ve venkovních prostorách a autentické zvukové efekty, které jen dokreslily reálnost příběhu. Jak se později dozvídám, autor napsal hru na základě reálného příběhu internetové persony Teri Blitzen (vlastním jménem Tereza Hodanová), která po kauze s firmou Bubbleology ukončila svou kariéru.

O doprovodný program nebyla nouze

Prix Bohemia Radio nabídlo kromě rozhlasových pořadů také bohatý doprovodný program. Návštěvníci mohli zavítat například do Kavárny POTMĚ, na jazzový koncert Aid Kida nebo divadelní představení Divadla v Dlouhé. Spokojení byli i ti nejmenší, kteří se v divadelní hře Radia Junior dozvěděli, jak se (ne)dělá rádio. Pestrost programu zkrátka zaručila, že si každý přišel na své. Tak co, potkám se na festivalu příští rok i s vámi?

Autor: Johana Snášelová


Prix Bohemia Radio ovšem není jediný festival, který se do Olomouce pravidelně vrací. Připomeňte si například letošní ročník filmového festivalu Jeden svět v našem článku.


Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás nějak podpořit? Prostřednictvím drobného příspěvku na náš transparentní účet můžete jednorázově či pravidelně pomoci Dobrým Zprávám se i nadále rozvíjet.


Zdroj: prixbohemia.rozhlas.cz
Foto: Johana Snášelová, upol.cz

Příspěvek vytvořen 23

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek
Dobrý Zprávy