REPORTÁŽ: Lords of the Sound ovládli zlínská srdce

Se zrychleným dechem a tlukoucím srdcem se zastavuji před olomouckou nádražní budovou. Rychlým pohledem na hodinky kontroluji čas a s úlevou zjišťuji, že vlak do Zlína ještě stíhám. Pro jistotu však přidám do kroku, abych už znovu nemusela sprintovat. Zrovna jsme totiž s kamarádkou na cestě do Kongresového centra ve Zlíně na koncert orchestru Lords of the Sound

Lords of the Sound je kyjevská kapela, kterou založil v roce 2014 Andrey Novatorov. Jejich repertoár je široký a sestává převážně z filmové hudby. Od doby svého vzniku koncertovali po celé Ukrajině, ale i jinde v Evropě. Když jsem slyšela, že tato talentovaná skupina navštíví na svém turné i Českou republiku, okamžitě jsem se rozhodla si koupit lístky. Tentokrát kapela vystupuje s filmovou hudbou legendárního německého skladatele Hanse Zimmera. 

Hans Zimmer je pro mě velkou srdcovou záležitostí a životní inspirací. Složil hudbu k velkým filmům jako je Inception, Interstellar, Sherlock Holmes, Dune nebo Pirates of the Caribbean, díky kterým se stal držitelem Oscara, Golden Globe Award nebo ceny Grammy.  

Když stojíme s mou nejlepší kamarádkou před budovou Kongresového centra, začínám cítit nadšení a vzrušení. U příchodu si zdarma odložíme kabáty do šatny a jsou nám zkontrolovány lístky. Pomalu vcházíme k baru ve tvaru půlkruhu, který se již plní příchozími ve společenských šatech a oblecích. 

Po chvíli u baru a jedné vodce s džusem se přesouváme na 2. balkón, kde se nachází naše místa. Jsou to jedny z nejvýše položených sedadel, na kterých můžete sedět, a díky tomu máme celé pódium jako na dlani. Pár minut čekání, náhle se ztlumí světla a sál utichne v očekávání. Všichni už jsou na orchestr zvědaví. Přichází asi padesát osob v černém oblečení a v jejich čele je dirigent Shahroh Fathizadeh ve fraku. Namíří se na ně reflektory a z reproduktorů se ozve medový ženský hlas: „Vážení přátelé, vítáme vás na koncertě novodobého orchestru Lords of the Sound!“ Následuje krátké představení, po němž začíná hrát hudba. Stačí prvních pár tónů houslí a mě naskakuje husí kůže. Zvuk, který slyším se jen těžko popisuje slovy. Kombinace nástrojů a jejich mistrné ovládnutí hudebníky do sebe ladně zapadá a slyším líbeznou symfonii zvuků. 

Výstupy jsou proloženy mluveným slovem Hanse Zimmera přeloženým do češtiny. Dozvídáme se informace jak o jeho práci a kooperaci s filmovými režiséry a jinými hudebními skladateli, tak o jeho soukromém životě a vztahu k hudbě. 

Zároveň jsou jednotlivá vystoupení doprovázena animacemi z příslušného snímku, které se promítají na plátně za orchestrem. Některé jsou velmi mistrně přivedené k životu. Mezi mé oblíbence patří běžící kůň Spirit ze stejnojmenného díla nebo orientální zpracování barev z Duny. Sedím s rukama v klíně a fascinovaně vstřebávám tu krásu kolem sebe. Sál je naplněn emocemi a napětím. 

Dech se mi zastavil již v momentě, kdy orchestr spustil své první tóny, ale když se na obrazovce objeví, že následují skladby ze snímku Inception, stáhne se mi i hrdlo. Tento film je mým oblíbeným a hudba k němu je jeden z hlavních důvodů, proč jeho sledování tak výrazně prožívám. Jak nám oznámil přetlumočený Hans Zimmer: „Hudba je polovina úspěchu filmu, proto si režisér přeje, abyste u jejího skládání uspěli.“ U Inception je tento vztah o to patrnější. Orchestr začne hrát hlavní znělku Time, postupně se přidávají všechny nástroje a sál burácí pod hlubokým duněním bubnů. Tečou mi slzy po tvářích, ale uvnitř sebe cítím absolutní klid a krásu onoho momentu. Po skončení se ozve bujarý potlesk a lidé výskají. 

Vystoupení však není jednostranné a zaměřené pouze na dojemné a melancholické skladby. Zaznívají i písničky z animovaných filmů jako I like to move it, move it z Madagascaru nebo soundtrack z Lvího krále. Tyto, ale i jiné inscenace jsou doplněny vokálovými zpěváky a dvěma hlavními sólisty – Yaroslavem Radiomenkem a Margaritou Meleshiko. Celému vystoupení dodávají nový rozměr a energii. Roztleskávají poněkud vlažné zlínské publikum, a poté se dostanou do tak vysoké oktávy, že pochybuji o tom, jestli je celý tento zážitek reálný, nebo zda sním. Na konci každé písně jim publikum děkuje silným aplausem. 

Po necelých dvou hodinách koncert končí a dirigent za hlasitých ovací ve stoje opouští pódium. Potlesk však přetrvává, dirigent se vrací a řídí publikum, aby do rytmu svým potleskem doprovázelo orchestr v poslední skladbě. Atmosféra je kouzelná, všichni tleskají a sál se otřásá v základech. 

Tento zážitek byl pro mě i pro mou kamarádku skvělý a kouzelný. Lords of the Sound jsou opravdu výjimeční a jejich vystoupení bych vřele doporučila všem, kteří mají zálibu ve sledování filmů, poslouchání filmové hudby, nebo rádi zkoušejí něco nového. Na koncert můžete vzít i děti, potkaly jsme jich plno a vypadaly nadšeně. Možnost budete mít již v únoru příštího roku, kdy se orchestr vrací do České republiky s programem Lord of the Rings in Concert. Lístky mohou tedy posloužit i jako originální vánoční dárek.  

Autor: Vendy Rojčíková


Hans Zimmer se podílel na hudbě také k filmovému pokračování kultovního Top Gunu. Pokračování s podtitulem Maverick je v českých kinech již od května. Pokud jste film ještě neviděli, určitě vás k jeho zhlédnutí naláká recenze od naší redaktorky Nikol.


Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás nějak podpořit? Prostřednictvím drobného příspěvku na náš transparentní účet můžete jednorázově či pravidelně pomoci Dobrým Zprávám se i nadále rozvíjet.


Zdroj: https://lordsofthesound.com/en/home/

Foto: Vendy Rojčíková

Příspěvek vytvořen 17

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek
Dobrý Zprávy