Recenze: „Nemysli, prostě jednej.“ Top Gun: Maverick v kinech trhá rekordy, jedná se o nejúspěšnější film roku

Po dlouhých třiceti šesti letech vlétlo na konci května do českých kin pokračování kultovního Top Gunu s podtitulem Maverick signalizující návrat a opětovné prvenství hlavní postavy z prvního dílu, Pete „Mavericka“ Mitchella. Roli rebelujícího námořního pilota si zopakoval nestárnoucí Tom Cruise, do režijního křesla pak usedl Joseph Kosinski, který nahradil tragicky zesnulého Tonyho Scotta, režiséra prvního Top Gunu. A nutno říci, že Kosinski odkaz svého předchůdce rozhodně povznesl do nových výšin, neboť Top Gun: Maverick již od své premiéry celosvětově dominuje kinům a po měsíci promítání se mu jakožto prvnímu letošnímu filmu podařilo dosáhnout tržby jedné miliardy dolarů.

„Kapitáne Mitchelli, byl jste povolán zpátky do Top Gunu.“

Již na začátku je nutné zdůraznit, že se jedná o variaci na první díl a některé zápletky jsou proto z velké části totožné s těmi z původního filmu. V tomto případě se však spíše než o pouhé kopírování jedná o nostalgické propojení s prvním Top Gunem, což podporují i flashbacky z jeho klíčových scén.

Zatímco ve snímku z roku 1986 se nám Tom Cruise alias Maverick představil jako dvacetiletý student elitní akademie pro výcvik stíhacích pilotů amerického námořnictva, nyní se do programu Top Gun vrací jako instruktor pověřený jedním jediným úkolem: připravit skupinu mladých, talentovaných, ale nezkušených stíhačů na nejdůležitější misi jejich kariéry – misi, kterou někteří z nich dost možná nemusí přežít. Situace je pro něj o to komplikovanější, protože jedním z těchto pilotů je i Bradley „Rooster“ Bradshaw, syn Maverickova navigátora a přítele Goose. Ten v prvním díle bohužel zahynul, když se neúspěšně katapultoval ze stíhačky pilotované právě Maverickem, takže mu Rooster otcovu smrt klade za vinu.

Kapitán Mitchell se tak musí vypořádat nejen s bandou zelenáčů, která odmítá spolupracovat jako tým, neboť každý z nich se snaží dokázat, že on je pro tuto misi ten nejlepší, ale také zajistit, aby Roostera nepotkal stejný osud jako jeho otce.

„Nemysli, prostě jednej.“

Hereckému obsazení zde stejně jako v předchozím filmu nesporně dominuje charismatický Tom Cruise v úloze Mavericka. Přestože od událostí prvního Top Gunu uplynulo již více než třicet let, jeho postava se za tu dobu nijak výrazně nezměnila – jedná se o stále stejného, pravidla neuznávajícího a rozkazy neposlouchajícího pilota, jehož tvrdohlavost jej neustále dostává do problémů. Jeho jediným štěstím a záchranou je to, že je tím nejlepším z nejlepším – živoucí legendou s křídly. Nyní to však není pouze jeho život, který je v ohrožení. Proto se věčný rebel stává učitelem a mentorem, jehož životní zásadou je motto „nemysli, prostě jednej“.

Tom Cruise výjímečně místy ustupuje do pozadí, aby přenechal prostor i svým svěřencům a jejich hereckým představitelům – zatvrzelému Roosterovi v podání Milese Tellera, Glenu Powellovi alias samolibému Hangmanovi, Monice Barbaro coby neohrožené Phoenix a Lewisi Pullmanovi jakožto chytrému, ale nenápadnému Bobovi. Pro každého z těchto mladých vycházejících hvězd se jedná o první větší a výraznější roli a každý z nich proto bojuje ze všech sil, aby se diváci nesoustředili pouze na „profláklého“ Toma Cruise, ale dali šanci i jim. Což se jim v jisté míře daří, neboť chemie a rivalita mezi postavami je více než chytlavá.

Dojemným prvkem je potom čestný návrat Maverickova bývalého rivala z původního filmu Icemana v podání Vala Kilmera, jenž byl v době natáčení těžce nemocný.

Režisér Joseph Kosinski, dosud známý hlavně pro své vysokorozpočtové reklamní klipy a kampaně k videohrám Gears of War a Halo, nám spolu s početným týmem scénáristů v čele s Chrisem McQuarriem (režisérem a scénáristou Mission: Impossible) přináší naprosto dechberoucí akční podívanou, která kvalitu prvního Top Gunu přesahuje v řádech desítek procent.

Zatímco první díl byl spíše jednodušším „slaďákem“, který měl nalákat převážně na fešného Toma Cruise a jeho blonďatou partnerku, druhý díl se výrazně odprošťuje od milostné zápletky a ačkoliv ji nezavrhuje, raději ji odsunuje do pozadí. Díky tomu se více soustředí na dramatičnost děje z pohledu pilotů a vývoj postav ze soupeřů v kolegy a z kolegů v přátele.

Rozhodně se jedná o vyspělejší a rozvinutější snímek, nouze zde však není ani o humorné či oddechové momenty, na kterých se spravedlivou měrou podílí všichni hlavní představitelé.

Napínavou atmosféru panující ať už na zemi, či v kokpitu stíhaček pak podkresluje extatický soundtrack, který nesložil nikdo jiný, než jeden z nejlepších hudebních skladatelů všech dob – proslulý Hans Zimmer ve spolupráci s Haroldem Faltermeyerem a Lornem Balfem. Závěrečnou píseň Hold my hand, během které se promítá herecké obsazení, poté pro film nazpívala americká zpěvačka Lady Gaga.

Top Gun: Maverick se právem pyšní titulem nejúspěšnější film roku, neboť po smíšených pocitech z Doktora Strange v Mnohovesmíru šílenství a Jurského světa: Nadvlády se konečně jedná o film, který diváka přiková k sedačce a celých 131 minut jej nutí maximálně se soustředit. Jeho úspěch dokazuje i dosáhnutí miliardové tržby, což se ještě žádnému snímku letos nepodařilo.

Zda-li jej o jeho prvenství nějaký film do konce roku připraví, zůstává otázkou, rozhodně se ale jedná o jedno z nejlepších pokračování všech dob, jemuž se první díl nemůže v žádném případě rovnat. A to už mu nikdo nevezme.

Autor: Nikol Látalová

Pokud jste fanouškem spíše sledování filmů z pohodlí domova a hledáte inspiraci, přečtěte si recenzi na film První člověk, který popisuje příběh Neila Armstronga.

Zdroj: csfd.cz