RECENZE: Zazdít díru ve věži nestačí

Praha je místo odedávna spojované s magií, pověstmi a legendami. Jednou z těch nejznámějších je příběh doktora Fausta a jeho domu s dírou ve stropě. Doktor Faustus ale nebyl jeho prvním obyvatelem. A ani posledním. O tomto záhadami obklopeném místě pojednává nová dětská kniha Petra Stančíka Faustův dům a díra do stropu vydaná před pár týdny v nakladatelství Meander.

Petr Stančík vezme malého čtenáře a jeho rodiče na pražské Nové Město, kde na rohu Karlova náměstí a Vyšehradské ulice stojí slavný Faustův dům, o němž se vypráví spousta příběhů. Prostřednictvím pěti pověstí autor představuje nejen samotný osud doktora Fausta, ale také bohyně Morany, Edwarda Kelleyho a Kamene mudrců, tvůrce antropomorfních automatů Josefa Mladoty ze Solopysk, ale zavítá i do modernějších dějin v příběhu o Golemovi a nacistickém okultistovi SS-Obersturmbannführeru Hassu von Stolzweg.

Každá z pověstí má rozsah dvě až čtyři stránky a snaží se čtenáři co nejvíce přiblížit daný příběh. Je však nutné podotknout, že texty jsou opravdu informačně nabité, a domnívám se, že by pro malého čtenáře mohly být hůře pochopitelné a stravitelné. Nakladatelství Meander uvádí jako cílovou čtenářskou skupinu děti od šesti let, i tak bych ale byla opatrná, jelikož některá slova by mohla zahřát mozkové závity i rodičů, nemluvě o latinských frázích v pověsti o Faustovi, které nejsou nijak přeložené do češtiny nebo vysvětlené.

„Pilně studoval, takže na univerzitě brzy složil zkoušky a stal se doktorem náboženství i kouzelnictví. Pořád ale nenacházel odpovědi na svoje otázky: ‚Kdo stvořil Boha? Je něco za zavřenými dveřmi v zrcadle? Žijí postavy v knize, i když ji nikdo nečte?‘“

Jednotlivé pověsti jsou uvedeny celostránkovou ilustrací Galiny Miklínové, jež se proslavila zejména obrazovým doprovodem prvního českého vydání Harryho Pottera. Ilustrace značně podtrhují ne příliš veselou atmosféru jednotlivých textů, jsou tmavé, ponuré a domnívám se, že by dětem mohly přijít děsivé. Pro mě jako čtenářku vychovanou v době největší slávy knih s britským čarodějem s jizvou na čele je to ale milá nostalgická vzpomínka.

Knihu Faustův dům a díra do stropu bych doporučila převážně těm rodičům, kteří mají dostatek času na to se s dítětem četbě věnovat. V mnoha případech je zapotřebí malému čtenáři spoustu věcí vysvětlit a pomoci mu pochopit některá cizí či archaická slovíčka.

Autor: Nikola Sedmáková

V rámci naší spolupráce s nakladatelstvím Meander vznikly i další recenze, například na nové vydání Bondyho Strašidýlek či na konceptuální pohádku Tomáše Smetany Zatoulaní psi.

Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás podpořit? Zavítejte na náš Patreon! Prostřednictvím drobné částky nás můžete měsíčně i jednorázově podpořit a pomoci nám dále se rozvíjet.