RECENZE: Kniha Kruté požehnání nabízí vše, po čem čtenáři touží a i něco navíc

Kniha Kruté požehnání (The Vicious Grace) je debutem a prvním dílem duologie autorky Emily Thiedeové. Žánrově spadá do nekonečného moře fantasy romancí, které čtenáře ponoří do vzdálených světů a hluboké lásky. Dílo má naprosto všechno – promyšlený fantasy svět, věrohodné postavy, dostatečné množství zvratů, temného charismatického bručouna (jinak známého jako bad boye, kvůli kterému obzvlášť čtenářky padají do kolen) a skvělý styl psaní protkaný humorem a  sarkasmem.

Hlavní postavou je osmnáctiletá Alessa, charakteristická ironickým humorem, kterým se vypořádává se svým nelehkým osudem. Alessu si vybrali bohové, aby zachránila svůj domov, ostrov Saverio, před útokem zabijáckých démonů. Bohové však měli krutý smysl pro humor a s její mocí jí do vínku přidali prokletí. Nebezpečí nedokáže odrazit sama, svůj dar musí spojit s druhým obdarovaným Saveriejcem, aby jeho moc v boji znásobila. Jenže Alessa svým dotekem zabíjí a po pohřbu třetího zvoleného partnera, který jí s posláním měl pomoci, lidu dochází trpělivost a ostrovem se začíná šířit strach. Málokdo ještě věří, že Alessa dokáže svůj dar zkrotit a nedovede lid ke zkáze. Někteří se jí dokonce pokouší zbavit, a tak si jako svého osobního strážce najme pouličního rváče Danta. I on však skrývá temná tajemství. Bude tím, kdo Alesse pomůže ovládnout její moc nebo se stane její zhoubou?

Pro začátek je nutné podotknout, že kniha nabízí jeden z nejlepších otvíráků, jaké jsem kdy četla. První stránka čtenáře vtáhne do Alessyna příběhu a ani na vteřinu nepustí. Čtenář fandí té osmnáctileté trojnásobné vdově, která se ohání svým sarkastickým humorem a s každou další kapitolou se do ní i ostatních postav zamilovává. Snažila jsem se v knize najít slepá místa, ale marně. V jednu chvíli vás baví styl psaní, na další straně dialog postav, Alessyny myšlenky nebo vykreslování skvělého světa připomínajícího středověkou Itálii nebo Španělsko s démonickou hrozbou.

Postavy k zulíbání

Alessu obklopuje velké množství postav, které si čtenář pro jejich uvěřitelnost zamiluje. Všechny jsou jedinečné a upsané vlastnímu osudu, se kterým dennodenně soupeří. Každá z nich v knize dostane svůj prostor, díky čemuž je má čtenář možnost pochopit a těšit se na jejich další dobrodružství. Nastínění jejich životů by nepochybně stačilo, ale doufám, že ve druhém díle dostaneme z jejich příběhů ještě víc. V první knize autorka
u jednotlivých postav rozkryla velký potenciál, který snad s pokračováním dotáhne na ještě vyšší úroveň.

Nezamilovat se nejde obzvlášť do jedné z postav – pouličního rváče a Alessyna osobního strážce Danta. Už při jejich prvním krátkém setkání čtenář ví, že tenhle mladík po stránkách knihy nějakou chvíli popluje a cítí, že se nakonec stane důležitou postavou. Tváří se jako obrovské klišé v podobě charismatického fešáka s temnou minulostí, ostrým jazykem a uhrančivýma očima. A velkou část knihy je přesně tím „bad boyem”, kterého každá žena v příbězích ráda potká, ale nakonec se stává něčím významnějším. Vyústění jeho příběhu je překvapující a šokující nejen pro čtenáře a je jasné, že v dalším díle se můžeme těšit na další vývoj této postavy.

Příběh vás nenechá sedět v klidu

Když už je řeč o překvapivém a šokujícím, kniha je plná nečekaných zvratů, které čtenáře přikovají na místě. Tiše se nabalují a plíží stinnými uličkami Saveria, až nakonec udeří v nejmíň vhodnou chvíli. Neustálé výzvy a boj se stále větším zlem ve fantasy žánrech často přicházejí s tak železnou pravidelností, až je z toho divák či čtenář otráven. Nicméně v Krutém požehnání je jich dostatečné množství na to, aby čtenáře přikovaly na místě, ale zároveň si ponechávají uvěřitelnost, protože se nehromadí jako démoni při útoku na město.

Velké plus – skvělý fantasy svět

Kruté požehnání si vás vedle zajímavého děje, skvělých postav a autorčina básnického střeva získá hlavně svým fantasy světem. Ten je totiž promyšlený do posledního detailu, poskytne vám vhled do své historie i starých jazyků a pravidel a po pár přečtených stránkách budete mít pocit, že procházíte po ostrově a vyhlížíte démony. Chvíli trvá, než se čtenář v cizích pojmech a názvech zorientuje, ale nakonec se pro něj při čtení stanou zcela přirozené. Osobně mám velkou slabost pro fantasy světy, které mi připomínají náš svět a zvyšují tím svou uvěřitelnost, což Saverio v Krutém požehnání hravě splňuje.

Kruté požehnání do své knihovny chcete

Kniha je ideální volbou pro všechny nadšence fantasy žánru i pro čtenáře se slabostí k temným a zakázaným romancím. V tomto případě se však nejedná o ukázkovou a ukvapenou hlubokou lásku plnou klišé. Jistě, nějaké prvky z vyjmenovaných v ní najdeme, ale pořád se čtenář neubrání, aby dvojici fandil (nebo si nepřál být jednou z postav a zažívat to samé). Hlavní postavy spolu totiž tráví spoustu času a během jednotlivých stránek jeden druhého poznávají skrz naskrz. Díky tomu má i čtenář pocit, že je zná jako své boty, což ostatně platí i o ostatních postavách a zbytku příběhu.

Právě to mě na Krutém požehnání tak uchvátilo. Je prvním děťátkem z dvoudílné série, jehož sestřička by se na americkém trhu měla objevit v létě 2023. Raději to zmiňuji, aby se naši čtenáři mohli vyhnout bolestnému kvílení, které po dočtení posledních stránek – jasně ukazujících na pokračování, o kterém jsem netušila – postihlo mě. Kruté požehnání si vás svým kouzlem jednoduše omotá kolem prstu a rychle se na poličce v knihovně připojí k vašim oblíbencům.

Autor: Andrea Mašíčková

Dovolená před vámi a vy nevíte, co číst? Dejte si naši recenzi na romantický příběh Námi to nekončí nebo se začtěte do dětské knížky Dům myšek.

Příspěvek vytvořen 27