Bába Bedla 1

RECENZE: Bába Bedla vás zavede do magického světa hub a historie

Kniha Bába Bedla autorky Markéty Pilátové doprovázená ilustracemi Martiny Trchové nabízí čtenářům nevšední a těžko popsatelný zážitek. Chcete ho zažít? Nechte se tedy pohltit magickým světem hub a vším, co je obklopuje. Třeba i vás navštíví Bába Bedla a ukáže vám život tak, jak jste nad ním dosud nepřemýšleli.

Bába Bedla je pozoruhodná kniha, už jen proto, že je žánrově těžce zařaditelná, ale i zážitek z ní je obtížně popsatelný. Na relativně malém rozsahu nabízí široké spektrum myšlenek. Je knihou s přesahem, na první pohled se jedná o pohádku, ale ihned nás zarazí relativně náročné téma – život během druhé světové války. Autorka s ním však umně pracuje, zdařilou prací s jazykem dokáže předávat vědění dětem různého věku i dospělým.

Bába Bedla 2

Skrze jednoduchý příběh, v němž Bedla ochraňuje čtyři mladé hrdiny různých národností před nástrahami války, se dozvíme užitečné informace z historie, dále však také například z mykologie. Situování Báby Bedly na Jesenicko a propojení jejího příběhu s tamními čarodějnickými procesy je společně s jemnými a magickými ilustracemi Martiny Trchové již takzvanou třešničkou na dortu. O důležitosti sdělení knihy a její výjimečnosti nás v závěru ujistí i doslov spisovatelky Kateřiny Tučkové, který nám knihu zasazuje do širšího historického kontextu.

Jedná se o vzácný typ knihy, ke které se můžete v různých životních etapách vracet, a vždy vám předá něco nového. Avšak i bez zmiňovaných myšlenek, které si může čtenář z knihy vzít, je příběh jako pohádka funkční – Bedla je velmi zajímavá postava opředená tajemstvím. O koho se vlastně jedná? O ženu? O houbu? O pohádkovou bytost?

Bába Bedla 3Spojení pohádkových motivů a těžkého historického období se může zdát překvapivé a nezvyklé. Kniha je nicméně napsána přirozeně a mladší čtenáři nejspíše ani nezaznamenají rozdíl od jiných knih. Z celé knihy doslova dýchá magický realismus. Mytické motivy jsou šikovně využívány tak, že podněcují čtenářovu fantazii a zároveň nenarušují důležitou informační hodnotu knihy. To, že se dozvíme o strastech lidí v náročných historických epochách, můžeme tedy vnímat jako přidanou hodnotu již tak zajímavého příběhu. Celkové poselství knihy ukazující důležitost přátelství je velmi sympatické společně s ukotvením důležitých životních hodnot.

Autor: Adam Aubrecht

Chcete číst dál? Dejte si naši recenzi na knížku Kruté požehnání nebo se začtěte do dětské knížky Dům myšek.

Příspěvek vytvořen 12