RECENZE: Atlas mraků vám nedá úniku od vašeho osudu

Říká se, že film, ve kterém hraje Tom Hanks, nemůže být špatný. Cloud Atlas, v české verzi Atlas mraků, je dílo režisérské trojice Toma Tykwera a Lany a Andyho Wachowských mapující vzestupy a pády šesti lidí. Napříč časem se budou jejich osudy prolínat a opakovat, aby diváku připomněli, že se každý čin vepíše do budoucích životů.

Poslední druh budoucnosti

V šesti příbězích si role vystřídá desítka herců, mezi nimi zmíněný Tom Hanks nebo Halle Barryová. Opakování není zapříčiněno nedostatkem herců, je to jeden z hlavních motivů celého filmu. V období 500 let, od dob otrokářských kolonií až po postapokalyptickou budoucnost, nosí osudem navzájem propojené postavy na těle znaménko ve tvaru komety. Toto znaménko je pojítkem příběhů, které na pozadí diametrálně odlišných životů znovu vyvstávají, zpodobněné stále stejnými herci. Je to alegorie lidského osudu, který je předurčen minulostí a veden k neustálému opakování.

Deník právníka vzpírajícího se hrůzám otroctví se dostává do rukou hudebního génia Roberta Fribishera. V dopisech svému milenci nenachází uniku v zoufalé situaci nepřející doby. Ty stejné dopisy najde o desítku let později novinářka Luisa Reyová, která svůj život zasvětila boji s ohromným korupčním skandálem. Její hrdinský příběh se dostane do rukou zbabělého publicisty prahnoucího po slávě. I jeho osud se zcela nevytratí, když jedna jeho předloha poslouží o století později jako rozbuška ke vzpouře zotročených lidských klonů. Sonmi-451, jedna z geneticky vytvořených bytostí, se jako vůdkyně této vzpoury a mučednice stane Bohyní poslední, postapokalyptické společnosti. Obrozená společnost po jaderné katastrofě je v posledním příběhu utopickou vizí lidského vývoje.

Příběhy natočené podle stejnojmenného románu Davida Mitchella pojímají závažná minulá, aktuální i budoucí společenská témata. Lidská rovnost, svoboda orientace, vládní korupce nebo genetické inženýrství – ty všechny jsou zobrazeny jako symptomy doby. Pro diváka může být matoucí velmi rychlé střídání dějů umocněné žánrovým střídáním historického filmu, životopisného dramatu, paranoidního thrilleru, filmové frašky, sci-fi a postapokalyptického filmu. Atlas mraků je šitý na míru pro analytiky, kteří rádi hledají nasázené významy ve filmech. Je to typ filmu, na který se podíváte víckrát a stejně budete nacházet nové myšlenky. Komplexnost a střídavost mu dodávají svižnou kadenci, takže vám tři hodiny uplynou jako standardně dlouhý film.

Nejsem přílišným příznivcem sci-fi, ale způsob, jakým David Mitchell podal svou myšlenku, mě naprosto okouzlil. Naše životy jsou nepřetržitým sledem okolností a ta pomyslná pochodeň, kterou přebíráme a svými rozhodnutími posíláme dál, nikdy nevyhasne.

„Naše životy nepatří nám. Od dělohy k hrobce jsme spojeni s ostatními. S minulostí a přítomností, každým zločinem a každou laskavostí, tvoříme svou budoucnost.“

Takto ve filmu pronáší poselství autora Sonmi-451. Povede vás k zamyšlení nad silou vlastního osudu a možností jej ovlivnit. Proč se navzdory neustálým změnám některé věci stále opakují?

Autor: Lea Schellongová