Oslavme nejštědřejší den v roce a rozdejme se

Karolína Krhutová

Místo nakupování hromady věcí ve slevách na Black Friday udělejme dobrý skutek a zapojme se do Giving Tuesday. Den dárcovství je příležitost pro rozdávání nejenom peněz, ale i oblečení, knih nebo třeba našeho času pro dobré účely. Nejedná se o Štědrý den, i přesto je to jeden z nejštědřejších dní v roce.
Giving Tuesday neboli Den dárcovství je mezinárodní den dobročinného dávání. Datuje se k prvnímu úterý po americkém Dni díkuvzdání a zároveň po nákupním šílenství zvaném Black Friday, tedy 3. prosince. Den dárcovství se po celém světě slaví již od roku 2012. Do Česka přišel v roce 2016 pod hlavičkou Asociace společenské odpovědnosti. Během chvíle se stal globálním dárcovským hnutím, které je poháněno jednotlivci, rodinami, neziskovými organizacemi, firmami a komunitami po celém světě.

Vraťme se k Black Friday, tedy Černému pátku (tento den byl letos 29. listopadu a lidé po celém světě propadali davovému šílenství). Jedná se o marketingovou akci, kdy většina obchodníků nabízí své produkty za velmi nízké ceny. Zákazníci vidí nápis „sleva“ a hrnou se nakupovat oblečení, elektroniku, kosmetiku i dárky na blížící se Vánoce. Slevy v obchodech trvají přibližně týden a nákupní horečka rok co rok stoupá v počtech nakoupeného zboží.

Letošní rok se nesl víc než v duchu Černého pátku právě proti němu, vzhledem k ekologickému dopadu tohoto dne. Influenceři na sociálních sítích i obchodníci samotní se snažili upozornit na materialismus s datem spojeným a na fakt, že je lepší do věcí investovat vědomě. Islandská oděvní značka 66°North se místo slev rozhodla dát od pátku až do neděle 25 % z veškerého prodeje na ochranu ledovců. A nebyl to jediný případ, kdy obchodníci bojovali proti masovému utrácení.

Den dárcovství přichází jako protipól k nákupnímu šílenství na Černý pátek. Miliony lidí se v tento den spojí, aby podpořili aktivity, kterým věří, a společenství, ve kterých žijí. Během loňského Giving Tuesday se podařilo vybrat v České republice v rámci nejrůznějších dobročinných projektů 31,9 milionu korun. Zapojeno bylo v roce 2018 až sto padesát zemí světa a darovalo se na nejrůznější účely.

Zapojte se do darování a udělejte dobrý skutek. Každá maličkost se počítá a může někoho zahřát u srdce. Na oficiálních stránkách Giving Tuesday najdete seznam více než tří stovek výzev a aktivit, do kterých se můžete v rámci Dne dárcovství zapojit.

Prostřednictvím filtru na stránkách jednoduše najdete výzvu či aktivitu, která je vám blízká a kterou byste chtěli podpořit. Svůj dar můžete poslat do neziskové organizace, státní správy, vzdělávacího sektoru nebo třeba i jednotlivci. Do sbírek na děti, seniory i zvířata můžete přispět jakoukoliv částkou a napomoci tak někomu k lepšímu životu.

Pokud raději než peníze věnujete svůj čas, oblečení nebo knihy, můžete se přidat například k dobrovolnickým aktivitám pro seniory, darovat část svého šatníku či jiné nepotřebné věci, které vám leží doma na polici, zatímco by mohly dělat radost někomu jinému.

Možností, jak se můžete zapojit do nejštědřejšího dne v roce, je opravdu spousta, stačí si vybrat co, kde a komu chcete darovat. Pojďme rozdávat radost a inspirujme ostatní. Pomozme tam, kde je to potřeba a udělejme dobrý skutek. Místo nesmyslného nakupovaní věcí, které v podstatě nepotřebujeme, jednoduše darujme.

Foto: Pixabay