Nizozemsko je po celém světě proslulé jako cyklistická velmoc. Na kole se zde pohybuje většina obyvatelstva a dopravíte se na něm takřka všude a za jakéhokoliv počasí. V jeho čtvrtém největším městě Utrechtu se nyní buduje speciální rezidence s omezeným provozem aut. Projektanti se inspirovali zejména podobnými menšími projekty v Paříži a vývojem ekologického sousedství Gemeente Waterleiding Terrain v Amsterdamu.
Obec Utrecht spolu s deseti vlastníky pozemků vypracovala detailní projekt, díky kterému bude od roku 2024 v provozu husté ekologické předměstí. Nově přestavěná čtvrť Merwede poskytne útočiště více než 12 tisícům obyvatel, přičemž školy, obchody a další služby budou v docházkové vzdálenosti pouhého kilometru od centra Utrechtu. Očekává se, že na 6 tisíc domů připadne zhruba 20 tisíc kol. „Mělo by být přeci jednodušší dopravovat se na kole než autem,“ řekl architekt celého konceptu Marco Broekman pro The Guardian.
Parkovací místa sice budou v rezidenci k dispozici, ovšem za velmi vysokou cenu. Podzemní garáže pojmou 1800 míst, které si ale obyvatelé nemohou zamluvit, aby se zabránilo jejich častému používání. Spolu s nimi projektanti nabídnou 300 sdílených aut pro ty, co se jízdy autem nechtějí vzdát.
Podle radního nové rezidence Keese Diepeveena jsou občané Utrechtu velmi progresivní a jejich chování se rychle vyvíjí a mění. „V Nizozemsku máme nejvyšší počet sdílených aut na osobu. Je úžasné sledovat, jak průměrná domácnost mění své návyky. To platí zejména pro mladší generace,“ říká Diepeveen. Merwede si tak bere příklad ze sousedství Vauban v Německu, kde místní rezidenti musí jednou ročně potvrdit, že nevlastní žádné auto nebo si nekoupili parkovací místo ve vícepodlažní garáži na okraji čtvrti. Nejprve tam poskytovali prostor k parkování pro každou druhou domácnost, postupem času však vlastnictví automobilů klesalo a nyní zůstává mnoho míst prázdných.
Autor: Simona Šustková
Zdroj: theguardian.com, forbes.com
Foto: marcobroekman.com, pixabay.com