Matěj Müller představuje svůj projekt zhudebnění šachové partie

Střelec na C3, jezdec na G2 – výroky, které stály u zrodu systému detailně promyšleného zhudebnění šachové partie mezi Davidem Navarou a Thai Dai Van Nguyenem a jež převedl v hudbu mladý umělec, klavírista a hudební skladatel Matěj Müller z Plzně. Přestože se nápad spojení šachu a muziky v hudebním světě již objevil, zůstává otázkou, zda nějaký skladatel přidělil konkrétní tón konkrétnímu poli šachovnice, charakteru figury, či číselné označení pro tóny doplňující harmonii skladby.

V druhé polovině srpna letošního roku se uskutečnil 19. ročník Šachového festivalu Plzeň, v rámci kterého proběhlo Mistrovství ČR v šachu mužů pod záštitou ministra zahraničí ČR Tomáše Petříčka a které se po 109 letech navrátilo do Plzně. V devíti kolech obhájil jubilejní desátý titul mistra ČR v šachu David Navara, jenž se pyšní taktéž vysokou pozicí ve světovém žebříčku. Šampionátu se zúčastnilo mnoho dalších zajímavých osob, mezi něž patří například teprve desetiletý Václav Finěk, často označován jako geniální šachové dítě, jenž se umístil na fascinujícím 14. místě, mimo jiné se jedná o chlapce obsazujícího první příčku světové špičky hráčů šachu do deseti let. Neobyčejným účastníkem se stal také již zmiňovaný Thai Dai Van Nguyen, který se stal v roce 2019 mistrem Evropy do 18 let a na letošním mistrovství ČR obsadil šesté místo.

Za příjemné a důstojné atmosféry zazněla státní hymna České republiky, píseň Memory z muzikálu Cats nebo fanfáry při předávání cen vítězům jednotlivých kategorií, sdělil na svých webových stránkách pianista Matěj Müller, který byl osloven v souvislosti s hudebním zahájením a zakončením šachového turnaje. Myšlenka zhudebnění dané šachové partie se v mladém umělci zrodila při sledování živých přenosů jednotlivých bitev. Předložený návrh onoho zhudebnění byl s nadšením přijat a započala tak jeho realizace. „Na chvíli mne popadly obavy, zdali je nápad vůbec proveditelný a není-li to jen pouhé snění,“ pronesl žertovně skladatel.

Po uveřejnění nahrávky na svém YouTube kanále a facebooku jste obdržel komentáře se slovy, že Vaše práce není originální, že spojení hudby a šachu se v hudebním světě objevilo již mnohokrát, přesto si stojíte za svým a svou tvorbu jste označil za unikátní, co ji tedy takovou činí? 

Nu, co je originální? Vlastně všechno, co doposud vzniklo, se týkalo toho, že se autoři snažili vystihnout pomocí svých vlastních hudebních myšlenek, a to je stěžejní, charakter figur a jejich pohybu, nebo charakter kritických chvílí, případně dali každému poli krátkou hudební sekvenci, a pak je vrstvili za sebe. Stále šlo však o to, že si vymysleli něco – vlastní motiv – a podali to jako související věc. V mém zhudebnění nepracuji s žádnou abstrakcí, dávám konkrétní tóny konkrétním polím, konkrétní harmonie podle toho, jak figury jely a jaká čísla a písmena mi šachovnice nabídla.

Projekt vznikl za podpory Šachového svazu České republiky a odvysílal jej kanál ČT sport 6. listopadu v pořadu V Šachu. Jak Vás tato zkušenost obohatila, co pro Vás znamenala? 

Byla to pro mě zcela nová zkušenost, a to po stránce pracovní i autorské. Byl to můj první projekt, který se objevil na nějakém televizním kanálu. Zároveň jsem nikdy nevymýšlel žádnou skladbu na základě předem jasného systému.

Hudbou žijete. Aktivně se věnujete vyučování hry na klavír, a to nejen soukromě, ale také na ZUŠ v Třemošné u Plzně nebo na plzeňské pobočce při The International School of Music and Fine Arts Prague. Často také komponujete, na svém YouTube kanále jste od roku 2017 uveřejnil přes 40 videí s vlastní tvorbou, které mají přes třináct tisíc zhlédnutí a Vaše webové stránky denně navštíví v průměru dvě stovky diváků. Jaké jsou Vaše vize do budoucna?

Mé vize do budoucna jsou jednoznačně výuka klavíru, práce s malými dětmi a jejich posouvání v hudbě a v hudebním vzdělání obecně, protože je to pro mne jedna z nejdůležitějších věcí, kterým se věnuji. Zároveň plánuji pokračovat v tvorbě klavírní, ale například také komorní. Mým cílem je spojovat prvky vážné klasické hudby s populárními a dokázat tak lidem, že oba zmíněné hudební žánry jsou důležité, že oba mají své kouzlo a lze je vzájemně propojovat. V neposlední řadě nadále aktivně hrát a vystupovat alespoň tak jako doposud. Do budoucna bych chtěl své vzdělání obohatit o studium na vysoké škole, konkrétně na pedagogické fakultě, obor český jazyk, historie, které taktéž patří k mým zálibám.

Co byste závěrem dodal z Vaší osobní zkušenosti k turnaji?

Jsem hrdý na to, že se po 109 letech podařilo vrátit turnaj k nám do Plzně a že proběhl tak, jak proběhl. Samozřejmě zcela nové pro mne bylo setkat se s předními českými šachisty. Člověku hned nedochází, že mluví s těmi nejlepšími, kteří jsou ve světovém žebříčku na špičce. Jsem velmi rád, že jsem se na takové akci mohl alespoň kouskem podílet. Atmosféra byla relativně veselá, ale to úmorné horko! Když člověk přišel na zahájení a viděl všechny ty hráče, okamžitě tušil, že je ve společnosti nadprůměrně inteligentních lidí.

O propojení šachu a hudby se zasloužil například významný český hudební skladatel působící v první polovině 20. století Bohuslav Martinů v jazzovém baletu o jednom dějství Šach králi, nebo John Cage ve skladbě Chess pieces pro sólový klavír. Nutno do výčtu zařadit také muzikál Chess, jehož autory hudby jsou členové přední švédské popové skupiny ABBA Benny Andersson a Björn Ulvaeus. Jedná se o alegorickou reflexi 80. let minulého století, kdy svět překrylo politické napětí mezi Sovětským svazem a Spojenými státy americkými, jež dnes známe pod názvem studená válka.

Autor: Karolína Bartoňková


Před 250 lety se narodil jeden z nejslavnějších skladatelů vážné hudby Ludwig van Beethoven. Jak se dostal ke skládání hudby a čím inspiroval ostatní skladatele, se dozvíte na našem webu


Zdroje: matejmuller.com, sachovyfestivalplzen.cz, chess.cz, youtube.com

Foto: matejmuller.com, aoe.com

Příspěvek vytvořen 6

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek
Dobrý Zprávy