Manželé Houdkovi: Pomáháme pendlerům plout tím správným směrem

Jan Houdek z Českého Krumlova našel s První Pendlerskou díru na trhu. Po několikaletých zkušenostech s prací v zahraničí se rozhodl začít podnikat a se svou firmou se tak stal partnerem pendlerů v Rakousku a Německu. Pravou rukou je mu jeho manželka Zuzana. Pomáhají pendlerům řešit všechny problémy – od zastoupení při komunikaci s úřady,  vyřizování mateřské, přes pomoc s vyplňováním daňového přiznání, tlumočení, překládání až po vymáhání neproplacených nároků od zaměstnavatelů. O jejich práci, začátcích i plánech do budoucna se rozpovídali pro Dobrý Zprávy.

Pan a paní Pendlerovští – Zuzana a Jan Houdkovi

Firma dostala jméno První Pendlerská. Název nám napovídá, že se jedná o první firmu tohoto druhu v České republice. Je to tak?

H: Existují firmy, které dělají lidem daně, pomáhají jim vyřizovat přídavky, atd… Ale my jsme první, kteří poskytují kompletní servis od A do Z pro přeshraniční pracovníky. Opravdu vše, co potřebuje pendler zařídit, s tím mu pomůžeme.

Hádám, že pro tuto práci musíte mít nějaké zkušenosti se systémem v Německu a Rakousku, nepletu se?

H: Ano, to máme. Já jsem po střední škole pracoval tři roky v Německu a tři a půl roku v Rakousku.

Z: Já jsem studovala rok v Pasově. Momentálně pracuji jako jednatelka v Rakousku ve společnosti Euregio, která se zabývá přeshraniční spoluprací. Řešíme různé evropské projekty pro Rakousko, Česko a Německo. Ale zrovna teď nepracuji, jsem na mateřské dovolené a Honzovi jen pomáhám. (úsměv)

Komu jste jako prvnímu pomáhali? Co byl první impuls k založení firmy?

H: Zuzčin bratr potřeboval udělat daně, tak jsme si řekli, že až bude čas, mrkneme se na to. No, a pak začala korona, byli jsme doma, najednou jsme na vše měli čas a pomalu jsme vše zkoušeli řešit.

Z: Zaměstnavatelé bratrovi neustále posílali nějaké dopisy a věci k řešení a on tomu nerozuměl. Já jsem si zprvu říkala, že nás s tím furt otravuje a že už mě to nebaví. (smích) Ale pak jsme měli čas, tak jsme se do toho pustili, a nakonec jsme si řekli: „Tak počkej, takových lidí, co neví, jak co řešit, nebo nerozumí dokonale němčině, je určitě víc, ne?“

DOŠLO NÁM, ŽE SPOUSTA PENDLERŮ NEVÍ, NA KOHO SE OBRÁTIT. TAK JSME JIM ZAČALI POMÁHAT MY

A bylo to? Tím vznikla První Pendlerská?

H: A bylo to. Kvůli pandemii jsem byl rok na tzv. Kurzarbeitu (Pracující, kteří zůstali kvůli pandemii doma a měli hrazenou mzdu od státu, aby firma neztratila zaměstnance, pozn. red.), takže jsem měl spoustu času. Pak se nám narodil syn, začali jsme řešit mateřskou, rodičovskou z Rakouska a došlo nám, že je spousta lidí, kteří v těchto případech neví, na koho se obrátit, jak to řešit a tak jsme si řekli, že zkusíme lidem s těmito věcmi pomáhat.

Jan Houdek, zakladatel firmy První Pendlerská

Co vše bylo potřeba ke vzniku První Pendlerské zařídit?

H: V podstatě téměř nic. Založil jsem si živnost, momentálně už tedy v Rakousku nepracuji a věnuji se jen firmě. V únoru tohoto roku jsme se začali ptát na sociálních sítích, jestli někdo nepotřebuje udělat daně a další takové věci, založili jsme si vlastní stránku na Facebooku a webovou stránku.

Co vaše firma pendlerům poskytuje a nabízí?

Z: Nejvíce lidí využívá naši poradnu.

Ta funguje jak?

H: Lidé nás kontaktují přes e-mail nebo telefon, sdělí nám, co mají za problém, my jim navrhneme postup, jak by se tento problém dal řešit. Pokud souhlasí, tak můžeme začít jednat jeho jménem s úřady a firmami.

Jaké problémy pendleři mají?

H: Dost často jsou problémy, že zaměstnavatel neplatí to, co má. V těchto případech stačí občas zaměstnavatele kontaktovat naším jménem a sdělit mu, že to, co dělá, není dle zákona správné a my to víme. Když se do toho vloží někdo z třetí strany, kdo ví, jaká jsou práva a povinnosti, tak to většinou hned zafunguje. V Rakousku jsou i odbory, které se mimo jiné těmito právy zaměstnance zabývají, ale lidé zpravidla neví, že takovou možnost mají, nebo jí neumějí využít. A od toho jsme tu pak my.

Z: Anebo i upřednostní nás, jakožto někoho třetího, který je k dispozici téměř ihned. Odbory mu pomohou zdarma, ale jde spíš o to, že my fungujeme mezi zaměstnancem, odborem a zaměstnavatelem. Umíme v tom chodit, víme, co a jak, jazyková bariéra u nás neexistuje, takže je vše snazší, a to pro obě strany.

To zní, jako kdyby se zaměstnavatelé chovali vůči svým zaměstnancům hrozně…

H: Mysleli jsme si, že problémy s plněním závazků jsou jen v Čechách, ale není tomu vůbec tak. V Rakousku a Německu si mnohdy s pendlery dělají, co chtějí. A také využívají toho, že jim lidé moc nerozumí, nebo spoustu věcí neví, nebo ani neví, kam se obrátit, když něco nefunguje tak, jak má.

LIDEM VYŘIZUJEME MATEŘSKOU, RODIČOVSKOU, DŮCHOD NEBO JIM POMÁHÁME S DANĚMI

Jan Houdek

Pryč od problémů. S čím dalším potřebují pendleři pomoci?

H: Vyřizujeme lidem třeba mateřskou, rodičovskou, přídavky, důchod nebo jim pomáháme s daněmi. Dále samozřejmě tlumočíme i překládáme. Provozujeme poradnu, ve které se zabýváme, kromě výše zmíněných neproplacených nároků, také specifickými a individuálními otázkami nejen pracovního práva, evropského práva ale i běžného života. (co kde pendler vyřídí, co má dělat v dané situaci atd.)

Kolik lidí v současné době vašich služeb využívá? A kolika pendlerům už jste pomohli?

H: Momentálně se toto číslo pohybuje kolem 500 lidí. Jsou do toho zahrnuti ti, kteřím jsme už pomohli, nebo s nimi v současné době něco řešíme. Spousta z nich už nám řeklo, že už „u nás“ zůstanou a chtějí, abychom se o ně starali se vším všudy.

Z: V těchto situacích je to i pro ně výhodné a pohodlné, protože my už máme jejich údaje zaznamenané, tak s námi nemusí řešit vše od začátku. A taky ví, že kdyby cokoliv, mohou se na nás obrátit. Také nás lidé doporučují dál, za což jsme moc rádi.

S prací v zahraničí zkušenosti máte, ale předpokládám, že dělat daně a vyřizovat další věci jste se museli naučit sami.

H: Ano, to jsme se naučili sami. Já sám jsem si již tenkrát při práci v zahraničí musel spoustu věcí a problémů vyřešit, stejně tak i Zuzka, takže toho, co známe, už je opravdu spousta. Samozřejmě, že nevíme odpověď na všechno, i nyní se občas potkáme s novým problémem, který pendler má, v oblasti mezinárodního práva se člověk neustále učí. Už jsme si opravdu hodně rozšířili obzory.

NENÍ PRAVDA, ŽE JE V ZAHRANIČÍ TRÁVA ZELENĚJŠÍ, JAK SI KAŽDÝ MYSLÍ

Stala se pro vás němčina přirozeným jazykem?

H: Ano. Mluvíme oba plynule jako rodilí mluvčí, akorát Zuzka je taková větší šprtka. (úsměv)

Logo První Pendlerské

Máte příležitost porovnat, jak to funguje u nás v Česku a jak v sousedních zemích. V čem je to jiné?

H: Určitě je tam znát to, že se o člověka lépe postarají. Ve smyslu takovém, že jsou tam vyšší přídavky, je tam obecně lepší sociální zabezpečení. Ale co se týče komunikace s úřady, tak to je o lidech, stejně jako všude jinde. Není pravda, že je v zahraničí automaticky tráva zelenější, jak si každý myslí.

Vaše firma je v začátcích, určitě máte nějaké vize do budoucna. Jaké to jsou?

H: Vize samozřejmě máme, velké. Zatím je aktuálně v řešení jeden obrovský projekt a několik menších, nicméně zatím bychom to chtěli nechat pod pokličkou pěkně pobublávat. (úsměv) Všechno má svůj čas.

Ve vašem logu máte plachetnici. Co znamená? Je to nějaký skrytý význam?

H: Ano. Tato plachetnice značí: „Plujte pod plachtami První Pendlerské tím správným směrem.“

Z: Aby nebyli lidé ztraceni na tom pendlerském moři. (úsměv)

Autor: Radka Kmochová


Rodina, nebo kariéra? Otázka, kterou řeší jistě spousta žen. M.arter je startup, který čerstvým matkám pomáhá se směřováním zpět do pracovního procesu – a třeba jinak a lépe. Přečtěte si rozhovor s jeho zakladatelkou Andreou Bohačíkovou.


Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás podpořit? Zavítejte na náš Patreon! Prostřednictvím drobné částky nás můžete měsíčně i jednorázově podpořit a pomoci nám dále se rozvíjet.


Foto: Jan a Zuzana Houdkovi

Příspěvek vytvořen 26

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek
Dobrý Zprávy