Chci, aby si ženy mohly vybrat, čím budou, a nemusely volit mezi kariérou a rodinou, říká zakladatelka M.arter

M.arter je startup se sociálním dopadem, jehož cílem je rozvíjení potenciálu žen a mužů na rodičovské dovolené. Jak píše zakladatelka Andrea Bohačíková na blogu M.arter, vše začalo jako nápad zatím bezdětné holky, která věřila v potenciál matek a chtěla jim pomáhat profesně růst. A právě s Andreou Bohačíkovou vám přinášíme dnešní rozhovor. Spolu se zakladatelkou jsme si povídali o samotném projektu, úspěších, strachu a o příbězích žen, kterým M.arter pomohl v nelehkých chvílích.

Mohla byste nám vaši organizaci více přiblížit? Jak probíhá samotné rozvíjení potenciálu?

Naše činnost má několik rovin. Jedna rovina je, že pomáháme s návratem do stávající práce, kterou žena má a kterou jí zaměstnavatel drží. Další je, že pomáháme najít nové pracovní pozice. Poté pomáháme s osobním růstem v obecné rovině nebo těm, kteří se rozhodnou sami podnikat. Máme čtyři větvě. První je vzdělávání a rozvoj – zaměřujeme se na návrat do práce, na restart kariéry, a to nejen pro zaměstnance, ale i pro freelancery či podnikatele. Druhá větev je databáze kvalifikované pracovní síly – mohou se sem zapsat všichni, kdo potřebují podmínky vhodné pro rodiče malých dětí, jako jsou flexibilní pracovní dobu, částečný úvazek, homeoffice, sdílené pracovní místo a podobně. Třetí větev jsou služby šité na míru potřebám zaměstnavatelů – aby si udrželi stávající zaměstnance, aby měli dobré zázemí, marketing či přispívaly společnosti. Do čtvrté větve patří náš podcast Rodičovská není brzda, do kterého si zveme hosty, jež dokazují, že rodičovská opravdu není brzda. Vedeme blog, dáváme rozhovory, měli jsme dokonce v Poslanecké sněmovně mluvit o postavení ženy ve 21. století, bohužel ale propukla pandemie. Pracujeme na bourání stereotypů spojených s rodičovskou dovolenou a mateřstvím.

Na webu nabízíte různé kurzy či workshopy. Jsou opravdu pro všechny sociální skupiny? Napadá mě, může si například matka samoživitelka na mateřské či rodičovské dovolit měsíčně utratit cca 1 550 korun za online kurzy?

Nikdy nemáte nic pro všechny. Těch 1 550 korun je za předplatné, které je v tuto chvíli pozastavené, protože aktuálně vytváříme novou vzdělávací větev – M.arter Academy, což jsou videokurzy, které si zákazníci mohou pustit opakovaně kdykoliv a odkudkoliv. Také ale pořádáme ve spolupráci s našimi partnery akce, které jsou zcela zdarma. V minulém roce jsme například díky podpoře našeho partnera Heineken Česká republika nabízeli náš  ozkoušený program pro restart kariéry zdarma.

O jaké programy, kurzy či vzdělávání je největší zájem?

Žijeme éru covidu, takže největší zájem je o práci, která se dá vykonávat v domácnosti při dětech. Jedná se tedy o témata, jako jsou sociální sítě, digitální marketing, obchod i copywriting, Dále je také velký zájem o videokurz na téma time management, právní oblast nebo jak napsat CV a jiná HR témata (oddělení lidských zdrojů – pozn. redaktorky), například na co mají rodiče nárok, protože není moc dobře komunikované, na co všechno vlastně nárok mají.

M.arter nedávno oslavil dva roky. Co se za ty dva roky povedlo, nebo třeba i nepovedlo?

Především to, že ten bláznivý nápad, kdy nám někteří říkali: „To nemůže fungovat, ženský se budou zajímat jen o svoje děti.“, opravdu funguje. M.arter už není projekt jedné či dvou holek, ale je to organizace, která má šestnáct členů na pěti místech v republice. Od workshopů z dětské kavárny, kde každá židle měla jiný tvar a jinou barvu, jsme se dostali k sofistikovanému portfoliu deseti produktů jak pro rodiče malých dětí, tak pro firmy. Ale nemyslete si, nepovedlo se toho spoustu – třeba to, že nás kopírují, skoro doslovně.

Jak se tomu kopírování bránit?

Nemůžete se tomu bránit z žádného právního hlediska. Jediné možné, to je i moje rada pro všechny, buďte lepší. Říkat si, že trh je dost velký, že to zvládnete a že to na vaší přidané hodnotě nic nezmění. Zkrátka, když konkurence kouká na to, co zrovna děláte vy, stále se dívejte na to, co chce vy a co potřebuje váš zákazník.

Na blogu M.arter píšete, že jste se bála, aby vás ostatní mámy braly, protože sama dítě nemáte. Zmizel ten strach? 

(Smích) M.arter nestojí na mně. Stojí na skvělém týmu, z více jak sedmdesáti procent jsou to holky na rodičovské. Dokonce mám v týmu dvě holčiny, které byly nominovány na Maminku roku v kategorii Blog. Tyhle holky dokazují, že rodičovská není brzda. Andrea Bohačíková přišla a řekla: „Hele tady je nápad.“ Pak se k ní přidala úžasná Bára Vodičková, naše COO& Community manager a moje parťačka, která má malého parťáka. Pak se přidávaly další holky, které mají ty své parťáky. Takže už se nebojím, že mě mámy vypískají. Nikoho jsem nikdy neučila ani neučím, jak kojit, jak vychovávat dítě, to nejsou témata M.arter, takže není důležité, zda jsem nebo nejsem máma. Zajišťuji strategické směřování, otevírám a zavírám dveře.

Říkáte, že M.arter mění životy. Vzpomněla byste si na nějaký konkrétní příběh?

Minulý týden mi přišla krásná zpráva. Jedné člence týmu pomohl M.arter od depresí. V tu chvíli děláte něco dobře, protože takové zprávy chodí i zvenku. M.arter pomáhá tím, že je. Jsou to stovky lidí a já i celý tým jsme za to rádi.

Které příběhy lidí z té stovky vyčnívají?

Je to třeba Hanka. Pracovala v korporátu, ne že by byla nespokojená, ale něco jí v té hlavě hryzalo. Na našem workshopu o skrytých talentech a životním poslání si udělala náš test, ten jí ukázal, že je kreativní tvůrčí člověk. Nic proti, ale to se tluče s korporátem. Odešla z korporátu, a i přes covid se jí podařilo otevřít svatební salón, a i během covidu se za ní sjížděly nevěsty z půlky republiky.

Máme mámu od hendikepovaného syna. Tu ženu znám osobně, její sebevědomí a sebehodnota strašně moc spadly. Díky M.arter, což řekla sama, to sebevědomí získala a píše do časopisů a pro různé firmy texty na zakázku.

Dále tam máme slečnu, které umřelo dítě. Už předtím měla problémy se sebehodnotou, to se ta práce hledá těžko. A po smrti dítěte… Peníze potřebujete, potřebujete udržet i svůj vztah a sebe. Šla na naše individuální poradenství, našla práci. Vím, že ta díra vždycky bude, ale ona jde dál. Je to hořkosladké.

To jsou opravdu silné příběhy. 

Je to síla. Nás opravdu ženou kupředu tyhle věci a celý tým se to vždy dozví, i když se něco nepovede. Nejsme korporát, vše stojí na naší energii a síle. Také to stojí na těch holkách, které se k nám přidávají. Je to krásný ekosystém, který se vytvořil, a mým cílem je, aby fungoval co nejdéle a dosahoval cílů, které si na základě poptávky žen a mužů stanoví.

Co dal M.arter vám, v čem vám pomohl?

S M.arter jsem vyrostla jako člověk, ale nejvíce mi pomohla moje parťačka, a to zpomalit. Naučil mě trpělivosti. Začalo to tak, že jsem si hrála. Tvrdě. Obětovala jsem tomu spoustu času, finance a tak dále. Ale vy si vlastně hrajete, když něco tvoříte. To je to krásné, to dává tu energii.

Dva roky má M.arter za sebou, věřím, že spoustu dalších let před sebou. Jaké jsou vaše cíle nebo přání do budoucna? Co by byl pomyslný strop?

Strop by byl, kdybychom nemuseli fungovat, ale jsme realisté. Čísla jsou šílená, ať je to nezaměstnanost, počet alkoholiček, který se etablují na rodičovské dovolené, kolik žen ztrácí sebedůvěru, sebehodnotu i znalosti, jaké má dopady rodičovská na důchody žen a podobně. Myslím si, že ani za dvacet let ta čísla vyřešená nebudou. Máme před sebou ještě hodně práce. Chci, aby si dívky, holky, ženy mohly vybrat, čím budou, a nemusely volit mezi kariérou a rodinou.

Autor: Kristýna Krejčí


Otázka genderu a postavení žen a mužů ve společnosti jsou témata komunikovaná z obou stran. Před několika lety vznikla například nezisková organizace Liga otevřených mužů.


Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás podpořit? Zavítejte na náš Patreon! Prostřednictvím drobné částky nás můžete měsíčně i jednorázově podpořit a pomoci nám dále se rozvíjet.


Foto: Nikola Kavuličová, archiv M.arter

Příspěvek vytvořen 44

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek
Dobrý Zprávy