Usednout do sedla kola, pevně uchopit řídítka a šlápnout do pedálů. Jízda na kole v Česku přitahuje stále více lidí – v souvislosti s pandemií koronaviru a s tím související karanténou se jejich počet dokonce zdvojnásobil. Na kolo usedají nejen profesionální sportovci, bicykl se stal i symbolem rekreace nebo ekologickým dopravním prostředkem. Kampaň, která má za cíl, aby cyklisté nebyli na silnicích ohroženou skupinou, vyzývá všechny řidiče, aby při jejich objíždění dodržovali od cyklistů bezpečný odstup. Tím je právě 1,5 metru.
Podle stránek projektu je cyklistika nejoblíbenější sportovní aktivitou Čechů. Obliba tohoto sportu se však neomezuje jen na hranice naší republiky, v evropských metropolích se v době pandemie počet cyklistů v ulicích zdvojnásobil. Navíc jaro a léto tradičně láká do sedla nejvíce lidí. Ovšem podle smutné statistiky je 30 % hospitalizovaných účastníků dopravních nehod z řad cyklistů. Právě nedostatečná vzdálenost při jejich objíždění je častou příčinou dopravní nehody. Proto je podle ambasadorů kampaně nejvyšší čas na prevenci. Jejím cílem je především naučit řidiče bezpečně předjíždět.
A proč je dobré dodržovat vzdálenost právě 1,5 metru? Taková vzdálenost je totiž při standardní rychlosti cyklisty i auta potřebná k tomu, aby jezdce v sedle neohrozila tlaková vlna, kterou předjíždění vyvolá.
„Pokud je ta vzdálenost už jen metr, tak to spoustu lidí může ohrozit. A řekněme ještě, že pokud je to méně než půl metru, kdy ho auto opravdu ‚lízne‘, tak hlavně řidiči větších aut by si měli uvědomit, že cyklistu, který není připraven a zamává to s ním, to může stáhnout třeba pod zadní kola,“ uvedl cyklista Roman Kreuziger v DVTV. „Člověk, který řídí kamion nebo autobus, se snaží při předjíždění najít prostor a nejde do takového rizika jako třeba řidiči dodávek, kteří spěchají,“ pokračoval slavný český sportovec a přidal jedno přirovnání: „Pokud člověk potká na malé silnici traktor, tak ho taky nevytlačí ze silnice, ale počká za ním. Cyklista je součástí silničního provozu, takže je na něj potřeba brát stejný zřetel.“
Projekt vznikl v loňském roce, kdy ho zaštítil trojnásobný mistr světa v silniční cyklistice Slovák Peter Sagan a právě Roman Kreuziger. Nyní projekt podporuje třeba biker Jaroslav Kulhavý nebo Pavol Habera. Letošní léto chce projekt šířit osvětu pomocí poučných videí a na podzim letošního roku je v plánu kontaktní kampaň přímo mezi lidmi.
Projekt ale zdůrazňuje i to, že na bezpečnosti silničního provozu se musí podílet obě strany, nejen řidiči automobilů. „Provoz narostl, ale silnice jsou pořád stejné, je to o vzájemném respektu, protože cyklista často bývá i řidičem a naopak,“ řekl dále Kreuziger. I podle statistik jsou to často cyklisté, kteří se na silnicích chovají nezodpovědně. Například nechrání svou hlavu přilbou nebo na kolo usedají pod vlivem alkoholu.
V některých zemích je vzdálenost 1,5 metru pro předjíždění cyklistů stanovena zákonem. Zakotvit tuto normu i v českém zákonodárství není však podle Kreuzigera v současné době ještě na místě. „Není naší hlavní iniciativou toto uzákonit, protože si myslím, že na to je příliš brzy, ale do budoucna se tomu samozřejmě nebráníme,“ řekl český reprezentant pro DVTV. „Je zapotřebí dělat hlavně osvětu, aby se řidiči naučili respektovat cyklisty a cyklisti se ukáznili na silnicích,“ opakovaně zdůraznil.
Autor: Lukáš Kuřík
Zdroje: DVTV, jedenapulmetru.cz,
Foto: jedenapulmetru.cz, Autoklub České republiky