Evropské metropole budují nové trasy pro cyklisty i chodce

Kristýna Krejčí

Starosta Londýna Sadiq Khan spolu s Transport for London (TLF) představil nový program London Streetspace. Program reaguje na nastalou situaci a má za cíl proměnit londýnské ulice tak, aby více vyhovovaly cyklistům i chodcům. Těm tak přibydou nové jízdní a pěší trasy. Londýn není na cestě za ekologičtějšími zítřky jediný. Postupně se proměňují i další evropské metropole.

Pandemie s sebou přinesla řadu změn i novinek. V mnoha městech došlo k omezení dopravy, tím pádem i ke zlepšení ovzduší. Místo auta či městské dopravy tak lidé využívají vlastní nohy. Aby byl pohyb pro osoby bezpečnější, nechal londýnský starosta uzavřít automobilovou dopravu v hlavních ulicích města.

Auta zmizela z ulic mezi London Bridge a čtvrtí Shoreditch, mezi oblastí Euston a Waterloo i Old Street a Holborn. Tato dopravní spojení jsou vyhrazena pouze chodcům, cyklistům a autobusům. „Mnoho Londýňanů během karantény znovu objevilo radost z jízdy na kole nebo chůze. Vytvořením dočasných jízdních pruhů pro cyklisty a uzavřením silnic umožníme milionům dalších změnit způsob, jakým se budou pohybovat naším městem,“ řekl Khan.

I další metropole se mění

Prázdné ulice dávají příležitost k realizaci ekologičtějších projektů. Města po celém světě se tak pomalu stávají přívětivějšími, ať už k cyklistům, tak i k chodcům. Do ambiciózního projektu se pustily i Athény, které chtějí vyčlenit 50 000 m2 veřejného prostoru právě pro chodce a cyklisty. Archeologická naleziště v centru se propojí pěší zónou a z okolí Akropole tak zmizí auta. Sám starosta Athén přiznal, že bez pandemie by proměna infrastruktury trvala roky.

Pařížanům přibylo 30 kilometrů jízdních pruhů pro kola a hlavní silnice se před auty také postupně uzavírají. Budapešť představila téměř 20 kilometrů pruhů pro cyklisty, ty jsou však dočasné. O tom, zda se udrží, rozhodne veřejná debata. Mezi další metropole, které se vydaly ekologičtějším směrem, patří také Dublin, Řím i jedno z nejznečištěnějších měst Evropy, Milán.

Podle expertů je právě omezení hromadné dopravy klíčové pro boj s pandemií. A nejen s ní. I příroda jistě ocení, když pro cestu do práce či do školy zvolíme raději kolo nebo vlastní nohy.

V Nizozemsku již brzy vyroste nejdelší most pro cyklisty a chodce v Evropě. Bude uzpůsoben tak, aby nenarušoval okolní faunu a flóru. Více o tomto projektu čtěte v tomto článku.

Zdroj: goodnet.org, wave.rozhlas.cz

Foto: Kristýna Krejčí