Elektrická loď by mohla snížit emise

Malý, avšak slibný krok k snížení klimatické stopy v rámci námořního průmyslu může znamenat nová loď jménem Yara Birkeland. Jedná se o první elektrickou loď, která by se měla pohybovat zcela autonomně, tedy bez přítomnosti kapitána. Podle senzorů se bude plavidlo moci pohybovat na cestě přes dvanáct kilometrů dlouhé zcela samo. Od začátku nového roku by se loď měla dostat do normálního provozu.

V polovině listopadu bylo modrobílé plavidlo, patřící známé společnosti vyrábějící hnojiva,  představeno veřejnosti. Zároveň 18. listopadu proběhla jeho první plavba z přístavu Horten do Osla. Cesta lodi zabrala skoro celý den. Nyní stále kotví v doku v Oslu a připravuje se na zahájení svého dvouletého zkouškového období.

Prozatím se musí technologie ještě stále dolaďovat, aby loď dokázala manévrovat zcela sama. Nyní je na ní ještě kormidelna, která je řízena člověkem. Ta by však podle odborníků měla do třech až pěti let zmizet. 

Autonomní provoz by měl být zcela bezpečnou formou. „Poměrně hodně nehod, ke kterým na lodích dochází, je způsobeno lidskou chybou, například z důvodu únavy,“ popsal vedoucí projektu Jostein Braaten pro Českou televizi. 

Bezemisní kontejnerová loď se bude pohybovat na trase dlouhé dvanáct kilometrů mezi Porsgrunnem a přístavem Brevik a bude převážet minerální hnojiva. V rámci této poměrně krátké vzdálenosti se ale bude muset popasovat s úzkým fjordem a proplutím pod dvěma mosty. Tím to však celé nekončí, loď se bude muset pohybovat bezpečně v silném provozu obchodních lodí, různých rekreačních plavidel a kajaků. 

S kajaky a menšími loďkami je prozatím největší problém, protože nyní se jim autonomní lodě neumí vyhnout. „Nejprve ji musíme naučit zjistit, že tam něco vůbec je. Musíme ji naučit pochopit, že je to kajak, a pak se musí naučit, co s tím má dělat,“ kometuje Braaten. 

V osmdesátimetrové lodi byla nahrazena tradiční strojovna osmi bateriovými odděleními. Kapacita plavidla činí 6,8 MWh a její veškerá energie pochází z obnovitelné vodní energie. 

Norští vývojáři se snažili o snížení emisí. V námořní dopravě podle nejnovějších údajů oproti roku 2012 došlo ke zvýšení o 962 milionů tun skleníkových plynů. Loď Yara Birkeland se se svým snížením jen o pouhých 678 tun plynů může zdát jako kapka v moři. Podle konstruktérů by však naopak tento pokrok mohl pomoci k snížení emisí celkově.

Tři procenta skleníkových plynů, které vytvoří člověk, patří do námořní i vnitrozemské lodní dopravy. Mezinárodní námořní organizace proto plánuje snížit emise do roku 2030 o 40 % a do roku 2050 až o 50 %. Jako slibné a univerzální řešení se zdají být elektrické lodě. „Elektřina by se dala využít zejména u trajektů, protože se často jedná o krátké a stabilní trasy, případně o pobřežní a říční dopravu. Není ale dobře uzpůsobená pro dlouhé plavby přes oceán,“ uvedla pro ČT24 Camille Egloffová, odbornice na námořní dopravu ze společnosti Boston Consulting Group. Zaoceánské lodě se tedy budou muset spolehnout na jiné ekologické varianty. Mezi ně může patřit například zkapalněný vodík anebo zemní plyn.

Autor: Tereza Bečvářová


Vývoj ekologickým směrem zaznamenáváme ve všech oblastech dopravy. Autobus v Brně například pohánělo palivo z odpadních vod.


Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás podpořit? Zavítejte na náš Patreon! Prostřednictvím drobné částky nás můžete měsíčně i jednorázově podpořit a pomoci nám dále se rozvíjet.


Foto: ct24.cz, safety4sea.com

Zdroje: ct24.cz, yara.com

Příspěvek vytvořen 20

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek
Dobrý Zprávy