Milovníci nejen klasické hudby mají každý osmaosmdesátý den v roce důvod k oslavám. Ono číslo označuje počet kláves, slaví se totiž Den Piana. Iniciátorem tohoto projektu je německý klavírista, skladatel a producent Nils Frahm, který přesvědčuje svými vyprodanými koncerty o tom, že synonymem klavíru nejsou pouze jména Chopin a Beethoven.
Ve spolupráci s vydavatelstvím Erased Tapes Record a uměleckou agenturou Grimm se od roku 2015 Frahm rozhodl vzdávat hold všem příznivcům piana – od interpretů po ladiče. V tomto roce tak 29. března odstartují po celém světě klavírní koncerty, online události či akce svázané s hudební tématikou.
Piano Day neboli oficiální organizace vytvořená Nilsem Frahmem a jeho blízkými přáteli si dala za cíl oslavit klavír, trochu netradičními způsoby, a to skrze nejrůznější inovativní projekty související s tímto hudebním nástrojem po celém světě.
„Proč svět potřebuje Den klavíru? Z mnoha důvodů. Ale hlavně proto, že není na škodu oslavit klavír a všechno kolem něj: interprety, skladatele, stavitele klavírů, ladiče, ruchaře a hlavně posluchače,“ tvrdí Nils Frahm.
Prvním projektem, který Nils se svým týmem představil, byla stavba nejvyššího klavíru na světě: Klavins 450, maďarského výrobce Davida Klavinse. Podle jeho slov, klavírista musí ke klaviatuře vylézt na rampu po žebříku – klavír totiž měří na výšku čtyři a půl metru.
„Nejvhodnější hudbou pro tento nástroj bude velmi expresivní hudba jako například Rachmaninov, Skrjabin, ale i Beethoven bude na tento klavír znít úplně jinak,“ tvrdí Klavins.
Prvním jeho exemplářem byl pak odstěhován do studia skladatele Nilse Frahma v berlínském Funkhausu. Nils také k odstartování první edice Piano Day nahrál na jeho o něco menší verzi, (Model 370) postavenou tímtéž výrobcem, během jednoho sezení osm improvizovaných klavírních motivů, z nichž vzniklo jeho album Solo. Toto album následně umístil volně ke stažení na stránkách www.pianoday.org., ačkoli bylo možné si ho také zakoupit v podobě vinylu nebo cd.
Do projektu Piano Day se zapojila také Česká republika
Již tuto středu 29. března roku 2023 zazní z Holandska, Japonska, Polska, Velké Británie a mnoha dalších zemí z různých koutů světa zvuky klavírů. Taktéž v Praze v prostorách Zrcadlové kaple pražského Klementina se uskuteční koncert ve spolupráci s tímto projektem.
Posluchači se můžou těšit na německého skladatele Carlose Cipa, který v Praze vystoupil již několikrát. Aktuálně se vrací s tvorbou z nového alba Ourselves, as we are. Dalšími hosty budou Irena a Vojtěch Havlovi, kteří patří k nejvýznamnějším osobnostem české alternativní hudební scény. V Klementinu představí své nejnovější skladby pro čtyřruční piano, varhany a violoncello. Třetím vystupujícím bude pražský hudebník Petr Mazoch. V jeho intimních atmosférických skladbách se piano prolíná dalšími akustickými nástroji (kytara, harmonium, banjo). Věnuje se také hudební dramaturgii „Piano Day – Prague” a série komorních koncertů „Piano Potrvá” v kavárně Potrvá. Tak uvádí na sociálních sítích pořadatelé události Piano Day Prague 2023
Nils Frahm – netradiční pianista
Nils se seznamoval s hudbou již v dětství. Během hodin hry na klavír poznával jména největších klasiků předchozí generace až po současné tvůrce. Táhlo ho to, avšak trochu jinou cestou nežli orchestrální kariérou. Od školních let rád pracoval s mixážními pulty a velice mu záleželo na vysoko kvalitním zvuku. V roce 2011 prorazil se svým průlomovým albem Felt, což bylo jeho první studiové album ve vydavatelství Erased Tapes, které od té doby vydává jeho hudbu. Tuto hudební desku nahrával ve svém berlínském studiu pozdě v noci.
„Původně jsem chtěl udělat sousedům laskavost a utlumit zvuk svého klavíru. Pokud chci hrát na klavír během nočního klidu, jediným možným způsobem je položit před struny silný filc a hrát velmi jemnými prsty. Tehdy jsem zjistil, že můj klavír zní s tlumičem krásně. Proto jí definují jemné a intimní tóny,“ vzpomíná Frahm.
Dnes deska, vytvořená umístěním filcu na kladívka klavíru, definuje Frahmův charakteristický zvuk, který byl dalším vývojem dvoustopého experimentu Unter/Über. Po něm přišla práce se syntezátory v sekci Juno. V roce 2012, kdy se Nils zotavoval ze zranění palce, nahrál skladbu Screws, kterou daroval svým fanouškům k narozeninám.
O rok později se vrátil s novým albem Spaces vystihující jeho lásku k experimentování. Odpověděl tak na volání svých fanoušků, kteří toužili po desce, která by skutečně odrážela živé koncerty umělce. Album nahrávané po dobu dvou let zachycovalo živá vystoupení z jeho různých koncertů po celém světě. V roce 2013 vydal Nils také svou první hudební knihu Sheets Eins, v níž vůbec poprvé vydal noty ke skladbám jako Ambre a Said and Done.
V roce 2015 založil již výše zmíněný Piano Day spolu s vydáním alba Solo. Taktéž v tomto roce složil svůj první originální soundtrack k německému filmu Victoria režiséra Sebastiana Schippera. Spolupracoval také s Woodkidem na kritiky oceňovaném krátkém filmu ELLIS francouzského umělce JR. V roce 2016 během dvou let zrekonstruoval historickou východoněmeckou budovu Funkhaus z 50. let u řeky Sprévy, kde následně zplodil své vysoce oceňované album All Melody. Zrozené ze svobody, kterou mu nové prostředí poskytlo.
Po vydání alba All Melody podnikl celosvětovou koncertní show, kde absolvoval více než 180 vyprodaných vystoupení, včetně londýnského Hammersmith Apollo, losangeleské Disney Hall, Brooklyn Steel, pařížského Le Trianon či Opery v Sydney. Během koncertování vydal v roce 2018 a 2019 doprovod alba All Melody v podobě třech EP*. Ve kterých se zaměřuje na akustickou paletu zvuků se sólovým klavírem a harmoniem v popředí, či perkusivními a elektronickými prvky. Všechna tři EP jsou k dispozici také jako jedno plnohodnotné vydání s názvem All Encores, které obsahuje 80 minut hudby.
U příležitosti Dne klavíru 2020 vydal Nils album Empty. Jednalo se o sbírku sólové klavírní hudby, kterou původně nahrál jako soundtrack ke krátkému filmu, který natočil se svým přítelem a režisérem Benoitem Toulemondem v roce 2012. Film je možný ke zhlédnutí na na YouTube kanálu Nilse Frahma. V prosinci téhož roku vydal koncertní film Tripping with Nils Frahm, který doprovází živé album vydané u Erased Tapes Records.
Na oslavu Dne klavíru zpřístupnil Nils v březnu 2021 album Graz a jeho sedmitrackové album 2X1=4, které vyšlo v září u LEITER s jeho dlouholetým spolupracovníkem FSBlumm.
Nilsovo nejnovější album Old Friends New Friends je sbírkou 23 sólových klavírních skladeb, téměř všech dosud nevydaných a z toho či onoho důvodu vynechaných z předchozích alb a projektů.
*EP – neboli Extended play je označení hudební nahrávky obvykle obsahující kolem tří až šesti. Nahrávky ve formátu EP vydávaly především nezávislí interpreti z ohledu na to, že oproti LP jsou náklady na EP nižší. Dodnes se EP užívá k propagování nebo k experimentování.
Autor: Izabela Waclawková
Klasická hudba není nic pro vás? Poslech klasické hudby vám může nabídnout mnohé přínosy, jak se můžete dočíst v našem článku.
Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás nějak podpořit? Prostřednictvím drobného příspěvku na náš transparentní účet můžete jednorázově či pravidelně pomoci Dobrým Zprávám se i nadále rozvíjet.
Foto: vanyaland.com, nilsfrahm.com, laughingsquid.com
Zdroj: www.nilsfrahm.com, en.wikipedia.org, bimkal.pl, operaplus.cz, fullmoonzine.cz, www.pianoday.org, facebook.com