Díky projektu Čtení pomáhá jde ročně 10 milionů korun na charitu

Dobrý Zprávy 25. 2. 2020

Číst již od útlého věku a zároveň pomáhat potřebným. To byl nápad, se kterým před devíti lety přišel podnikatel Martin Roman. Projekt Čtení pomáhá, který je určen žákům základních a středních škol, usiluje o zvýšení čtenářské gramotnosti. Peníze získané ze přečtení knihy následně putují na charitu, kterou si volí sami čtenáři.

Zapojení se je jednoduché. Stačí být žákem základní, nebo střední školy, zaregistrovat se na stránkách projektu a přečíst jednu z vybraných knížek. A že je z čeho vybírat. V seznamu více než 120 knih, které volí odborná porota v čele se Zdeňkem Svěrákem, si přijdou na své jak začínající čtenáři, tak i ti, které už čeká příprava na maturitu z českého jazyka a literatury. Vybrat si tak můžou například Čapkovu Dášenku, Harryho Pottera od J. K. Rowlingové nebo Orwellovo 1984.

Přečtená kniha = 50 kreditů

Ve chvíli, kdy žák knihu dočte, pouští se do krátkého testu zaměřeného na danou knížku a jeho úspěšným splněním získává kredit v hodnotě 50 korun. V tu chvíli se mu otevírá brána do světa pomoci a je jen na něm, na jakou sbírku se rozhodne danými kredity přispět. Možností je opravdu mnoho. Nasbírané kredity může školák darovat na pomoc lidem po úrazech, mentálně postiženým osobám, zvířatům nebo seniorům. Na výběr je například podpora Klubu učitelů seniorů města Havířova nebo příspěvek na stropní zvedací systém pro vozíčkáře, který je užitečný a využívaný při každodenních činnostech hendikepovaného.

Pomoc pokračuje i v letošním roce

Do projektu se zapojují základní i střední školy po celé republice.

Zakladatel Čtení pomáhá Martin Roman je sám překvapen zájmem studentů a školáků, kterých je k dnešnímu dni zaregistrováno více než 263 tisíc. A zájem neklesá. To například dokazuje i sbírka Pomozte dětem, která byla do projektu zařazena 4. prosince 2019 a již teď je pro ni díky školákům vybráno přes 50 tisíc korun.

„Projekt by měl pomoci dát čtenářství nějaký další rozměr. Děti si řeknou: moc se mi číst nechce, ale když si to přečtu, můžu udělat dobrý skutek. To pro spoustu dětí, hlavně v tom nižším věku, může být dobrá motivace,“ říká Roman.

Alternativní výuka literatury

Čtení pomáhá již našlo uplatnění i na školách, kde jej učitelé využívají jako pomůcku při výuce literatury. Někteří kantoři pomocí testů žáky zkouší, zda zadanou knihu opravdu přečetli, jiní pracují s funkcí výtisku, který může sloužit jako část čtenářského deníku. Mimo jiné školy rovněž uspořádávají soutěže o nejlepšího čtenáře třídy. Možností, jak projekt edukativně a efektivně využít, je mnoho.

Autor: Aneta Luksová

Zdroj textu: ctenipomaha.cz, youtube.com

Zdroj fotky: ctenipomaha.cz, skolablansko.cz, canva.com