Aplikace Bright Sky CZ společně s doručovateli a kurýry pomáhá obětem domácího násilí

Tereza Sládečková 17. 4. 2021

Domácí násilí trvá i během pandemie. Omezení, zvlášť ta spojená s pohybem, mohou teď ještě negativněji dopadat na oběti domácího násilí a jejich děti. Kontakty, už tak omezené, se často zmenšují jen na doručovatelky a kurýry. Ti by také společně s aplikací Bright Sky CZ měli nabízet jednoduchou pomoc. ROSA – Centrum pro ženy, z.s. a Nadace Vodafone ve spolupráci s Českou poštou a šesti dalšími soukromými dopravci připravili pro doručovatele informace, jak obětem domácího násilí mohou pomoci.

Kurýři se mohou často stát nechtěnými svědky a být také jen jedna z mála šancí na pomoc. Přesné instrukce, jak v takovém případě postupovat a jak se zachovat, dostávají zaměstnanci České pošty, kurýři online supermarketu Rohlík, rozvážkové služby Dáme jídlo, služby Zásilkovna a čtyř dalších doručovatelů. „Pokud přijde pro zásilku viditelně uplakaná žena, nebo se z bytu či domu ozývá křik či nadávky, není asi vše v pořádku. A zeptat se, jak druhému je, nic nestojí a ti lidé na to velmi často čekají, “ říká spoluautorka aplikace Bright Sky CZ Branislava Marvánová Vargová z organizace ROSA – Centrum pro ženy, z.s. pro web Nadace Vodafone.

A jak zhruba by měli kurýři a poštovní doručovatelé postupovat? Měli by oběť ujistit, že situace není její vina, dále zjistit, zda je v bezpečí, nebo je nutné přivolat Policii ČR. Dalším krokem je odkázat na mobilní aplikaci Bright Sky CZ.

Ta vznikla v roce 2018 v Anglii. Oběti domácího násilí ji tam už použili u více než 130 000 případů. Česká verze vychází z té britské, je ale upravena podle českého právního prostředí. Na jejím vývoji se podílela Nadace Vodafone, ROSA – Centrum pro ženy, z.s., Ministerstvo vnitra ČR a Policie ČR.

Bright Sky CZ nabízí tříminutový dotazník, podle kterého může daná osoba posoudit, v jak velkém nebezpečí se ve vztahu nachází. Oběti domácího násilí zde také najdou spoustu užitečných kontaktů na centra pomoci nebo funkci Můj deník. Ta slouží k zaznamenávání důkazů a fotek domácího násilí, které se ale neukládají do samotného zařízení a pachatel k nim tak nemá přístup. Aplikace je rovněž určená pro lidi, kteří mají starost o své blízké, pracovní kolegy a kolegyně, kamarády či kamarádky a neví, jak se v dané situaci zachovat. „Aplikaci Bright Sky CZ od začátku vnímáme i jako nástroj osvěty. Kurýři ani doručovatelky nemají suplovat odbornou psychoterapeutickou pomoc, ale mohou jednoduše lidem v nouzi ukázat, kudy k ní vede cesta,“ popisuje programová manažerka aplikace Bright Sky CZ Veronika Řídelová z Nadace Vodafone.

Zapojené doručovací, roznáškové služby a pošta se k iniciativě staví velice kladně. Služba Dáme jídlo už vyškolila skoro všech 1200 kurýrů. Zásilkovna instrukce sdělila i personálu na výdejních místech nebo zaměstnancům zákaznického servisu. „Oběti domácího násilí mohou být uvězněny v neřešitelné situaci a toto může být cesta, jak je z ní dostat,“ říká Milan Šmíd, marketingový ředitel skupiny Packeta, kam patří také česká Zásilkovna. Stejný pohled na věc sdílí i Česká pošta. „Přišlo nám zcela samozřejmé se zapojit do aktivity, která pomáhá a může vyřešit problémy, které z vnější strany domovních dveří nejsou vidět,“ říká ředitelka Nadace České pošty Marta Selicharová.

Autor: Tereza Sládečková


Do boje proti domácímu násilí se pustila také společnost IKEA. V rámci kampaně za bezpečný domov zvyšuje povědomí o problematice a podporuje změnu legislativy.


Zdroj: nadacevodafone.cz, irozhlas.cz

Foto: nadacevodafone.cz, dotekomanie.cz