Už čtvrtým rokem se stovka základních a středních škol zapojuje do projektu Týdny mediálního vzdělávání, který pořádá organizace Člověk v tísni. V minulých letech desítky novinářů a pracovníků mediálních organizací navštěvovali školy a po dobu několika týdnů se studentům snažili přibližovat svět médií. Za pomoci vzdělávacích programů, seminářů a debat, měli za cíl zvýšit jejich mediální gramotnost. Kvůli mimořádné situaci však letos organizace veškeré své materiály zpřístupnila online na portálu Jeden svět na školách (JSNS).
Učte se z domova
Jak jste na tom se znalostmi médií můžete zjistit ihned. Na webu si vy nebo vaše děti změříte mediální gramotnost pomocí MQtesteru. Proklikáte se různými úrovněmi, odpovíte na pár otázek a získáte procento úspěšnosti. Pokud se chcete zlepšit, můžete zabrouzdat do interaktivní cvičebnice MQposilovna. Vaším virtuálním instruktorem bude známý český youtuber Karel Kovář alias Kovy, který vás naučí metodu pěti klíčových otázek, zvanou Kovyho mediální ring. Za pomoci krátkých videí a pár cvičení se naučíte rozeznávat nejen různé typy médií, ale především reklamy a skrytá sdělení. Pokročilejší mohou pracovat rovnou s druhou učebnicí a naučit se o soukromí na internetu a podrobnějším fungování digitálních firem.
Je to už druhým rokem, co Kovy na projektu spolupracuje. „Mediální gramotností by měl v dnešní době informačního chaosu disponovat každý z nás. Dopady sociálních sítí a stovek zdrojů informací na formování názorů, schopnost argumentace i kritické myšlení jsou drtivé a ukazuje se, že nejsme na novou dobu připraveni,“ uvádí v tiskové zprávě projektu.
Dosavadní úspěch Týdnů mediálního vzdělání je způsoben i tím, že je veden zábavnou formou. Zkusit si to můžete i vy: falešné reklamní spoty, zvláštní konspirační teorie, sledujete, klikáte a plníte různé aktivity. Většina z nich je koncipována skupinově, proto je vhodné vyzkoušet si je například s rodinou. Kdo ví, možná vás samotné zaskočí, co všechno o médiích ještě nevíte. Vybrat si můžete hned z několika okruhů – Fake news a dezinformace, Sociální sítě a internet nebo Reklama a marketing, u káždého jsou k dispozici i průvodná videa.
Vzdělávací programy
Na potřebu mediální výchovy upozorňují delší dobu různé instituce. Z nedávného výzkumu mediální agentury MEDIAN prováděné na tisících žáků gymnázií a středních škol vyplynulo, jak nízké jsou jejich znalosti o fungování médií. V několika úlohách testujících schopnost posoudit mediální sdělení, uspěla ve více než 60 % pouze jedna pětina studentů. U gymnazistů byla schopnost dvakrát vyšší, přesto jí nedosáhlo více než 40 % žáků. Tato hluboká nedostatečnost v mediálním vzdělání vedla ředitele programu JSNS Karla Strachotu, spolu se zástupci mediálních a technologických institucí, k otevřenému dopisu ministru školství Robertu Plagovi, ve kterém apelovali ke změnám. „V oblasti mediálního vzdělávání je potřeba provést systémové změny, jejichž nositelem by mělo být ministerstvo školství. Samozřejmě platí, že klíčová je role vyučujících. Těm se však musí dostat potřebné podpory,“ uvádí v dopise.
Již v minulém roce začala pilotní fáze širšího projektu Člověka v tísni spojeném s mediálním vzděláváním na školách. Deset středních odborných škol a učilišť v regionech s nejnižší mediální gramotností se během dvou let účastní vzdělávacích setkání akreditovaných ministerstvem školství. Školy dostaly výukový plán pro začlenění mediálního vzdělávání a zavedly Den mediální gramotnosti, při kterém se žáci setkávají s odborníky a plní s nimi aktivity. Cílem je do projektu zahrnout postupně co nejvíce učilišť a odborných škol po celé České republice.
Mediálnímu vzdělávání se nezisková organizace Člověk v tísni věnuje dlouhodobě. Už od roku 2001 nabízí školám vzdělávací programy, mezi nimiž je i Jeden svět na školách. Skrze tento program dává příležitost zúčastnit se projektů, jako jsou dokumentární festival o lidských právech Jeden svět nebo Týdny mediálního vzdělávání. „Bohužel na našich školách zatím vzdělávání v této oblasti nijak intenzivně neprobíhá. Učitelé si uvědomují jeho potřebnost, ale chybějí jim dostatečné znalosti, dovednosti, podkladové materiály a celková podpora,“ uvádí v tiskové zprávě ředitel společnosti Člověk v tísni Šimon Pánek.
Autor: Lea Schellongová
Zdroj: Jsns.cz
Foto: Jsns.cz