Klasickou Barbie s dlouhými blonďatými vlasy si z našeho dětství pamatuje každý. Byla snem každé holčičky, která si přála být jako ona. Výrobci hraček se dnes však raději přiklánějí k tomu, aby do hraček děti promítaly sebe. Jak se k tomu ale postaví děti s větším či menším handicapem? Na tuto otázku odpovídá organizace Toy like me, která vyrábí hračky právě pro tyto děti.
Zakladatelkou celé kampaně je britská novinářka Rebecca Atkinson, která se dříve angažovala například v britské BBC. Vždy ji zajímalo, jak různé firmy reprezentují rozdílnost. „Je směšné, že na světě je 150 miliónů dětí s handicapem, ale ani jedna Barbie s naslouchátky,“ uvádí.
Sama Rebecca Atkinson jako malé dítě musela nosit naslouchátka. Nikdo z jejích vrstevníků však podobnou pomůckou nedisponoval, neviděla je ani na žádné hračce. Připadala si jako ošklivé káčátko. V dospělosti se tedy rozhodla spojit s několika rodiči, kteří mají handicapované dítě a společně rozjeli na sociálních sítích kampaň označenou jako #ToyLikeMe.
Hashtag doplnila vlastnoručně vyrobenou panenkou na vozíčku nebo se slepeckou holí. Iniciativa se stala okamžitě hitem sociálních sítí. Pak už zakladatelům nebránilo nic v tomu, aby založili online petici, ve které žádají hračkové giganty jako jsou například Mattel, Lego nebo Playmobil, aby uvedly na trh figurky s postižením.
Odezva na sebe (ne)nechala dlouho čekat
Jeden z prvních velkých výrobců, který rodiče vyslechl byla německá firma Playmobil. Vedle ní poté i menší firmička MakieLab, která s pomocí 3D tisku poslala na trh panenku s naslouchátky nebo kožním onemocněním. Ředitel
Matthew Wiggins si nápad velice pochvaloval a doufal, že díky novým panenkám učiní spoustu malých holčiček šťastnými.
Nezvyklého mlčení se ale iniciativa dočkala od Lega. Toy like me tedy založilo novou petici směřovanou pouze dánskému obrovi. I přes 20 tisíc podpisů se zde však nic nezměnilo. Místo smutnění na to šli fištrónsky.
O Vánocích firma Lego vyhlásila soutěž o nový design s tím, že vítězný zrealizují. Toy Like Me navrhla skatepark pro vozíčkáře a mezi voliči to mělo úspěch. V lednu 2016 tedy výrobce známé stavebnice poslal na trh první figurku na invalidním vozíčku. Britský tisk psal o velkém vlivu Rebeččiny iniciativy a příběhu se chytla už i celosvětová média.
Na otázku, zda jsou hračky s naslouchátky a invalidními vozíčky určené jen pro handicapované děti má Rebecca Atkinson jasnou odpověď. „Určitě ne, právě naopak. I zdravé děti by měly vědět, že mezi jejich vrstevníky se může objevit někdo, kdo neslyší tak dobře jako ony a musí mít pomůcku,“ svěřila se týdeníku Respekt.
Autor: Kristina Němcová
Foto: makie.com, Facebook – Toy Like Me