Třicet milionů návštěvníků letos zamíří do Ósaky na EXPO 2025. Mezi nimi i českoslovenští veteráni a jejich posádky

Z Prahy do japonské Ósaky za dvacet jedna dní v desítky let starých veteránech? To je nemalý cíl Expedice ROBOT, která vyráží na světovou výstavu EXPO 2025. Posádky sedmi automobilových veteránů vyrazí na 18 000 kilometrů dlouhou trasu. To by byla pořádná dřina i v moderním autě, natožpak v půl století starém „auto veteránu“. Jak se na výpravu posádky připravují a co je čeká? Milovníci veteránů, pohodlně se usaďte, přinášíme vám přehled informací nejen o EXPU 2025, ale hlavně o epické cestě, která píše příběh.

Česká výprava celkem sedmi historických vozů pojede přes jedenáct různých zemí. Cesta povede kromě evropských zemí i přes státy jako jsou Gruzie, Ázerbájdžán, Kazachstán, Čína, Jižní Korea, a nakonec samozřejmě Japonsko, kde se koná samotná výstava EXPO 2025, kam má expedice namířeno. Světová výstava neboli Expo se letos již podruhé koná v japonské Ósace, kam se vrací po 55 letech. Mezi expozicemi více než 160 zemí má své místo i český pavilon. Stavba připomíná tvar spirály a je postavená ze dřeva a skla jako odkaz na české sklářství, které má v České republice dlouhou historii. Od přízemí až na střechu pavilonu vede stálá expozice interpretující filozofii nejznámějšího českého umělce a malíře Alfonse Muchy, který je v Japonsku nesmírně populární. Během šestadvaceti týdnů, od 13. dubna do 13. října 2025, kdy Expo poběží, budou návštěvníci svědky největšího představení české kultury. Představí se více než 200 českých umělců a různé žánry od klavírních koncertů přes vážnou hudbu, moderní vystoupení až po loutkohru. Nelze také opomenout typickou českou gastronomii, která neodmyslitelně patří k české kultuře. Přímo v přízemí českého pavilonu se nachází restaurace, kde si mohou návštěvníci z celého světa vychutnat tradiční česká jídla připravená špičkovými šéfkuchaři.  

Pro letošní expedici organizátoři zvolili ústřední téma Vytváření budoucí společnosti pro naše životy. Spojením tradičního řemesla, moderních technologií a udržitelných principů se Česká republika, která se jako samostatný stát světové výstavy účastní již pošesté, prezentuje jako kreativní země s bohatým kulturním dědictvím. Představí spojení tradice, inovace a udržitelnosti, propojení výtvarného umění a živých vystoupení s digitální technologií nebo nabídne českou kuchyni v moderním pojetí.

Spontánní nápady jsou ty nejlepší. Důkazem toho je i Expedice ROBOT

Jestli je ještě něco, na co můžeme být jako český národ pyšní, je to naše automobilové dědictví. A tak když milovník veteránů, Josef Zajíček, viděl návrh budovy českého pavilonu, ihned dostal nápad, že by na ploše před ním, pod střechou, měla stát československá auta. Přeci jenom jsme historicky automobilová země a rozhodně máme co ukazovat, navíc by byla škoda nevyužít prázdného prostoru před stavbou českého pavilonu. Českoslovenští veteráni se tam budou krásně vyjímat, mají totiž své místo i v japonské historii. V roce 1908 si japonská císařská rodina pořídila jako první vůz Laurin & Klement a Česká republika je celkově v Japonsku vnímána jako automobilová velmoc.

Shodou okolností, aby toho nebylo málo, přesně před 55 lety se uskutečnila Expedice Sakura. Psal se rok 1970 a čtyři mladí, ale nesmírně odvážní muži se vydali částečně pěšky a částečně stopem na neuvěřitelnou cestu z Prahy do japonské Ósaky na EXPO 1970. Expedice Sakura v čele se Zdeňkem Thomou překonala tisíce kilometrů, a právě v jejich stopách se vydá Expedice ROBOT. Tentokrát ani stopem, ani pěšky, ale v historických vozech. Jedna Tatra, čtyři škodovky, Ford Mustang a zástupce země vycházejícího slunce Toyota. Obě výpravy mají něco společné – stejný cíl a stejné nadšení. Expedice Sakura 1970 se stala pro Josefa Zajíčka, majitele Autodromu Most a také hodinářské značky Robot, velkou inspirací a rozhodl se na ni volně navázat, když spontánně prohlásil, že do Ósaky dojede svou Tatrou 603. Tento nápad se velmi zalíbil Ondřeji Soškovi, generálnímu komisaři účasti České republiky na EXPU 2025, doslova tak stačila jediná schůzka a nápad byl na světě.

Každé velké dobrodružství začíná vizí

K tomu, aby se ale nápad stal skutečností, čekala na posádky jednotlivých aut ještě kupa práce. Auta musela dostat vše, co potřebovala na cestu přes dva kontinenty. Například větší nádrž, která u aut zajistí dojezd delších úseků bez nutnosti tankování. Jelikož posádky chtějí denně ujet kolem tisíce kilometrů, takových úprav muselo být provedeno mnohem více. V garáži to tak „jelo naplno“. Některá auta si vyžádala pouze drobné změny, zatímco jiná prošla pořádnou proměnou a byla rozebrána do posledního šroubku.

Veteráni vyrazí vždy s dvoučlennou posádkou a jistit je pak bude dvoučlenný tým s moderním autem a s autopřepravníkem pro případ, že by cestou došlo k nějaké fatální poruše. Prvním a nejstarším vozem na startu bude Tatra 603 z roku 1959, se kterou pojede vedoucí expedice Josef Zajíček společně s Robinem Běhalem. „Šestsettrojku“ před startem čekala řada úprav, od vylepšeného chlazení, moderních tlumičů přes výměnu pneumatik pro vyšší nosnost a větší odolnost, až po kompletně předělanou elektroinstalaci. Zavazadlový prostor byl využit na 150 litrovou nádrž a vyměněna byla i přední lavice dvěma samostatnými sedačkami, což umožnilo další změnu, a sice výměnu kloubového řazení pod volantem za klasické řazení na podlaze. Přidány byly i bezpečnostní pásy a na střechu připadla zahrádka s přídavnými světly, dvěma rezervami, a dokonce i venkovní sprchou se 70 litry vody.

Dále se účastní rovnou čtyři vozy značky Škoda: dvě Octavie z let 1961 a 1962, nebude chybět ani Škoda 100 z roku 1973 a nejmladší Škoda 120 z roku 1980. Československé automobily ještě doplní Toyota Celica ST z roku 1977. Možná si teď říkáte: „Proč japonské auto? Není škoda, že nepojedou výhradně československá auta?“ Posádka Toyoty, Lubomír Pešák a Ivan Uher s úsměvem odpovídají: „Když jedeme až do Japonska, tak chceme ukázat, že i jejich legendy zvládnou takovou výzvu. Věříme, že budou mít radost.“ Toyota však není jediným autem ROBOT Expedice, které nemá svůj původ v Československu. Přidá se totiž i ikonický Ford Mustang z roku 1966, který je mezi ostatními trochu jedinečný, nepochází totiž z Česka ani z Japonska. Navíc se k výpravě přidal až dodatečně, ale o to větší nadšení přináší. „O expedici jsme se dočetli na internetu a okamžitě nás to nadchlo,“ říká Dalibor Šebek, majitel Mustanga, který společně s Martinem Novotným tvoří poslední tým s číslem sedm. Je to výzva, která spojuje dřinu, týmového ducha a pořádnou porci dobrodružství, a s tím do toho taky všech sedm týmů jde. Jejich cílem je hlavně dojet a propagovat český a československý autoprůmysl. „Chceme ukázat, že československý průmysl tenkrát, i když byl omezený tou dobou, jak technologickou i materiální, tak ale přesto jsme tady vyráběli krásná auta, která jsou spolehlivá a dovezou nás až do cíle,“ dodává Josef Zajíček.

Mise přátelství a míru mezi národy

Zatímco je světová výstava už přes měsíc v plném proudu a český pavilon doslova praská ve švech, posádky sedmice klasických veteránů ladí poslední detaily před slavnostním odjezdem z Pražského hradu 21. června 2025. Neřešily se pouze technické úpravy, ale i administrativní stránka plánování cesty. Problém by totiž mohl nastat při přejezdu hranic směrem na východ, problematická by potom mohla být hlavně cesta po celé Číně, kde vás nenechají jezdit jen tak bez dozoru. Důležité tedy bylo najít informace, kde se dá a postupně požádat všechny státy, kterými se bude projíždět o záštitu a pomoc. V současné době by však mělo být vše vyjednané a auta připravená na svou životní cestu. Celá expedice má ukázat, že Česká republika měla a stále má světu co nabídnout. Výprava není jen o cestě za zážitky. Cílem je spojit lidi a kultury, připomenout příběh jedinečných československých automobilů a přenést ducha dobrodružství a přátelství až do Japonska.

Autorka: Kateřina Pirožková

Editorka: Natálie Unarová


Na tematiku dopravních prostředků se dá nahlížet z různých úhlů. Dají se ještě nějak využít vyřazené tramvaje?


Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás nějak podpořit? Prostřednictvím drobného příspěvku na náš transparentní účet můžete jednorázově či pravidelně pomoci Dobrým Zprávám se i nadále rozvíjet.


Zdroj: expo2025czechia.com, garaz.cz, auto.hn.cz

Foto: ROBOT Expedice Praha-Ósaka EXPO 2025 (Instagram)

Příspěvek vytvořen 6

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek
Dobrý Zprávy