The Global Teacher Prize aneb když učitel bere své povolání jako poslání a ne jako povinnost

Každý učitel bere své povolání trochu jinak, někdo učení a kontakt s dětmi miluje, jiný zase své povolání bere jako stereotypní povinnost, která ho živí  a kdyby měl jinou možnost, už by neučil.

Právě v těchto dnech proběhl nultý ročník soutěže – Global Teacher Prize (GTP) v České republice, která je součástí projektu „Učitel, povolání snů“.

Jakou historii má tato soutěž a o čem vlastně je?                                                                                          

První ročník ceny The Global Teacher Prize byl vyhlášen již v roce 2014 jako reakce na výsledky výzkumu, který poukazuje na postavení učitelů a hodnotí prestiž učitelské profese. Výzkum proběhl v celkem 21 zemích světa (včetně ČR). Důležitými aspekty výzkumu byly především platy učitelů, postoje studentů k jejich učitelům a názory studentů na vzdělávací systém v jejich zemi. Tato analýza, nebo lépe řečeno výzkum, prokázal, že prestiž učitelské profese celosvětově upadá.  Podle britské nadace Varkey Foundation (VF), která mezinárodní cenu GTP pořádá, je nedostatek vzdělání hlavním faktorem mnoha politických, sociálních a hospodářských problémů v dnešním světě. Nadace VF se nechává slyšet s názory, že vzdělání pozitivně ovlivňuje naši budoucnost a cílem celého projektu je především změnit pohled, na kterým je v dnešní době nahlíženo na učitele

www.idnes.cz

Jak soutěž probíhala a dopadla u nás?

Odborný panel během září navštívil sedm finalistů v jejich pracovištích. Na základě jejich práce při hodinách vybrala porota tři vítěze. Na prvním místě skončila Jana Kopecká, která za výhru získala finanční šek.

„Oslovilo nás, že přemýšlí o tom, co budou děti potřebovat v životě. Skvěle umí směřovat pedagogické cíle, které jsou v hodinách důležitým aspektem a v tomto případě tam jsou. V neposlední řadě se snaží o to, aby děti byly spokojené,“ řekl předseda hodnotícího panelu Lumír Al-Dabagh.

Nečekala jsem, že v takové konkurenci uspěji. Myslím, že jsem zaujala tím, že se snažím vytvářet dobrou atmosféru a mít ke každému žákovi individuální přístup, učit je porozumění a toleranci,“ okomentovala vítězka Kopecká svoje prvenství.

Na druhém místě se umístila paní Andrea Tláskalová. Odborná porota ocenila, že sebe samotnou nebere jako učitelku předmětů, ale dětí. Na bronzovém stupínku byl oceněn Bohuslav Hora, u kterého porota pozitivně ohodnotila jeho přístup k inovačním způsobům výuky. Zároveň je příkladem učitele, který se nebojí o své zkušenosti a poznatky podělit se svými kolegy.

Nultý ročník soutěže konané u nás se velmi povedl a už nyní bych rád pozval všechny inspirativní pedagogy, kteří působí na základních a středních školách v České republice, aby se přihlásili do oficiálně prvního ročníku, který bude vyhlášen počátkem příštího roku,“ doplnil Zdeněk Slejška, ředitel vzdělávací organizace EDUin.

Autor: Jiří Kuchař

zdroj: aktualne.cz, idnes.cz

Příspěvek vytvořen 860

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek
Dobrý Zprávy