Při slově letadlo si dnes každý vybaví velký objekt s masivním trupem a křídly s tryskami. Tak tomu bylo odjakživa. Ovšem pro budoucí generace se může za tímto slovem skrývat stroj úplně jiného tvaru. Nizozemské aerolinky KLM testují letadlo s velmi futuristickým vzhledem ve tvaru písmene V. Nejenže se první let vydařil, nový model letadla může znamenat i úsporné a k životnímu prostředí šetrné létání.
V loňském roce slavila nizozemská letecká společnost KLM sto let od svého založení. Kromě připomínání si toho, co bylo, byl prostor i pro vize do budoucna. Letecký průmysl, přestože je využíván stále hojněji, je jedním z největších znečišťovatelů životního prostředí – zanechává nezanedbatelnou uhlíkovou stopu. I když vzdušná doprava zaznamenala za uplynulý půlrok nebývalý pokles, očekává se velmi rychle návrat k „normálu“, kdy se obloha nad námi letadly bude jen hemžit. To všechno jsou důvody, proč se většina vědců v této oblasti snaží vytvářet nové, udržitelnější způsoby létání. Zmiňovaná KLM tento trend jen potvrzuje.
Právě v loňském roce, kdy si nizozemská aerolinka připomínala výročí svého vzniku, se do její historie zapíše i další milník. Tím je úspěšný test prototypu letadla s názvem Flying-V, které může znamenat revoluci v celé oblasti létání.
Na vývoji podivného modelu ve tvaru písmene V, který se tváří jako návštěva z budoucnosti, se podílela i Technická univerzita v Delftu a další partneři. Do vzduchu tehdy vzlétl tři metry dlouhý model o hmotnosti 22,5 kilogramu, jejž pilot ovládal ze země. Letoun měl za úkol vzlétnout, ve vzduchu provést několik manévrů a bezpečně přistát. Test tedy mohl na první pohled vypadat jako pouhá zábava fanoušků modelů letadel. Bylo za ním však neuvěřitelné množství tvrdé práce a největším rozdílem byla skutečnost, že po celou dobu letu sbíral prototyp Flying-V data a informace, které přispějí k jeho dalšímu zdokonalení a aerodynamické optimalizaci. Samotný let probíhal téměř bez obtíží.
„Jednou z našich obav bylo, že letadlo může mít nějaké potíže se vzletem, protože předchozí výpočty ukázaly, že by mohlo dojít k přetáčení letadla,“ uvedl vedoucí projektu Roelof Vos. Nežádoucí rotace se však projevila až při osmdesátikilometrové rychlosti.
Největší výhodou letadla ve tvaru V – a tedy i důvodem proběhlých testů – je fakt, že letadlo menších rozměrů dokáže na své palubě přepravit stejný náklad a počet pasažérů jako dnešní stroje za výrazně menší spotřeby paliva. Roli masivního trupu plní samotná křídla a piloti letadlo ovládají ze špičky „véčka“, kde se obě křídla spojují. Konstruktéři vypočítali, že díky lepším aerodynamickým vlastnostem a nižší hmotnosti stroj spotřebuje zhruba o 20 % méně paliva než současné nejmodernější modely. Výrazně šetrnější Flying-V tak může představovat určitý předstupeň bezemisních letadel, jejichž chvíle je ještě daleko v nedohlednu.
Při pohledu do historie zjistíme, že letadlo ve tvaru V není až takovou vizí z budoucnosti, jak by se mohlo zdát. Například konstruktér Hugo Junkers ho již před více než stoletím považoval za ideální řešení pro dálkové lety přes Atlantik. Zůstalo však pouze u myšlenky a k realizaci letu nedošlo. O podobný nápad se stejným výsledkem se za druhé světové války pokusili i němečtí konstruktéři. Letadlo vidlicovitého tvaru později používalo i americké letectvo, například při spolupráci společností NASA a Boeing.
Autor: Lukáš Kuřík
V části nizozemského města Utrecht budou vaším jediným dopravním prostředkem kolo nebo vlastní nohy. Zákaz vjezdu aut má podpořit udržitelnost.
Zdroj: CzechCrunch
Foto: CzechCrunch, CNN