RECENZE: Očekávaný snímek To nic, drahá budí lásku i nenávist

Jeden z nejočekávanějších filmových počinů letošního roku To nic, drahá dorazil do kin na konci září. Americký psychologický thriller režisérky Olivie Wilde lákal diváky především na zpěváka Harryho Stylese a několikrát oceňovanou herečku Florence Pugh. Ihned po uvedení se diváci rozdělili na dva tábory, jedni si snímek zamilovali, druzí z kin odcházeli zklamaní.

Příběh nás zavádí do 50. let minulého století, kde v městečku uprostřed kalifornské pouště žije šťastně zamilovaná manželská dvojice Jack a Alice (Harry Styles a Florence Pugh). Městečko je součástí projektu Victory a na první pohled se tváří jako ráj na zemi, kde žijí mladé manželské páry, užívající si bezstarostného života. Zatímco muži ráno mizí do práce, aby mohli pracovat na utajeném projektu, ženy uklízí, vaří a chodí s kamarádkami na lekce baletu. Co se zpočátku zdá jako naprostá idyla, se rychle začne měnit v noční můru.

Hlavní hrdinka Alice si začne všímat zvláštních věcí, které se stávají jí nebo lidem v jejím okolí. Rychle přichází na to, že tvůrce Victory projektu Frank něco tají. Postupně tak začíná pátrat po indiciích a rozkrývá hrůzostrašné tajemství skryté za celým projektem. Opakovaně zažívané zoufalství hlavní hrdinky nezmenšují ani její nejbližší osoby, manžel Jack a nejlepší kamarádka Bunny, jelikož Alice neustále utvrzují v tom, že je vše v pořádku. Dramatický vrchol, k němuž snímek v závěrečných scénách dospěje, je však rozuzlením neobjasněné zápletky, která se ztratila ve smyčce příběhu.

Krasojízda Florence Pugh

Není žádným tajemstvím, že je Florence výborná herečka a každý film svým výkonem posune minimálně o hvězdičku nahoru. Scény, ve kterých se během filmu objeví, ukradne natolik, že opařený občas zůstává i její herecký kolega Styles. Přestože není známý zpěvák hercem, odvedl dobrý výkon, jeho herecké nasazení ale bylo pouze průměrné. Kdyby místo něj obsadila režisérka někoho zkušenějšího, mohla by představitelka Alice naplno využít svůj potenciál. Většinu scén musí táhnout sama, protože se jí nedostává kvalitní herecké odezvy.

Za zmínku stojí také Chris Pine, který ztvárnil roli Franka. Pine je zárukou kvality, podobně jako u Florence však nebyl jeho potenciál naplno využit. Během snímku se párkrát zjeví a čekáme od něj velké věci. Scéna, kde ho Florence konfrontuje, je jedna z nejpovedenějších. Jediným problémem je, že údajný záporák nedostane dostatečný prostor na plátně. V dramatickém finále funguje jako vedlejší postava pouze přihlížející událostem, kterým měla zabránit.

Kinematografický skvost

Vizuální stránka filmu diváky uchvátí na první pohled. Precizní záběry kamerou a pestré barvy jako u slavného muzikálu La La Land dodávají snímku ten správný šmrnc. Ani hudební stránka nezůstává upozaděna. Famózní soundtrack zvyšuje laťku filmu zejména při dramatických scénách. Písnička With You All The Time, která se line na pozadí celého příběhu, se divákovi ihned zaryje pod kůži.

Téma patriarchální společnosti, v níž je hlavní náplní žen uspokojit své muže, funguje jako záměrná metafora. Právě režisérčina kritika tohoto systému se stala námětem na film. Bohužel se mu scénář nevěnuje dostatečně do hloubky. Téma patriarchátu tak zůstane nedotažené, stejně jako další společenské problémy, na které film poukazuje. I přes všechny nedostatky si však toto mysteriózní drama zaslouží vaše shlédnutí. Dějová linka příběhu vás nepřestane šokovat a přivede vás k myšlenkám, nad kterými občas zůstává rozum stát.

Autor: Johana Snášelová

Ještě nejste rozhodnutí, který snímek stojí za návštěvu kina? Podívejte se třeba na naši recenzi nedávného pokračování Avatara.

Zdroje: csfd.cz, totalfilm.cz, YouTube