RECENZE: Muzikál EPIC, aneb když starověký epos potká moderní melodie

Snad každý slyšel o epické próze Odyssea od Homéra, ale málokdo slyšel o její netradiční muzikálové adaptaci – EPIC: The Musical. Talentovaný skladatel z Puerto Rica, Jorge Rivera-Herrans se rozhodl přetvořit starověký příběh o Odysseovi do moderního formátu. Žádní herci na pódiu, pouze hudební album, které si získalo srdce milionů posluchačů. Právě díky této jedinečnosti se EPIC stalo takovým fenoménem.

Jorge Rivera-Herrans

EPIC: Jak se sen jednoho studenta stal realitou

Rivera-Herrans, známý také jako Jay, začal tvořit EPIC už během svého času na University of Notre Dame, tedy v roce 2019. Na TikTok o svém projektu začal vydávat videa až v roce 2021. Postupně přidával úryvky písní, které už v té době získávaly dost pozornosti. Největší pozornost však EPIC shledal v času Vánoc 2022, kdy Rivera-Herrans vydal první část muzikálu – The Troy Saga. Poslední část muzikálu – The Ithaca Saga – vyšla o letošních Vánocích.

EPIC je rozdělen do devíti „ság”, tak se nazývají jednotlivé části muzikálu, a dvou aktů. Každá sága se skládá ze tří až pěti skladeb. Dohromady má muzikál čtyřicet skladeb a trvá přes dvě hodiny. Do své hudební tvorby chtěl Rivera-Herrans propojit i jeho nadšení do videoher a anime. V muzikálu je tedy pár písní, které mají tento specifický nádech.  Zároveň muzikál nabízí směsici žánrů – od popu a rocku po orchestrální balady, díky čemuž na své přijde fanoušek jakéhokoliv hudebního vkusu.

Hrdina na rozcestí: Odysseus a jeho morální dilemata

Příběh začíná ve známém dřevěném koni, ve kterém se vojáci a Odysseus schovávají s cílem dobýt Tróju. Chtějí válku konečně ukončit a po dlouhých deseti letech se vrátit zpět domů. Po vítězství se Odysseus a jeho posádka vydávají na strastiplnou cestu domů na Ithacu, kde na protagonistu čeká manželka Penelopé a syn Telemachus.

Muzikál sleduje nejen fyzické překážky, které Odysseus a jeho posádka musí překonat, ale především vnitřní boj a vývoj v momentech hlavního hrdiny. Zpočátku je optimistickým vůdcem, který věří, že válka skončila a další prolití krve už nebude potřeba. Postupem času však začíná činit morálně poskvrněná rozhodnutí a ztrácí část své lidskosti. Postavy jako Polites, který symbolizuje mírumilovnost, a Eurylochus, který zastupuje spíše pragmatickou a racionální stranu jednání, slouží jako dva protichůdné hlasy.

Rivera-Herrans svou hudbou úžasně vyjadřuje emoce a situace, ve kterých se Odysseus nachází. Píseň, která vyobrazuje pohled na svět Politea, je rytmická, pozitivně naladěná, čímž perfektně odráží jeho osobnost. Na ostrově kyklopů bezchybně hudebně zkreslil děsivost a strach z jednoho z kyklopů. Když se na scénu dostávají bohové, kteří se staví Odysseovi do cesty, mají skvostně každý svůj styl hudby. Jeden má temnější a intenzivnější skladby, druhý má naopak energickou až triumfálně znějící skladbu, která dokonale vyobrazuje jeho božskou sílu.

Zvukový svět EPICu: Emoce vyjádřené nástroji

Skvělým detailem, který bych řekla, že je pro tento muzikál jedinečný, je reprezentace postav v podobě nástrojů v pozadí. V hudební terminologii se tomu říká Leitmotif. Penelopé, manželku Odyssea, například vždy doprovází zvuk houslí. Odyssea zase kytara, někdy akustická a někdy elektrická. Záleží na situaci, ve které se nachází. Když Odysseus čelí temnějším momentům, elektrická kytara nabírá surovější tóny, čímž podtrhuje například jeho vnitřní boj. Každá důležitá postava má nějaký svůj znak v hudbě, který naznačuje, že je o nich buď zmíňka, nebo že je to jejich pasáž.

Přijde mi to jako úžasný prvek, který zajišťuje jednodušší orientaci v ději čistě z hudby. Na druhou stranu, kdybych muzikál poslouchala poprvé, přišlo by mi těžké orientovat se v určitých pasážích. V jedné skladbě se vyskytuje retrospektiva, což se čistě z audia těžko chápe. Na pomoc v těchto situacích přichází talentovaní fanoušci muzikálu, kteří k různým skladbách vytvářejí své animace. Nestane se tedy, že by nějaká skladba neměla alespoň část graficky zpracovanou. To může být dobrým nástrojem k úplnému prožití muzikálu.

Od TikToku ke Spotify: Cesta k milionům posluchačů

EPIC by se dle mého nikdy nestal fenoménem bez podpory fanoušků na TikToku a jiných platformách. Na Spotify má muzikál neuvěřitelných 2,5 milionu posluchačů měsíčně. Na TikToku má Rivera-Herrans aktuálně přes 1,4 milionu sledujících. Většinu zpěváků pro svůj projekt objevil právě tam. Mezi zpěváky, co se nakonec staly hlasy EPICu, najdeme jak dabéry, tak profesionální zpěváky.

EPIC jako inspirace: Hudba, co motivuje další tvůrce

EPIC: The Musical je ukázkovým příkladem síly sociálních sítí a kreativního ducha. Rivera-Herrans dokázal, že i bez velkého rozpočtu a tradiční produkce může vzniknout něco výjimečného. Projekt stále pokračuje, i když jsou všechny ságy vydané. V plánu je například kompletní animace muzikálu.

Díky EPICu dostali další umělci odvahu k vytvoření podobných projektů. Od doby, co muzikál shledal takovou slávu, se na TikToku začala objevovat videa o muzikálovém projekt Caesar od Grace Yurchuk. EPIC se tak může stát inspirací pro umělce a dodat jim odvahu s vydáváním své tvorby.

Autor: Tereza Kovářová


Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás nějak podpořit? Prostřednictvím drobného příspěvku na náš transparentní účet můžete jednorázově či pravidelně pomoci Dobrým Zprávám se i nadále rozvíjet.


Přečtěte si také recenzi jak na jeviště přináší muzikálovou revoluci Hamilton, ale pokud jste knižními nadšenci přečtete si článek o nové knize Nocturno pro Erika. 


Zdroje: epicthemusical.fandom.com, epicthemusical.com, chynnawrites.com, spotify

Foto: Full Out Creative, José Pita Juárez, Solen Feyissa

Příspěvek vytvořen 2

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek
Dobrý Zprávy