RECENZE: Enola Holmesová dokáže předčit i svého staršího a úspěšného bratra Sherlocka

Třiadvacátého září uvedl Netflix na scénu dlouho očekávanou detektivku Enola Holmesová. Britský film režiséra Harryho Bradbeera pojednává o šestnáctileté Enole Holmesové, mladší sestře detektiva Sherlocka Holmese, která se při pátrání po své zmizelé matce musí vypořádat s ne jednou nástrahou. Na dobrodružné výpravě se mimo jiné seznámí s mladým vikomtem, jemuž pomáhá s vyřešením rodinné záhady.

Film byl inspirován sérií knih o Enole Holmesové

Knižní předlohou filmu byla série The Enola Holmes Mysteries spisovatelky Nancy Springerové z let 2006–2010. Mezi knihy z této série patří například Případ pohřešovaného markýze, podle které je film z velké části natočen.

Celý příběh vypráví divákům Enola, tudíž jsou zde časté její promluvy na kameru. Filmový divák má tak pocit, že je vtažen do samotného děje a je jeho součástí. Poněkud atypické jméno Enola, jež znamená pozpátku Alone neboli sama, jí vybrala matka Eudoria Holmesová, která odjakživa zbožňovala hru se slovy. Příjmení Holmes není náhodné. Jejími staršími bratry jsou Mycroft a Sherlock Holmesovi, kteří však v jejich rodinném domě Ferndell Hall nežijí. Od malička tak byla vychovávána pouze matkou, a to k obrazu svému. Enolu učila doma a místo typických aktivit pro děvčata, jako jsou vyšívaní nebo výuka etiky, ji vedla k četbě, vědě, sportu a cvičení.

Klíčová zápletka filmu nastane ve chvíli, kdy se divák dozvídá, že v den jejích šestnáctých narozenin Eudoria zničehonic zmizela. Odvážná Enola se ji rozhodne, i přes přísný zákaz starších bratrů najít. Jedinou stopou, kterou jí matka zanechala, byl balíček dárků, díky nimž rozluští, kde by se mohla nacházet. V přestrojení cestuje vlakem, kde zachrání život mladému vikomtovi Tewksburymu, markýzi z Basilwetheru, jenž utekl z domova. Cestují spolu do Londýna, kde se ale jejich cesty rozdělí. Enola se snaží najít svoji matku podle tajné šifry. Eudoria má být členkou tajné organizace bojující proti nerovnoprávnosti žen. Při hledání v dokách přepadne Enolu muž s buřinkou, který se pokusil zabít Tewksburyho ve vlaku. V tu chvíli se rozhodne, že prvně musí vyřešit, kdo a proč by měl zájem o vikomtovu smrt. Během pátrání však na Enolu čeká plno nástrah a hádanek, které musí rozlousknout. V příběhu plném dramatických scén a nebezpečí se Enola statečně pere, a to často doslovně, se vším, co jí osud přichystal a dokáže záhadu vyřešit dřív než sám velký Sherlock Holmes.

Hlavním motivem filmu je dívčí síla, jak fyzická, tak i duševní. Přesně tento typ ztělesňuje sama Enola. Svou bystrostí a důvtipem dokáže konkurovat i slavnému bratrovi, který ji s ne příliš nápadným obdivem sleduje zpovzdálí.

Obrovským lákadlem celého filmu je vynikající herecké obsazení. Millie Bobby Brownová, která se proslavila jako Eleven v seriálu Stranger Things, zvládla roli odvážné a prostořeké Enoly bravurně. Společně s ní obsadili tvůrci do role šestnáctiletého vikomta Tewksburyho stejně starého herce Louise Partridge. Jako u jednoho z mála filmů korespondoval věk protagonistů s věkem jejich postav. Role slavného Sherlocka Holmese se zhostil britský herec Henry Cavill, jenž si nedávno zahrál Geralta v netflixovském seriálu Zaklínač. Za zmínku taktéž stojí bratr Sherlocka Mycroft, kterého hrál Sam Claflin známý především jako Philip Swift z Pirátů z Karibiku: Na vlnách podivna. Eudoriu Holmesovou, tedy matku Enoly, ztvárnila Helena Bonham Carterová, kterou si diváci okamžitě vybaví jako Bellatrix Lestrangeovou z Harryho Pottera.

Film sice není nejkvalitnější věcí, jaká kdy na Netflixu vyšla, ale pokud hledáte zábavnou oddechovku se skvělým obsazením, je film určen právě pro vás.

Autor: Petra Čiklová

Zhlédnout můžete třeba i některé z oscarových snímků, na které vám přinášíme pravidelně recenze.