Projekt Začni učit! vám pomůže rozjet pedagogickou kariéru

V Česku je velké množství schopných vysokoškolsky vzdělaných lidí. Někteří z nich by rádi přispěli ke vzdělanosti národa, ale není to jen tak. Tým Začni učit! si klade za cíl podporovat začínající učitele a přinášet nové možnosti lidem, kteří se o pedagogiku zajímají. S pomocí jejich přehledného systému můžete snadno dohledat, co je potřeba k tomu stát se plnohodnotným učitelem.

Dlouhodobý nedostatek pedagogů v českém školství, rostoucí věkový průměr učitelů či nedostatečná kvalifikace vyučujících jsou médii často rozebíraná témata. Letos přijatá novela zákona o učitelích slibuje v těchto ohledech mnoho změn. Díky usnadnění přístupu k učitelství i pro lidi bez pedagogického vzdělání se ředitelům základních škol otevřou nové možnosti.

Od příštího roku můžou být přijati bez zbytečných administrativních složitostí i odborníci ve svém oboru, kteří však nemají diplom z pedagogické fakulty, za předpokladu, že si vzdělání do tří let doplní. Nová legislativa tak umožní studentům posledních ročníků pedagogických oborů oficiálně učit. V praxi se to děje naprosto běžně, jde jen o legitimizaci situace.

Pro začínajícího kantora není snadné vyznat se v možnostech a požadavcích pedagogické profese. Z toho důvodu vznikl projekt zvaný Začni učit!, za nímž stojí dvě mladé učitelky Jana Fryzelková a Sandra Ort Feyglová. Samy zakladatelky se ve spletitém systému zpočátku nevyznaly, a proto se rozhodly založit platformu, která zájemcům o učitelství usnadní cestu za katedru.

Projekt se zabývá nejen šířením informací o možnostech, jak se stát pedagogem, ale nabízí široké veřejnosti i zkušební verzi učitelské profese. Díky této organizaci si tak může kdokoliv na týden vyzkoušet, jaké to je stát před třídou plnou dětí. Jejich program zvaný Zkus učit! nabízí opravdový učitelský zážitek. Nejprve účastník získává potřebné znalosti a dovednosti na víkendovém vzdělávacím kurzu, kde se pod vedením mentorů naučí, například jak efektivně hodnotit žáky, plánovat vyučování a nakonec sám odučí ukázkovou hodinu. Pod dohledem partnerského učitele vytváří přípravy hodin, vyučuje vybraný obor a dostává také zpětnou vazbu. Jedná se o týdenní stáž srovnatelnou s praxí v rámci studia pedagogické fakulty.

Začni učit! se zaměřuje i na učitelky z Ukrajiny. Projekt nazvaný Začni učit v Česku pomáhá začleňovat nově příchozí pedagožky do českého vzdělávacího systému. Nabízí konverzační kurzy českého jazyka, které jsou tematicky zaměřené na oblast školství, pomáhá s hledáním uplatnění pedagogických pracovnic a informuje o specificích českého školství. Tisíce ukrajinských učitelek by tak mohly, s pomocí iniciativy jako je tato, časem zaplnit dlouhodobě prázdná pracovní místa.

Jestliže máte vystudovaný nějaký obor a myslíte si, že učení by mohlo být něco pro vás, pak není nic jednoduššího než navštívit stránky tohoto týmu. Jsou aktivní i na sociálních sítích a velmi přehledně vysvětlují všechny náležitosti učitelské kvalifikace. Nadšených lidí z různých odvětví není ve školství nikdy dost, tak začni učit i ty.

Dalším krokem na cestě za pedagogickou kariérou by mohla být nezisková organizace Učitel naživo, která usiluje o modernizaci školství na učitelské i ředitelské úrovni. Pro nadšence, kteří pedagogiku nevystudovali, ale mají zájem podílet se na vzdělávání budoucích generací, nabízí akreditovaný dvouletý studijní program, lidově známý pod pojmem pedagogické minimum.

Tento program je, jak název napovídá, založen na živém kontaktu s vyučováním, budoucí učitelé tak kromě přednášek probíhajících formou blokové výuky a praktických seminářů, získají až 280 hodin praxe. Důraz se klade také na týmovou spolupráci, efektivní sebereflexi a na hledání vlastního stylu výuky. Program je určen primárně absolventům univerzit, kteří by si rádi rozšířili své pracovní možnosti o pedagogickou činnost. Své místo ve školství by tak mohli najít vystudovaní matematici, lingvisté nebo historici.

V Česku existuje ještě několik dalších kvalitních pedagogicky zaměřených programů v rámci celoživotního vzdělávání, které v následujícím desetiletí mohou přispět k zásadní proměně školského systému. Pedagogika 21. století nemusí stát na pouhé reprodukci znalostí, ale zejména na vytváření životně zásadních kompetencí. Tyto iniciativy si uvědomují, že změna přichází zevnitř a s jejich přispěním se snad brzy dočkáme modernizace na systémové úrovni.

Autor: Simona Stejskalová


Vše zlé je pro něco dobré. Období karantény během pandemie i školství ukázalo, kam se může vyvíjet. Vlivem toho vznikl i nový projekt Vividbooks, o nichž jsme napsali článek.


Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás nějak podpořit? Prostřednictvím drobného příspěvku na náš transparentní účet můžete jednorázově či pravidelně pomoci Dobrým Zprávám se i nadále rozvíjet.


Zdroj: zacniucit.cz, ucitelnazivo.cz, eduin.cz

Foto: pixabay.com, pexels.com

Příspěvek vytvořen 12

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek
Dobrý Zprávy