Před dvaceti lety kouzla a čáry pohltily filmová plátna i herní svět

Na konci milénia se tehdy naprosto neznámá Britka pokusila zaslat do několika nakladatelství svůj první rukopis. Byla odmítnuta. A právě tito nakladatelé hořce zaplakali, když se rukopisu ujal nakladatel, jenž v něm spatřil potenciál. Z knihy se stal bestseller a dnes není živáčka, který by příběh J. K. Rowling a Harryho Pottera neznal. Zprvu odmítaná kniha se následně dočkala filmového zpracování, ale také se představila v počítačové hře. A právě letos od této události uplynulo dvacet let.

Psal se rok 2001 a světlo světa spatřila filmová adaptace Harryho Pottera a kamene mudrců, jíž se ujali režisér Chris Columbus a scenárista Steve Kloves. U samotného zrodu samozřejmě nesměla chybět ani autorka sama. Poprvé jsme mohli sledovat, jak by taková Škola čar a kouzel v Bradavicích mohla vypadat, obličeje tří protagonistů už se navždy spojily s herci Danielem Radcliffem, Rupertem Grintem a Emmou Watson. A podobně jako knižní předloha se i film stal v jistém slova smyslu vánočním snímkem. Jeho pohádkovost vezme za srdce nejen každé dítě, ale i dospělého.

V polovině listopadu téhož roku přišlo herní studio Electronic Arts s počítačovou hrou, jíž byla předlohou rovněž kniha Harry Potter a kámen mudrců. Oproti filmu se herní zpracování sice nedrželo tak striktně děje, ale i tak jsme se dočkali na svou dobu dobré hry, která zůstane v srdcích mnoha fanoušků. V době svého vydání si hra vysloužila pochvalu i ze strany kritiků, a to zejména za logické úkoly a svou hratelnost. A menší zajímavost – hra se za necelé dva měsíce stejného roku stala nejprodávanějším titulem na světě.

Mé kouzelné dětství

Nepamatuji si dobu, kdy jsem podlehla kouzlu tohoto malého čaroděje s jizvou na čele, ve svých čtyřiadvaceti letech si však stále stojím za tím, že Harry Potter je mou nejoblíbenější sérií ze všech. Ačkoli filmy a videohry obsazují až druhou a třetí příčku na žebříčku mých oblíbených zpracování, i tak mohu tvrdit, že nelituji svého dětství.

Pamatuji si ty hodiny, které jsem strávila ve videoherním světě Harryho Pottera, zejména v prvních třech dílech. Vždy mě bavilo prozkoumávat zákoutí hradu, sbírat Bertíkovy fazolky, čokoládové žabky, sběratelské karty, a světe div se, i neustále někam vyskakovat a lézt. Kdybych měla spočítat, kolikrát jsem první tři hry dokončila, pravděpodobně by mi nestačily prsty ani na obou rukách.

Zejména právě herním adaptacím lze vytknout spoustu věcí – ať už nedokreslené textury, prapodivné textury, zasekané textuty, příšerné ovládání koštěte, nebo obtížnost obkreslování kouzel –, na jednom se všichni hráči shodnou. Harry Potter udělal zářez v životě každého z nás, fanoušků. Dvacet let stará hra budí stále nadšení v očích těch nejvěrnějších a ukázala kouzelnický svět opět z jiného úhlu.

Milník v kulturních dějinách

Mezinárodní den tolerance, purpurově nasvětlené památky k příležitosti Mezinárodního dne předčasně narozených dětí, ale také den, kdy se Harry Potter poprvé ukázal ve své audiovizuální podobě – to vše je, byl a bude 16. listopad. Filmové studio Warner Bros. a vývojáři z Electronic Arts tak zavedli dva nové komunikační kanály, prostřednictvím nichž se mohl svět o nesmrtelném kouzelníkovi a jeho dobrodružstvích dozvědět. Harry Potter se stal inspirací pro mnohé další spisovatele, scenáristy i vývojáře a doprovázel nespočet dětí na jejich cestě k dospělosti.

Neplecha ukončena.

Autor: Nikola Sedmáková


J. K. Rowling pravidelně finančně podporuje lékařské výzkumy. Co ji k tomu vede a které konkrétně to jsou? Dočtete se v našem článku.


Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás podpořit? Zavítejte na náš Patreon! Prostřednictvím drobné částky nás můžete měsíčně i jednorázově podpořit a pomoci nám dále se rozvíjet.


Foto: kritiky.cz, indian-tv.cz, pexels.com

Příspěvek vytvořen 23

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek
Dobrý Zprávy