Analytická společnost BloombergNEF (BNEF) přišla se zajímavou predikcí. Podle ní by již v polovině letošního roku mělo na světě jezdit přes dvacet milionů elektromobilů. Mimo elektrické vozy se jedná také o hybridní auta, které umožňují nabíjet baterie z elektrické sítě. Nárůst je předpokládán zejména v Evropě, která celkově v ekologii postupuje rychleji než zbytek světa. Otázkou však zůstává, jestli je svět na takovýto skokový nárust připravený.
Elektromobily jsou považovány za jeden z hlavních nástrojů v boji proti globálnímu oteplování. Způsobené škody vůči životnímu prostředí jsou minimální a elektromobily tak bývají označovány za nejekologičtější způsob dopravy, mnoha lidmi jsou považovány za budoucnost.
Zprvu je výroba takového auta sice méně ekologická než výroba auta konvenčního, ale svou ztrátu dokáže dohnat v běžném provozu. Postupné zpřísňování zákonů, které téměř eliminují prodej spalovacích vozidel, vede automobilky k přesunu vyhrádně na výrobu automobilů na elektrický pohon. Obrovskou výhodou jsou také nulové lokální emise, takže lidé ve městech nemusí dýchat zdraví ohrožující spaliny z výfuků a čistší vzduch v obytných oblastech dokáže zachránit i tisíce životů. Tyto výhody přesvědčují výrobce i zákazníky a počet kusů po celém světě opravdu rychle stoupá.
Podle BNEF by se měla výroba v druhém pololetí roku dokonce ještě zvýšit, každý měsíc by měl přibýt další milion elektromobilů. Upozorňují na mnohem rychlejší nárůst, než byl očekáván. Důkazem je i predikce BNEF z roku 2016, podle které mělo v roce 2035 jezdit na silnicích 71 milionů elektromobilů. Tato předpověď se momentálně zkrátila o deset let.
Jedním z problémů elektrických aut je jeho pořizovací cena. Elektromobily bývaly dražší, a to hlavně kvůli nákladům vzniklých výrobou nových baterií. BNEF ovšem již dříve oznámila, že výroba elektrických automobilů bude do roku 2027 levnější než u vozidel na fosilní paliva. Právě nižší cena je považovaná za klíčový milník k většímu rozšíření elektromobility. Společně s větším dojezdem a rozšířenější nabíjecích sítí se tak stávají opravdu „žhavým zbožím“
„Jakmile dosáhneme dojezdu přes 200 mil (cca 320 km) a získáme opravdu dobrou nabíjecí infrastrukturu, už to nebude pro lidi takový problém. Viděli jsme to už v Norsku,“ řekl David Bailey, profesor podnikové ekonomiky na univerzitě v Birminghamu.
Za automobilovou značku Renault se ke snižování cen už dříve sebevědomě vyjádřil Gilles Normand senior, viceprezident Renaultu pro elektromobily: „Máme dvě křivky. První z nich ukazuje snižování nákladů technologií pro elektromobily z důvodu průlomů ve snižování nákladů a rostoucího objemu produkce, takže náklady na elektromobily budou klesat. Cena vozidel se spalovacími motory poroste v důsledku přísnějších předpisů, zejména pokud jde o pevné částice.“
BNEF se také zaobírá doposud prodanými elektromobily. Na prvním místě je Čína, která se podílí na trhu se 46 procenty. Druhá příčka patří Evropě s 34 procenty a Severní Amerika, která skončila třetí má 15 procent. Zbytek světa se podělil o konečných 5 procent prodaných kusů. Většina vozů je čistě s elektrickým pohonem. Výjimkou jsou auta v Evropě, zde vládnou spíše hybridy, které umožňují dobít baterii z elektrické sítě, a tak pomáhají automobilkám plnit přísné emisní normy.
Z průzkumu Evropské investiční banky vychází, že lidé v Evropské unii, kteří si plánují koupit další automobil, budou preferovat právě ten na elektřinu. Sedmašedesát procent lidí v EU dává přednost právě elektromobilu. Z toho 39 procent by si koupilo hybridní vozidlo a 28 procent by se rozhodlo pro vůz s čistě elektrickým pohonem. Výzkum také prokázal, že hybrid láká starší populaci.
Absolutním lídrem Evropy je Skandinávie, a to zejména Norsko, protože už v roce 2020 mělo více než 54 procent nově registrovaných vozidel na elektrický pohon. Se Švédskem a Dánskem, které obsadily třetí a čtvrté místo, se Skandinávie zdá být elektromobilitě zaslíbenou oblastí Evropského kontinentu.
O elektromobily se vedou řadu let velké spory. Jsou výhodnější, nebo nejsou? Lidé, kteří si myslí, že auta poháněná na elektřinu budoucností nejsou, k tomu mají dobré důvody. Vždyť stále existuje pro tyto auta řada nevýhod.
Pro kupující je například velmi důležitá cena, a ta, kterou BNEF předpovídá, tady zatím není. Nejlevnější elektro vůz dnes vyjde okolo půl milionu korun, takovou částku si rozhodně každý dovolit nemůže.
Doba, kdy většina elektromobilů ujela na jedno nabití stěží 150 kilometrů, je naštěstí pryč a ty nejlepší se pohybují s dojezdem až na 400 kilometrů. Pro každodenní používání ve městě to uživatelům stačí, ale na delší cesty je pořád komfortnější auto na benzínový či naftový pohon, které dojede až o polovinu dál. V dnešní době sice lidé můžou využít rychlonabíječky, kde se dá načerpat osmdesát procent baterie za pár desítek minut. Pro každodenní jezdění je ovšem lepší s ohledem na cenu a životnost baterie využívat pomalejší dobíjení střídavým proudem. To znamená nabít auto přes noc doma co nejlevněji, ale za podstatně delší dobu. Vznik nabíjecích stanic se za poslední roky rapidně zvýšil a teď jich je v České republice okolo jednoho tisíce, bohužel pro takové množství nových aut to stačit nebude.
Rozumných argumentů, proč nekupovat tyto auta, je hodně, ale jejich výhody jsou stejně tak přesvědčivé jako jejich slabé stránky. Protože se elektromobily skládají z mnohem menšího počtu dílů, lidé se vyhnou běžné údržbě jako je například výměna oleje, olejového filtru nebo svíček. V průběhu let se tak úspora za údržbu, která není zadarmo, nasčítá.
Za vůbec největší výhodu elektrických vozů považují odborníci možnosti dobíjení. Řidiči mohou auto dobít ve veřejné dobíjecí stanici, rychlonabíječce nebo kdykoliv v domácí zásuvce. Pokud by se lidé vydali nejúspornější cestou, zaplatí za kilowatthodinu méně než dvě koruny. Na ujetí stokilometrové vzdálenosti by při takovém případě byla cena třicet korun.
Výhodou elektrických aut je i tišší provoz, protože elektrický motor vydává většinou jen jemný svist. Ve srovnání s vozem na běžný pohon je vnější jízdní hluk nižší o pět decibelů.
Jednoznačnou odpověď, jestli je elektromobil lepší, nebo ne, nejspíš nenajdeme. I když jde vývoj neskutečně rychle dopředu, je otázkou, zda-li už je svět připravený na tolik aut poháněných elektřinou. Rozhodně ale musíme konstatovat, že celý automobilový průmysl se rychle mění a začíná reagovat na nové zákazníky.
Důvodem, proč je elektromobil jednou z budoucností, je udržitelnost. Ano, ne každý potřebuje jezdit elektromobilem a ne pro každého to představuje to nejlepší, ať už z ekonomického či ekologického pohledu. Nicméně pokud by se i nadále drtivou většinou podílela na dopravě jen spalovací auta, pak by byl tento stav trvale neudržitelný, což je špatně. Cílem nás všech je udržet takový stav, ve kterém nebude docházet k žádným extrémům.
Autor: Adam Kučatý
Elektromobilita samozřejmě není jedinou možnou volbou. Jak vyřešilo otázku obnovitelného paliva město Brno, si můžete přečíst v našem dalším článku.
Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás podpořit? Zavítejte na náš Patreon! Prostřednictvím drobné částky nás můžete měsíčně i jednorázově podpořit a pomoci nám dále se rozvíjet.
Zdroje: ekolist.cz, novinky.cz, oenergetice.cz, elektrickevozy.cz, enviweb.cz, aktualne.cz, eon.cz
Foto: hybrid.cz/foto, euro.cz/foto, hn.cz/foto, elektrickevozy.cz/foto, Fotolia.com